» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2005 EN/z (1z En) grundforløb

Engelsk, 2005 EN/z (1z En) grundforløb

Termin Vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2005 En/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Grammatik: ordstilling, kongruens, uregelmæssige verber

Indhold Down-To-Earth + diverse øvelser (bl.a. fra Fejlstøvsugeren)
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Vi starter helt fra bunden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Science and technology – a Blessing or a Curse?

Indhold

Teori om novellen:
"What to Look for in a Text", The Lift, side 10-11.
Eva Rosenwold: "Point of View", i Passwords (2005), side 90-93.

Teori om sagprosa:
Eva Rosenwold: "Non-Fiction Analysis", i Passwords (2005), side 62

Noveller:
Nadime Gordimer – ”Terminal” (The Lift)
Chet Williamson - ”The Personal Touch” (the Lift)
James E. Gunn - “Kindergarten" ("Forerunners", Aage Kaasgaard Jensen, Gyldendal 1984)
"10 shorties" i Passwords, Eva Rosenwold, side 156-157

Artikler:
Sylvester Monroe: It’s All in the (Parental) Genes (The Lift)

Perspektiverende materiale om emnet:
David Bowie - “Space Oddity”
A Space Oddysey 2001, Stanly Kubrick (starten på filmen)

Om Internetsøgning:
http://www.erhvervssprog-online.dk/internet-it/soegning.htm

Om elektroniske ordbøger:
Eget ark udarbejdet ud fra "57 Online Varieties of english"

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Vi starter fra bunden af med tekstanalysens basale begreber. Dog med en indledning markering af et niveauskifte fra folkeskolen.

Eleverne forventes at opnå en høj grad af genreforståelse i forhold til novelle og sagprosa.

Undervejs vil vi diskutere kulturelle forskelle på Danmark og de engelsksprogede områder, hvori teksterne foregår.

Skriftligt lægger vi ud med små stile, der er relevante i forbindelse med emnet.

Kompetencer i Internetsøgning og brug af elektroniske ordbøger.

Ordforrådsarbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 2 De store opdagelser - Australien

Indhold Eva Rosenwold: "History and factual Knowledge - Empire", fra Passwords (side 106-109), Systime, 2005
Robert Hughes: "The Fatal Shore", fra Mogens Frølund, "The Grass is Always Greener", Systime 1999 (s.20-23)
Mogens Frølund: Introduction, "The Grass is Always Greener", Systime 1999 (s.11-15)
Hanne Kjeldsen: "Bush Life - Bush Ethos", fra Australian Identity (s. 12-13), Danmarks Radio 1986
Henry Lawson: "The Drover's Wife", fra "Under Southern Skies", Inger Marie Dahl mfl., Systime, 1989
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Forløbet indarbejdes i genreintroduktionen af novelle og artikel

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

The Psychology of Violence (part 1)

Indhold Noveller og artikler:
Raymond Carver - "Why, Honey?" (The Lift)
Kevin O´ Sullivan - "My Sons On Death Row"(The Lift)
TIME: The Man With Ten Personalities" (The Lift)

Teori:
Jørgen Riber Rasmussen: "Freud's Model of the Mind", i "Psycho. Analysis and Texts", Gyldendal, 1987, side 15-17

Perspektiverende:
Pearl Jam - "Jeremy" (sang fra albummet "Ten", 1992)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Vi fortsætter arbejdet med genrerne novelle og sagprosa fra vores første forløb.

Eleverne skal nu lære at bruge en teoretisk, tekstanalytisk vinkling på teksterne, nemlig den psykoanalytiske. Dette lægger i forlængelse af klassens arbejde i dansk.

Det målrettede ordforrådsarbejde fortsætter med udgangspunkt i teksterne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde