» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2005 En/v grundforløb

Engelsk, 2005 En/v grundforløb

Termin Vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Kirsten Bøegh From
Hold 2005 En/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-04

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Introduktion til tekstlæsning

Indhold Noveller fra: E.Rosenvold og R. Bühlmann, A New Entrance (Systime, 2001): Jeffrey Archer, "Something Fro Nothing", André Dubus, "At Night", Kate Nivision, "Just Below the Surface", Dolores Whiskeyman, "So Tell Me About This Guy", Raymond Carver, "Call If You Need Me".
Teori (fra J.Engberg-Pedersen et al., CONTEXTS, Gyldendal, 2004):FICTION: How to read a novel and a short story. NON-FICTION:How to read a text.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

Introduktion til centrale begreber/fælles sprog i forbindelse med tekstanalyse, især i forbindelse med genrerne 'short story' og sagprosa.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Basal grammatik

Indhold J.Bøgh og J.Hovgaard, Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Sprogbevidsthed

Progression

Fokus er på kongruens og ordstilling. Målet er at opnå færdigheder i sproglig korrekthed i forbindelse med brug af kongruens samt at kunne bevæge sig fra simple sætningsstrukturer til gradvist mere komplekse strukturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Haves and the Have-Nots

Indhold J.Engberg-Pedersen et al, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Wendy Vukosa, As 14m Africans face death by starvation..., The Observer, McDonald's, The Facts, Roger McGough, The Commission, Jo Revill, Kids' TV gets green light to plug junk food.
Film: Super Size Me
Dansk tekst: Diane Martindale, Kom, spis med mig (Samvirke, december 2005, s.12-14)
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering
  • Redegørelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

Genrebevidsthed og tekstforståelse på gradvist stigende niveau. Desuden fokus på redegørelse og diskussion af temaet og dets samfundsmæssige betydning. Herunder fokus på ordforrådsarbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde