» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2005 EN/n (3n EN)

Engelsk, 2005 EN/n (3n EN)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Jette Høj-Larsen
Hold 2005 EN/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Love and romance

Indhold "Who?" af Fay Weldon
"A Fable" af Robert Fox, i The Lift, Kai Alsing-Børgesen et al, Gyldendal
"The Woman Who Married Clark Gable" af Sean O´Faolain, i Over the Rainbow, A. Fogh et al, Gyldendal
"Summer Madness" af Elaine Gibson i samme
"A Red Red Rose" af Robert Burns
"Call it a Good Marriage" af Robert Graves
"Jenny Kissed Me" af James Henry Leigh Hunt
"To His Coy Mistress" af Andrew Marvell
Diverse reklamer
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet har været at give eleverne flere redskaber til tekstanalysen, større udfordringer og krav til argumentationen og til at kunne se og karakterisere særlige træk i teksterne. Desuden større psykologisk nuanceringsgrad.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Utopia - dystopia

Indhold Thomas More, Utopia, Engelsk Antologi fra 1500 til vor tid, ss. 28-34 (uddrag)
Kurt Vonnegut Jr, Harrison Bergeron, fra Kurt Vonnegut Jr., Welcome to the Monkey House, Vintage, 1994
J.G. Ballard, Running Wild, Systime, 1990
Indledning, Utopia?, red. Irene Allerslev Jensen og Gitte Normand, Systime, 1986 (teori)
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering
  • Redegørelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Historisk perspektivering af tekster.
Analyse af en længere tekst (roman)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Renæssancen og Shakespeare´s The Merchant of Venice

Indhold

Ole Juul Lund (ed), “William Shakespeare: Macbeth”, Gyldendal, 1994, side 22-24, 30-32

William Shakespeare, The Merchant of Venice, akt 1, scene 1 og 3, akt 3 scene 1 og akt 4 scene 1. Desuden læses referater af alle scener. Fra New Swan Shakespeare, B. Lott (red.), Longman, 1997

Wikipedia om "Context of The Merchant of Venice: about Shakespeare"

Workshop og "The Merchant of Venice" på Globe Theatre i London

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning

Almene mål

Progression

-at kunne forstå renæssancens grundværdier og den dramatiske tradition i grundtræk
- at få tæt kendskab til et Shakespeare drama og kunne analysere og fortolke dette i dybden og kunne værdsætte dramaet for dets tidløse kvaliteter
- at blive øvet i stilistisk analyse med korrekt faglig terminologi
- at opleve Shakespeares drama på Globe

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Postmodernisme

Indhold

Mary Klages, “Postmodernism”, 1997, fra www.colorado.edu/english/ENGL2c12klages/pomo.htm

Russell Celyn Jones, "The Tango Shift", fra  Lotte Udsen (red), You Gotta Try Everything Once, Systime, 2003

Chuck Palahnuik, Fight Club, Vintage 2003: chapters 1-6, groups 7-8, 13-14, 16, 21-22, 28-30

Dilys Rose, “Street of the Three Terraces”, (1993) fra Liselotte Frederiksen og S. Munch, Tunnels and Bridges, Gyldendal, 1999

Ian McEwan, “Dead As They Come”, 1978, fra Kirsten Egebjerg m.fl, FLUX,

British Literature, systime, 2002

Billeder fra FLUX: Man and Dummies, Lakeside, Bunny

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

Progression

-at få indgående kendskab til postmodernismen som litterær periode, herunder se denne i den historiske sammenhæng
-at kunne analysere postmderne tekster selvstændigt og udpege typiske træk ved teksterne
- at kunne praktisere den psykoanalytiske analysemetode - herved opnå større metodisk bevidsthed
-at kunne sammenligne postmodernisme med modernisme

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romantikken

Indhold

Fra Fields of Vision, D. Delaney, C. Ward og C. Rho Fiorina (red), Longman 2003:

"The Literary  Background, side E114-118

William Blake, "The Lamb" og "The Tiger" og forfatterpræsentation, side E9-15

William Wordsworth, "The Tables Turned" og "I Wandered Lonely As a Cloud"¨, side E16-19, E22-23

Samuel Taylor Coleridge, "The Ancient Mariner", side E24-31

Billeder Visual Link, side E2, E6, E7,

Mary Shelley, Frankenstein, uddrag (1818)                                                 

Fra Three Gothic Novels, Penguin 1968, kapitel 5 side 318-322, kapitel 16 side

409-411, kapitel 17 side 412-415 og 416-417

 

 

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

Progression

Forløbet skal opbygge et grundigt kendskab til en af de væsentligste litteraturhistoriske perioder og sætte eleverne i stand til selvstændigt at se sammenhængen med den historiske tid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Indien

Indhold

 

“The Origin and History of the English Language”, fra BOX on Communicating, Jette Petersen, Ruth Flensted, Malling Beck 2005, side 75

“Hinglish is the pukka way to talk”, www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article495245.ece

“Country Profile: India”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/country_profiles/1154019.stm

“From Empire to Independence”, www.bbc.co.uk/history/british/modern/independence1947_07.shtml

www.geographia.com/india/india02.html om Briterne i Indien inden 1858

Web-quest om Indiens geografi, demografi, religion, sprog og politiske system

Retorisk analyse af filmklip fra “Gandhi”filmen, www.americanrhetoric.com/moviespeechesg-l.html

Monsoon Wedding, film

”The Hidden Story of Partition and its Legacies”, www.bbc.co.uk/history/british/modern/partition1947_05.shtml

“Sixty Bitter years after Partition”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6926057.stm

Gruppearbejde om Indiens kultur og samfund:

Fra ”India – Land of Contrasts”, side 56-68, 82-83, 87-92 og “India´s Boom spreads to Smaller Cities”, www.nytimes.com/2005/01/04/business/worldbusiness/04yum.html?pagewanted=2&_r=1oref=slogin og “India Boom an environmental disaster, Arundhati Roy says” www.commondreams.org/headlines05/0610-04.htm og tekster om Bollywood

 

“Is India the New China”, http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7067503.stm

Fra Images of India, Bodil Folke Frederiksen og Marianne Madelung (eds), Munksgaard, 1998:

Arun Joshi, ”The Homecoming”

Kamala Das, "An Introduction"

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering

Almene mål

Progression

Eleverne skal have indblik i omfanget af den engelske kulturs påvirkning af kolonierne, og sprogets udvikling som følge heraf. Desuden skal Indiens historie og udvikling frem mod i dag studeres, og tekstlæsning/analyse trænes. Der skal arbejdes en del selvstændigt i grupper.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Shakespeare repetition

Indhold

New Swan Shakespeare, "Romeo and Juliet", Act I, Scene v, lines 43-119

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Perspektivering

Almene mål

Progression

Træning i stilistisk terminologi og repetition af Shakespeare emnet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer