Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, B |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2005 En/z |
Beskrivelse |
Alle emner og tekster læst i studieretningsforløbets 3 år |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
De relevante kapitler fra "Down-to-Earth" (Ib Poulsen). Suppleret med øvelser fra "Fejlstøvsugeren" (Jens Bøgh) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennemgangen af de grammatiske emner fortsætter i en rækkefølge, der skønnes at afspejle emnernes sværhedsgrad.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Uddrag af "The Death of James Bulger" af Shirley Lynn Scott fra http://www.crimelibrary.com/classics3/ |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at se på de psykologiske mekanismer, der gør, at folk bliver voldelige. Hertil inddrages Freuds model over psyken. I denne del af emnet vil der være særligt fokus på børn og vold - hvordan opvæksten har enorm betydning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
George Orwell - "Animal Farm" Internet-materiale om den russiske revolution Tegnefilmen "Animal Farm" |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er, at eleverne skal stifte bekendtskab med en ny genre: romanen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teoretisk: |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at give en indføring i emnet "Love and romance", som har historisk dybde. Vi ser på, hvad vores romantiske kærlighedsopfattelse består af, og hvordan den er opstået. Endelig skal den belyses fra forskellige vinkler:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ib Poulsen - "Down-to-Earth" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet fortsætter arbejdet med de grundlæggende grammatiske emner og er nu nået op på et vist abstraktionsniveau.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra "World Views" (Jes Aarre, Jørgen Døssing Jepsen): |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet søger at definere, hvad terrorisme er, og hvorfor den opstår. Vi tager udgangspunkt i den deling af verden i Øst og Vest, som er ved at blive realiteten i vor tid.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
De relevante sider fra grundbogen "Down-to-Earth" af Ib Poulsen. Desuden også øvelser fra "Fejlstøvsugeren".
Herudover har vi repetret ud fra mit hjemmelavede ark "The Eleven Commandments", der samler op på allerede indlærte emner. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå forståelse af de grundlæggende grammatiske emner og evne til at bruge denne viden i praksis.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori om artikler:
Om Michael Jackson: Analyse af 3 forskellige nyhedsartikler om den indiske reaktion på Big Brother-skandalen med Shilpa Shetty:
Andre tekster: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en forståelse af vor tids forhold til berømmelse, som især udspringer i den engelsksprogede verden. Indien inddrages som en del af den engelsksprogede verden, hvor man opfatter tingene anderledes.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Praktiske øvelser med speech acts
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet bygger videre på vores analysearbejde med sagprosatekster. Gennem samarbejde med dansk skal vi forfine vores analytiske begrebsapparat, så vi får et teoretisk fundament til at analysere sagprosatekster/medietekster. Eleverne skal kunne:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Raymond Carver: Karakteristik af minimalisme fra wikipedia. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Minimalismen i Cavers tekster gør det nødvendigt at læse mellem linjerne og opfatte de sproglige nuancer, som er meget meningstunge. Eleverne skal således trænes i detaljeret tekstiagtagelse, samt at kunne argumentere for synspunkter i en diskussion, hvor der ikke er noget fastlagt svar.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars stæhr Jensen/Peter Frederiksen - With God On Our Side:
Robert S. McNamara - "The Lessons of Vietnam", uddrag af In Retrospect, s. 319-323 Brochure fra War Remnants Museum i Saigon Platoon - film - med dertilhørende oplæg i MATRIX-grupper Lytteøvelser: Dansk dokumentar om massakren i My La (En dag i My La) Indslag om Lyndon B. Johnson fra 60 Minutes Billy Joel - "Goodnight Saigon" (sangtekst) Klip fra First Blood og Apocalypse Now |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en grundlæggende forståelse for Vietnamkrigens baggrund og følgevirkeninger i amerikansk kultur. Den amerikanske soldats oplevelse af Vietnam vil stå centralt, og denne sammenlignes med et vietnamesisk perspektiv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ib Poulsen - Down-to-earth Ole Juul Lund mfl.: Engelsk grammatik med synonymer |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi repeterer noget af det allerde gennemgåede. Emnet præpostioner gennemgås.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby. Kap. 2+5+7 Hemingway: The Sun Also Rises kap. 3+4 Gertrude Stein: "Picasso" in A Stein Reader ed. Ulla E. Dydo The Great Gatsby (film) Malerier af Picasso (kubisme) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne indsigt i de nye litterære tendenser i Amerikansk og Europæisk litteratur efter 1. verdenskrig såsom modernisme og kubisme samt at gøre dem i stand til at perspektivere teksterne til den samfundsmæssige og historiske situation som omgav denne generation af forfattere. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carla Power: 'Not the Queen's English' (Newsweek International 02/03/05) |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med undervisningen var at belyse og diskutere globaliseringen af engelsk samt sprogets udvikling frem til nu og i fremtiden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
David Gore: The Gore letters (in The Serial Killer Letters ed. Jennifer Furio - s. 183-193) Shirley Lynn Scott: Monster or Victims (article from Courtroom Television Network LLC, 2003) Stephen King: The Man Who Loved Flowers 'Seven' film af David Fincher (1995) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med undervisningen er at udforske menneskets mørkere sider og give et lille indblik i en seriemorders sind. Der forkuseres både på autentetiske såvel som fiktive tekster. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|