» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2005 En/z (3z En) Eksamenspensum

Engelsk, 2005 En/z (3z En) Eksamenspensum

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Stig Laursen Hartvig og Hanne Munk Milwertz
Hold 2005 En/z
Beskrivelse

Emner og tekster udvalgt til eksamen

Sidst opdateret 2008-04-30

The psycology of Violence - med fokus på Growing up

Indhold

Teori:
Jørgen Riber Rasmussen: "Freud's Model of the Mind", i "Psycho. Analysis and Texts", Gyldendal, 1987, side 15-17

Uddrag af "The Death of James Bulger" af Shirley Lynn Scott fra http://www.crimelibrary.com/classics3/
bulger/. Det drejer sig om kapitlerne:
- Death by the Railway
- Robert Thompson
- Jon Venables

Dokumentaren "Prisoners of their past" fra BBC om mordet på James Bulger.

Patricia Highsmith - "The Terrapin"

Boomtown Rats - "I Don't Like Mondays" (sangtekst)

Materiale fra pædagogikumkursus om en engelsk spørgeskemaundersøgelse, hvor folk skulle priortere forskellige typer forbrydelser efter vigtighed.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er at se på de psykologiske mekanismer, der gør, at folk bliver voldelige. Hertil inddrages Freuds model over psyken. I denne del af emnet vil der være særligt fokus på børn og vold - hvordan opvæksten har enorm betydning.


Vi fortsætter arbejdet med genrerne novelle og artikel.

Målet er en grundlæggende forståelse for disse genrer, en indsigt i barndommens psykologi, samt evnen til at bruge psykologien som læsemetode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Love and Romance

Indhold

Teoretisk:
"Romantic Love" (http://en.wikipedia.org/wiki/ Romantic_love)
"What s a fairy tale" ((fra "Passwords", Eva Rosenvold)
"The Actantial Model"

Litterære tekster:
Anonymous - "I'm Having Fun" (The Lift)
James Finn Garner - "Politically Correct Cinderella"
(fra "Passwords", Eva Rosenvold)
Helen Fielding - "Bridget Jones's Diary" (udddrag fra
"British PreMillenum Literature", Helle Brik)
R.D. Laing - "Do You Love Me" (fra "Lifelines", Ulla
Krusaa og Elisabeth Skov)
Faye Weldon - "Who?" (fra "Love and Marriage", Nete
Schmidt)
Annie Proulx - Brokeback Mountain
Jeff Buckly - "Halleluja" (sangtekst+sang)

Film:
Filmen "Brokeback Mountain"
Første afsnit af BBC-serien "Pride and Prejudice"
Klip fra "Bridget Jones"

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er at give en indføring i emnet "Love and romance", som har historisk dybde. Vi ser på, hvad vores romantiske kærlighedsopfattelse består af, og hvordan den er opstået. Endelig skal den belyses fra forskellige vinkler:
- hvad kan den kritiseres for?
- hvordan står den i forhold til andre former for
kærlighed? (f.eks. ægteskabet, singlelivets
shoppen på alle hylder, homoseksualitet osv.)

Progressionsmæssigt arbejder vi videre med allerede introducerede genrer. Teoretisk vil abstraktionsevnen blive testet, da der skal ses perspektiver på tværs af meget forskellige tekster.

Der vil bliver arbejdet målrettet med emnets ordforråd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Terrorism and the Divided World

Indhold

Fra "World Views" (Jes Aarre, Jørgen Døssing Jepsen):
The C.I.A. - "How do you define terrorism?"
F.A.S (Federation of American Scientists)- "National Strategy for combating terrorism"
John O. Voll - "Understanding Terrorism"

Hanif Kureishi - " My Son the Fanatic" (fra "57 Online Varieties of English")

J.F.O. McAllister - "Hate Around the Corner", TIME Magazine, July 25, 2005

J.F.O. McAllister - "A Secret Success", TIME Magazine, February 28, 2005

Film: Michael Moores "Fahrenheit 911"

Dokumentar om London-selvmordsbomberne fra BBC

Nyhedsklip om Nord Korea (A-våben) fra BBC

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Forløbet søger at definere, hvad terrorisme er, og hvorfor den opstår. Vi tager udgangspunkt i den deling af verden i Øst og Vest, som er ved at blive realiteten i vor tid.

Vi skal se forbindelsen mellem de globale problemer og integrationen af indvandrere i den vestlige verden (her England).

Progressionsmæssigt er vi nået et niveau, hvor eleverne bør kunne få noget ud af vanskelige tekster - ikke nødvendigvis forstå det hele, men fange kernen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

(Post)Modern Images of fame and Celebrity (udblik til Indien)

Indhold

Teori om artikler:
Model of the communicative situation (den pragmatiske kommunikationsmodel oversat til engelsk)
Non-Fiction Analysis (fra "Passwords" ved Eva Rosenvold)
Ark om Speech Acts (klippet sammen fra nettet og afstemt med begreberne fra dansktimerne)
Jack Driscoll's Seven Criteria for News (fra http://web.media.mit.edu/~walter/)

 

Om Michael Jackson:
"Background Information on Events Leading to the Trial" (fra www.michael-jackson-trial-news.com)
"Childhood" (sangtekst + musikvideo)
Interview fra "60 Minutes"

Analyse af 3 forskellige nyhedsartikler om den indiske reaktion på Big Brother-skandalen med Shilpa Shetty:
"Indian government wades in to Big Brother racism row (Times Online)
"Celeb Apologizes for "Big Brother" racism" (fra www.cbsnews.com/stories/2007/01/22/earlyshow/leisure/celebspot/)
Shilpa Shetty's tormentor has nowhere to hide and no-one to talk to" (fra www.aniin.com)

 

Andre tekster:
Toure - "Is this rap's Logical Conclusion" (The Guardian, om 50 Cents, fra "World Views", Jes Aarre og Jørgen Døssing Jepsen)
Christopher Hudson - "What Big Brother Says About Us" (Evening standard, fra "World Views", Jes Aarre og Jørgen Døssing Jepsen)
Bob Greene - "The new stardom that doesn't require paying any dues" (www.jewishworldreview.com/bob/greene091400.asp)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er en forståelse af vor tids forhold til berømmelse, som især udspringer i den engelsksprogede verden. Indien inddrages som en del af den engelsksprogede verden, hvor man opfatter tingene anderledes.

Forløbet falder sammen med et AT-forløb, som handler om at analysere medietekster. Det er et afgørende mål, at eleverne får redskaber til at analysere sagprosa.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Vietnam War

Indhold

Lars stæhr Jensen/Peter Frederiksen - With God On Our Side:

  • Bernard Edelman - Dear America: Letters Home from Vietnam
  • Le Ly Hayslip - A World Turned Upside Down
  • Nicholas Tomalin - The Genereal Goes Zapping Charlie Cong"
  • Paul Sgroi - "To Vietnam and Back"
  • Wiliam Broyles jr. - "Why Men Love War"
  • Bobbie Ann Mason - In Country, uddrag (brugt til stil)

Robert S. McNamara - "The Lessons of Vietnam", uddrag af In Retrospect, s. 319-323

Brochure fra War Remnants Museum i Saigon

Platoon - film - med dertilhørende oplæg i MATRIX-grupper 

Lytteøvelser:

Dansk dokumentar om massakren i My La (En dag i My La)

Indslag om Lyndon B. Johnson fra 60 Minutes

Billy Joel - "Goodnight Saigon" (sangtekst)

Klip fra First Blood og Apocalypse Now

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er en grundlæggende forståelse for Vietnamkrigens baggrund og følgevirkeninger i amerikansk kultur. Den amerikanske soldats oplevelse af Vietnam vil stå centralt, og denne sammenlignes med et vietnamesisk perspektiv.

De produktive kompetencer vil blive særligt trænet gennem mindre elevpræsentationer og skriftlig opgave om emnet. De receptive kompetencer vil blive trænet gennem brug af TV-, filmklip og musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Serial Killers

Indhold

David Gore: The Gore letters (in The Serial Killer Letters ed. Jennifer Furio - s. 183-193)

Shirley Lynn Scott: Monster or Victims (article from Courtroom Television Network LLC, 2003)

Stephen King: The Man Who Loved Flowers

'Seven' film af David Fincher (1995)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med undervisningen er at udforske menneskets mørkere sider og give et lille indblik i en seriemorders sind. Der forkuseres både på autentetiske såvel som fiktive tekster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde