» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 EN/a (1g)

Engelsk, 2006-08-01 EN/a (1g)

Termin Grundforløb
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Marianne Lausten Hansen
Hold 2006-08-01 EN/a (3a EN)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-28

The short story, Shirley Jackson and the USA in the 50s

Indhold Kernestof:
- Shirley Jackson, 'After you my dear Alphonse'
- Shirley Jackson, 'The Witch'
- Shirley Jackson, 'The Lottery'
- Webhunt: the USA in the 1950s
- glosearbejde fra 'Ord og Tekst' (passiv vs. aktiv ordforråd)
- Film: Guilty by Suspicion, Irwin Winkler, dir, 1989
- grammatik: grammatik med Synonymer
- perspektiverende artikler om 'the Muslim Scare'
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Eleverne skal lære de centrale begreber indenfor analyse og fortolkning af novelle-genren samt lære at anvende disse. De præsenteres for de taksonomiske niveauer og skal lære at stille spørgsmål til de forskellige niveauer. Derudover skal de bevidstgøres om aktiv vs. passivt ordforråd, og hvordan de arbejder med ordforråd (læringsstrategier). Grammatikemnet er kongruens hvor de skal lære reglerne og anvende disse i praksis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Contemporary Body Culture

Indhold Kernestof:
advertisments
'Kids' TV ...' (Fra: Contexts..)
'You are too skinny, Gaby' (Looking for America)
Morgan Spurlock, Supersize Me (film)
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Tekstanalyse

Progression

De skal præsenteres for forskellige sagprosatekster til analyse og fortolkning (begreber inden for denne genre). De skal lære at sætte teksterne i perspektiv (det moderne samfund og hvilken indflydelse/sammenhæng der er mellem kropskultur og samfund). Det grammatiske emne er ordstilling, hvor de skal lære reglerne og anvende disse. Derudover har vi fokus på oplæsning (udtale - fonetik) og intonation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde