2005 da/a

Termin forår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Føns Foldager
Hold 2005 da/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Dansk - historie oversigtsforløb

Indhold ”Nilus og Hillelil” (kopi)
”Litteraturens Veje” (LV)s. 58-60 + s. 64-66
Kingo: ”Opskrift på et anker” (kopi), LV (s. 481-482)
Holberg: ”En god lærer” (kopi)
Thorkild Hansen: ”Slavernes kyst” (1967), 8S. 9+10)
LV (s. 108-115)
Oehlenschläger: ”Simon Peder” (Falkenstjerne 1 s.278) og LV (s. 137-140)
Pontoppidan: ”Vandreren” (kopi) og LV (s. 195-200)
Halfdan Rasmussen: ”Bare en regnvejrsaften” og Tove Ditlevsen:”De tyske soldater” (kopi)
Uddrag af: Matador, afsnit 18
Peter Seeberg: ”Patienten” (Falkenstjerne 3 s. 302) og LV (s. 486- 487)
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

I et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra middelalderen til 1960'erne. Der vil være nedslag i udvalgte perioder. Formålet er at give eleverne et overblik over den litteraturhistoriske udvikling (for danskfagets vedkommende)fra folkeviserne til det 20. årh. samt at sætte dem i stand til at se sammenhængen mellem litteraturen og den kontekst (samtid), den indgår i. Ydermere trænes eleverne i at bruge de litteraturanalytiske og fortolkningsmæssige redskaber, de har tilegnet sig i grundforløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mundtligt sprog

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk (2005) (s.76-91)
De tre gaver (folkeeventyr)
H.C.Andersen: Nissenhos Spekhøkeren
Henriette Lind m.fl.: af: Nynnes dagbog (2000)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Der arbejdes med mundtligt sprog og dettes karakteristika. Der er fokus på elevernes eget mundtlige sprog, hvor der er optaget talesprog med diktafon, som er transskriberet. På baggrund af dette er der udarbejdet en liste over mundtlighedstræk. Der er ligeledes arbejdet med mundtlighedstræk i forskellige skriftlige genrer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værklæsning - Det forsømte forår

Indhold Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940)
samt filmatiseringen
Litteraturens Veje (s. 284-292)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Eleverne øves i at analysere et helt værk. Endvidere vil der blive arbejdet med den filmiske fortolkning af værket.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde