Termin | sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, A |
Lærere | Jette Høj-Larsen |
Hold | 2005 EN/n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
"Who?" af Fay Weldon "A Fable" af Robert Fox, i The Lift, Kai Alsing-Børgesen et al, Gyldendal "The Woman Who Married Clark Gable" af Sean O´Faolain, i Over the Rainbow, A. Fogh et al, Gyldendal "Summer Madness" af Elaine Gibson i samme "A Red Red Rose" af Robert Burns "Call it a Good Marriage" af Robert Graves "Jenny Kissed Me" af James Henry Leigh Hunt "To His Coy Mistress" af Andrew Marvell Diverse reklamer |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet har været at give eleverne flere redskaber til tekstanalysen, større udfordringer og krav til argumentationen og til at kunne se og karakterisere særlige træk i teksterne. Desuden større psykologisk nuanceringsgrad. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thomas More, Utopia, Engelsk Antologi fra 1500 til vor tid, ss. 28-34 (uddrag) Kurt Vonnegut Jr, Harrison Bergeron, fra Kurt Vonnegut Jr., Welcome to the Monkey House, Vintage, 1994 J.G. Ballard, Running Wild, Systime, 1990 Indledning, Utopia?, red. Irene Allerslev Jensen og Gitte Normand, Systime, 1986 (teori) |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Historisk perspektivering af tekster.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ole Juul Lund (ed), “William Shakespeare: Macbeth”, Gyldendal, 1994, side 22-24, 30-32 William Shakespeare, The Merchant of Venice, akt 1, scene 1 og 3, akt 3 scene 1 og akt 4 scene 1. Desuden læses referater af alle scener. Fra New Swan Shakespeare, B. Lott (red.), Longman, 1997 Wikipedia om "Context of The Merchant of Venice: about Shakespeare" Workshop og "The Merchant of Venice" på Globe Theatre i London |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
-at kunne forstå renæssancens grundværdier og den dramatiske tradition i grundtræk
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mary Klages, “Postmodernism”, 1997, fra www.colorado.edu/english/ENGL2c12klages/pomo.htm Russell Celyn Jones, "The Tango Shift", fra Lotte Udsen (red), You Gotta Try Everything Once, Systime, 2003 Chuck Palahnuik, Fight Club, Vintage 2003: chapters 1-6, groups 7-8, 13-14, 16, 21-22, 28-30
Dilys Rose, “Street of the Three Terraces”, (1993) fra Liselotte Frederiksen og S. Munch, Tunnels and Bridges, Gyldendal, 1999 Ian McEwan, “Dead As They Come”, 1978, fra Kirsten Egebjerg m.fl, FLUX, British Literature, systime, 2002 Billeder fra FLUX: Man and Dummies, Lakeside, Bunny |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
-at få indgående kendskab til postmodernismen som litterær periode, herunder se denne i den historiske sammenhæng
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra Fields of Vision, D. Delaney, C. Ward og C. Rho Fiorina (red), Longman 2003: "The Literary Background, side E114-118 William Blake, "The Lamb" og "The Tiger" og forfatterpræsentation, side E9-15 William Wordsworth, "The Tables Turned" og "I Wandered Lonely As a Cloud"¨, side E16-19, E22-23 Samuel Taylor Coleridge, "The Ancient Mariner", side E24-31 Billeder Visual Link, side E2, E6, E7,
Mary Shelley, Frankenstein, uddrag (1818) Fra Three Gothic Novels, Penguin 1968, kapitel 5 side 318-322, kapitel 16 side 409-411, kapitel 17 side 412-415 og 416-417
|
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet skal opbygge et grundigt kendskab til en af de væsentligste litteraturhistoriske perioder og sætte eleverne i stand til selvstændigt at se sammenhængen med den historiske tid. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
“The Origin and History of the English Language”, fra BOX on Communicating, Jette Petersen, Ruth Flensted, Malling Beck 2005, side 75 “Hinglish is the pukka way to talk”, www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article495245.ece “Country Profile: India”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/country_profiles/1154019.stm “From Empire to Independence”, www.bbc.co.uk/history/british/modern/independence1947_07.shtml www.geographia.com/india/india02.html om Briterne i Indien inden 1858 Web-quest om Indiens geografi, demografi, religion, sprog og politiske system Retorisk analyse af filmklip fra “Gandhi”filmen, www.americanrhetoric.com/moviespeechesg-l.html Monsoon Wedding, film ”The Hidden Story of Partition and its Legacies”, www.bbc.co.uk/history/british/modern/partition1947_05.shtml “Sixty Bitter years after Partition”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6926057.stm Gruppearbejde om Indiens kultur og samfund: Fra ”India – Land of Contrasts”, side 56-68, 82-83, 87-92 og “India´s Boom spreads to Smaller Cities”, www.nytimes.com/2005/01/04/business/worldbusiness/04yum.html?pagewanted=2&_r=1oref=slogin og “India Boom an environmental disaster, Arundhati Roy says” www.commondreams.org/headlines05/0610-04.htm og tekster om Bollywood
“Is India the New China”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7067503.stm Fra Images of India, Bodil Folke Frederiksen og Marianne Madelung (eds), Munksgaard, 1998: Arun Joshi, ”The Homecoming” Kamala Das, "An Introduction" |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal have indblik i omfanget af den engelske kulturs påvirkning af kolonierne, og sprogets udvikling som følge heraf. Desuden skal Indiens historie og udvikling frem mod i dag studeres, og tekstlæsning/analyse trænes. Der skal arbejdes en del selvstændigt i grupper. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
New Swan Shakespeare, "Romeo and Juliet", Act I, Scene v, lines 43-119 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTræning i stilistisk terminologi og repetition af Shakespeare emnet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|