Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, B |
Lærere | Kirsten Bøegh From |
Hold | 2005 En/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-05 |
Indhold |
J.Engberg-Pedersen et al., Contexts, Gyldendal 2005: Ernest Hemingway, Indian Camp (1921); Michael Richards, Just Like That (1987); Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy's Heart (2000); Kamal Ahmed, PM's wife crusades against bullies (2002); Cherie Booth, Together, we can beat the bullies (2002); Wendy Cope, Tich Miller (1986); Kelly Cherry, The Parents (1990) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpbygning af ordforråd i forbindelse med emnet. Bevægelse fra redegørelse og forståelse af teksterne til diskussion af indholdet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Newsweek, May 10 (pp.44-45), 1999: T.Trent Gegax, Matt Bai, Searching for Answers Newsweek, August 23 (pp.25-27), 1999: Devon Adams, Mourn for the Killers, Too J.Engberg-Pedersen et al, Contexts, Gyldendal 2005: Terry McCarthy, WARNING, 2001 (pp. 54-58) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVidereudvikling af evnen til at argumentere/diskutere/perspektivere. Desuden fokus på artikel-genren. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Brian Clark, Whose Life Is It Anyway?, Samuel French, 1978 Website: //www.worldrtd.org/dutchlawtext.html Website://www.nuclearcow.com/glennbeck/hots/dutche.htm F.X.Toole, Million Dollar Baby, Vintage 2000 |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at få et overordnet kendskab til temaet 'euthanasia' belyst via meget forskelligartede tekster, og set fra forskellige synsvinkler. Perspektivering til såvel danske som udenlandske forhold. Endelig er målet at eleverne får indblik i de politiske diskussioner vedr. temaet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"A Discussion of American beliefs and values"
|
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndføring i nogle af de grundliggende tanker og værdier i det amerikanske samfund. Analysearbejde af ikke-litterære tekster (politisk tale, interviews..) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Alan Ball, American Beauty (screenplay), Newmarket Press, New York, 1999 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndføring i ny genre (screenplay). Filmanalyse samt videre analyse af værdierne i 'The American Dream' |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Shakespeare, Romeo and Juliet (the balcony scene)
|
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med forståelse og fortolkning af korte tekster (især digte)af stigende sværhedsgrad, indenfor samme tema. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Ulrik Tambjerg Ravn, Mai-Britt Østergaard Nielsen: Keeping 1984 in the Past Your Papers, Please Private Virtue |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Ulrik Tambjerg-Ravn, Mai-Britt Østergaard Nielsen: How Cloning Works How Human Cloning Will Work Film: Gattaca
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndsigt i et naturvidenskabeligt emne, med henblik på at kunne diskutere diverse aspekter omkring emnet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
(Kopier: *Reading and Understanding Poetry*. *Picture Analysis - vocabulary*.) Anne Stevenson, Poems after Francis Bacon fra: Pat Adams (e..), With a Poet's Eye, A Tate Gallery Anthology, Tate Gallery Publications, 1986 Michael and Peter Benton (eds.), Double Vision, Hodder & Stoughton, 1990: Lawrence Ferlinghetti, Short Story on a Painting of Gustav Klimt Derek Mahon, Girls on the Bridge B. C. Leale, The Scream
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionØvelse i at se fortolke digte samt se sammenhængen i inspiration fra billede til digt (og omvendt). |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Toby Glanville, This is My England (The Guardian Weekend, february 19, 2000) fra: L. Frederiksen, L. Jørgensen, b. Nekman, This is my England gads Forlag, 2001 Film: Ae Fond Kiss (samt undervisningsmateriale fra Dansk filminstitut: www.dfi.dk/undervisning/dristigtkys.htm Robin Cook, Chicken Tikka Masala Speech (Extract from a speech by the foreign secretary to the Social Market Foundation in London) fra: Sten Pultz Moslund, LONDON - Migrant City, Systime, 2006: Jorunn Berntzen et al., Targets - Coursebook, Gyldendal Uddannelse, Gyldendal 2001: Geographical Britain - A Fact-file Britain - A Sense of the Past (The British Melting Pot..)
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndføring i vigtige aspekter af det britiske samfund, med fokus på det multikulturelle aspekt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Wikipedia: Texts on Global Warming (gruppearbejde, hvor grupperne arbejder med forskellige delemner): Greenhouse Gasses in the Atmosphere Effects of Global Warming Solar Variation Temperature Changes Pre-Human climate variations Climate Models Attributed and expected effects Adaptation an Mitigation Social and political debate |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at kunne forstå en svær sagprosa-tekst og holde et lille mundtligt oplæg om det aktuelle emne, global opvarmning, samt opøve et ordforråd om emnet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|