» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2005 En/k (3k En)

Engelsk, 2005 En/k (3k En)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Maria Dyrbye-Skovsted
Hold 2005 En/k
Beskrivelse

ingen

Sidst opdateret 2008-04-30

British Youth Subcultures

Indhold Kernestof:
Putting on the Style, Vadmand et. al., Gyldendal, Kbh 1985, ss.30-32, 38-39, 52, 54-55, 64, 78-79, 85

Lærernoter
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Formålet er tre-delt: dels at præsentere eleverne for 3 britiske ungdomskulturer, dels at bevidstgøre dem om deres egen indgåen og/eller holdning til de ungdomskulturer, der er en del af deres ungdomsliv.
Eleverne skal bevæge sig fra redegørelse og forståelse af teksterne til en diskussion af disses indhold. Slutteligt integreres basisgrammatik, ordforråd og mundtlig fremstilling i forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Short stories

Indhold Kernestof:
Fell, Alison: "The Shining Mountain" in "Contexts", Engberg-Pedersen et. al, Gyldendal 2005

Plemmons, Michael: "Noel" in "Texting -First year Fiction", Egebjerg et. al, Systime 2005

Carver, Raymond: "Popular Mechanisms" in "What We Talk About When We Talk About Love", Vintage, New York 1989

Supplerende stof:
Kvium, Michael: Maleri, Europæisk Eksperimentalbillede (Før 1993), Gengivet i "Dansk Kunst ´94", Fogtdal

Noter og arbejdspapirer
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Redegørelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

At stifte bekendtskab med novellens særlige genretræk, og at kunne genkende disse. At bevæge sig fra redegørelse over analyse til fortolkning, og herved bevidstgøre eleverne om taksonomiske begrebsforskelle.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Growing up/romanværk

Indhold "Lord of The Flies", W.Golding, London 1954
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

At sikre at alle elever har arbejdet med et længere litterært værk. Mundtlig fremlæggelse og senere skriftlig præsentation af individuelt valgt værk med afsæt i forståelse af romanen som genre.
Øvelse i gruppearbejde og fælles fremlæggelse samt responsarbejdet i klassen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Poetry -Growing Up

Indhold Frost, Robert: "The Road Not Taken" in "The Norton Anthology of American Literature", ed. Baym, Norton & Company 1999
Frost, Robert: "Nothing Gold Can Stay" in Benton: "Examining Poetry", Hodder & Stoughton 1990
Gross, Philip: "Nursery Rhymes" in Harrison & Stuart-Clark: "Writing Poems plus", Oxford 1992
Lennon & McCartney: "She's Leaving Home" in "Windows on the World, ed. Arildsen & Plougheld, Systime 1991
Springsteen, Bruce: "Adam Raised a Cain" on "Darkness on the Edge of Town", Columbia 1978
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Genrer
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Mål:
At definere genren "Poetry".
At få redskaber til digtanalyse og -fortolkning.
At få belyst temaet "Growing Up" gennem variende tekstlige udtryk.
Progression:
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes kendskab til poesi. I mødet med genreeksempler bevæger vi os fra redegørelse (hvad står der?) over analyse (hvordan står det?)frem mod en personlig vurdering (hvorfor står det?)af digtet. Alle forløbets digte kredser om "Growing Up" temaet, og eleverne vil ved forløbets afslutning have diskuteret og forholdt sig til emnet udfra vekslende form- og indholdsmæssige tilgange.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Love and Romance

Indhold Lord Byron, "She walks in beauty" (poetry)
W.Blake, "Never Seek to tell" (poetry)
W.Shakespeare, "Sonnet 18" (poetry)
W.Shakespeare, "Romeo and Juliet" (drama - extract)
J.Austen, "Pride and Prejudice" (novel - extract)
H.Fielding, "Bridget Jones`s Diary" (novel - extract)
L.Langley, "Valley of the Dolls" (articles)
E.Merriam, "Teevee" (poetry)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed

Progression

genrebevidsthed og historisk perspektivering.
bevidstgørelse om teksters sværhedsgrader og sproglig variation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The American Political System

Indhold "The Declaration of Independence" 1776, uddrag fra første del af deklarationen.

fra "USA i d.20.årh.", c.Pedersen og H.Porsdam, Columbus 2005, følgende tekster:
"Checks and Balances"
"Bill of Rights"
"The Rule of the Law"

i "57 Online Varieties"
"Wrongful Convictions"
"Race Row Blights Executions"

"How do you define Terrorism" i "Your Society-Check it out"
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion

Progression

Midtvejsvalget i nov.2006 er udgangspunkt for en gennemgang af det amerikanske politiske system og den demokratiske model som siden er grundlag for de europæiske moderne demokratier. Ud fra dette emne diskuteres dødstraf og der perspektiveres til de dilemmaer dette frembyder, også i forbindelse med 11.sept.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Sports

Indhold "The Drugs they use", L.Birnie
""A Sport shocked into cleaning up its act", L.Birnie
"Doping: The Myths", L.Birnie
"How Alcohol, boredom and rivalry...", I.Murray
"Eyewitness Account", E.McCabe
"You`ll never walk alone", Gerry and the Pacemakers
samt diverse danske artikler + "Forfængelighed eller Præstationstrang" (Kulturministeriet)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Med udgangspunkt i et meget konkret eksempel fra sportens verden er der lagt op til både en engelskfaglig klassedebat, samt den engelsksprogede del af et sideløbende AT-forløb. De udleverede engelske tekster analyseres og diskuteres i klassen og samtidig skal eleverne selv finde relevant materiale til mundtlig fremlæggelse. Forløbet bevæger sig fra redegørelse for problemstilling til vurdering af indsamlet materiale og brugen af dette.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

The short, short story

Indhold urban legends:
"The Couple in the Car"
"The Vanishing Hitchhiker"
"The Babysitter"
"The shortest story ever written", A,Monterroso
"The Accident",M.Bowen
"The Vase", J.Glen
"Sweethearts", J.A.Phillips
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Forløbet starter med præsentation af den ultrakorte fiktion, læsning og forståelse af denne med særligt fokus på struktur og kompositon af den fiktive tekst. Hensigten er at eleverne selv skal skrive en tekst hvor de, udover grammatik og ordforråd, skal arbejde med præcis udtryksform og indhold. Forløbet retter sig mod en større sproglig bevidsthed i forbindelse med skriftlige opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Political Man

Indhold

fra Munksgårds Antologi :

"Utopia" , Thomas More (uddrag)

"A Modest Proposal" , J.Swift (uddrag)

"The Condition of the Working-Class in England" , F.Engels (uddrag)

fra A Documentary History of the United States, ed.R.D.Heffner 1985 (1952)

"Common Sense" , Tom Paine (uddrag)

"Democratic Vistas" , Walt Whitman (uddrag)

"Inaugural Address" , J.F.Kennedy

"The Crucible" , A. Miller act 1 + act 4 , teateropførelse Odense Teater

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Sagprosa analyse
historisk udvikling
research
fremlæggelser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

A sense of humour

Indhold

"The Naming of Cats" , T.S.Eliot (digt)

"Calvin and Hobbes" - cartoon

5 limericks

fra Canterbury Tales,

"The Prioress"

"The Wife of Bath"

"The Funniest joke in the world" (uddrag fra Just the Words vol.1) Monty Python

"The Founding of America", uddrag fra Teachers Edition, America , Jon Stewart

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Genrer

Progression

Tekstbevidsthed
forskellige tekstformer
stilistik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning