Termin | forår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Føns Foldager |
Hold | 2005 da/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-20 |
Indhold |
”Nilus og Hillelil” (kopi) ”Litteraturens Veje” (LV)s. 58-60 + s. 64-66 Kingo: ”Opskrift på et anker” (kopi), LV (s. 481-482) Holberg: ”En god lærer” (kopi) Thorkild Hansen: ”Slavernes kyst” (1967), 8S. 9+10) LV (s. 108-115) Oehlenschläger: ”Simon Peder” (Falkenstjerne 1 s.278) og LV (s. 137-140) Pontoppidan: ”Vandreren” (kopi) og LV (s. 195-200) Halfdan Rasmussen: ”Bare en regnvejrsaften” og Tove Ditlevsen:”De tyske soldater” (kopi) Uddrag af: Matador, afsnit 18 Peter Seeberg: ”Patienten” (Falkenstjerne 3 s. 302) og LV (s. 486- 487) |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra middelalderen til 1960'erne. Der vil være nedslag i udvalgte perioder. Formålet er at give eleverne et overblik over den litteraturhistoriske udvikling (for danskfagets vedkommende)fra folkeviserne til det 20. årh. samt at sætte dem i stand til at se sammenhængen mellem litteraturen og den kontekst (samtid), den indgår i. Ydermere trænes eleverne i at bruge de litteraturanalytiske og fortolkningsmæssige redskaber, de har tilegnet sig i grundforløbet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk (2005) (s.76-91) De tre gaver (folkeeventyr) H.C.Andersen: Nissenhos Spekhøkeren Henriette Lind m.fl.: af: Nynnes dagbog (2000) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med mundtligt sprog og dettes karakteristika. Der er fokus på elevernes eget mundtlige sprog, hvor der er optaget talesprog med diktafon, som er transskriberet. På baggrund af dette er der udarbejdet en liste over mundtlighedstræk. Der er ligeledes arbejdet med mundtlighedstræk i forskellige skriftlige genrer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) samt filmatiseringen Litteraturens Veje (s. 284-292) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne øves i at analysere et helt værk. Endvidere vil der blive arbejdet med den filmiske fortolkning af værket. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|