Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, A |
Lærere | Marianne Lausten Hansen |
Hold | 2006-08-01 EN/a (3a EN) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-13 |
Indhold |
Kernestof: advertisments 'Kids' TV ...' (Fra: Contexts..) 'You are too skinny, Gaby' (Looking for America) Morgan Spurlock, Supersize Me (film) |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe skal præsenteres for forskellige sagprosatekster til analyse og fortolkning (begreber inden for denne genre). De skal lære at sætte teksterne i perspektiv (det moderne samfund og hvilken indflydelse/sammenhæng der er mellem kropskultur og samfund). Det grammatiske emne er ordstilling, hvor de skal lære reglerne og anvende disse. Derudover har vi fokus på oplæsning (udtale - fonetik) og intonation. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: - Edward N. Kearny, Mary Ann Kearny, Jo Ann Crandall, The American Way. An introduction to American Culture pp. 19-26 - Arnold Schwarzenegger in 'Born in the USA': Futurum, 1984 - Eminem 'White America'(fra: The Eminem Show) - webhunt: eleverne søgte informationer om the Puritans, the Protestant work ethic, the Frontier Heritage, the American Dream - Martin Lurther King, 'I have a dream' - extracts from a Bush speech (2005) - Film: Michael Moore, BOwling for Columbine, 2003. Fra: Columbine and Beyond, liselotte Tang og Liv stilling, Gyldendal, 2006: - Charles Heston, Speech at the National NRA Meeting - arbejdsark med forskelle på britisk engelsk og amerikansk engelsk - diverse kopier om retorik. |
Omfang | 26 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal i dette forløb have oparbejdet en grundviden om amerikanske grundværdier og deres historiske forankring, således de kan sætte amerikanske tekster i perspektiv. De skal lære at genkende forskelle på amerikansk engelsk og britisk engelsk samt præsenteres for fonetiske grundelementer. De skal lære regler i forbindelse med hjælpeverber (to have, to do, to be samt modalverberne )og kunne anvende dem. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
- Noter om science fiction genren (lavet af Ma) - Brian W. Aldiss, 'Super-toys last all summer long' (in Brian W. Aldiss, Best SF stories, Victor Gollancz Ltd, 1988,) - Larry Gonick, 'Genetic engineering' (in Science and technology, ed. Aage Kaasgaard, Systime, 1988) - http://soc.enotes.com/ethics-genetic-article |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra British Premillennium Literature, ed. Helle Birk. Systime, 2001: Helen Fielding, 'Bridget Jones's Diary' (extract) Hanif Kureishi, 'The Penis' Hanif Kureishi, 'We're not Jews' (fra et gammelt stileoplæg) samt 'My Son the Fanatic' Jane Austen, Pride and Prejudice (Fra: Engelsk Antologi) Doris Lessing, 'DHSS' (Fra: Britain on the Move) Film: Ae Fond Kiss, dir. Ken Loach, 2004. Gruppearbejde samt indsamling af materiale fra nettet om Englands immigrationshistorie/imperiet. Youtube: humour (Fawlty Towers, Smack the Pony) - humour rules. |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne får et grundlæggende kendskab til vigtige aspekter af engelsk kultur, herunder især 'class', 'humour' + 'crosscultural issues'.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
- essay on 'the Convict Past' (where students were to find information to use in a creative assignment). - Fra DR Australian Identity, 1986: 'Bush life - bush ethos' pp. 12-13 Banjo Paterson, 'Waltzing Mathilda' 'Australia after the Gold rush' pp. 24-27 - Peter Weir, dir. Gallipoli, 1981. - Internet search on 'White Australia' and 'multiculturalism'. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at eleverne opbygger en grundviden om vigtige historiske aspekter af australsk identitet og opbygge et ordforråd hertil. Derudover skal eleverne opnå kendskab til forskelle på den australske variant og britisk/amerikansk engelsk.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
- Fra: Aase Kledal & Berenice Lara Laursen, Somos Latinos in the US, Systime, 2007: Sandra Cisneros: Caramelo Ana Castillo: 'We would like you to know'. - 'the Melting Pot' (fra: The Sky's the limit') - internetarbejde med statistikker på amerikansk immigration (http://www.dhs.gov/ximgtn/statistics/publications/LPR06.shtm) - Lytteøvelse om national identitet og immigration:http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4074849 - David J. Lynch & Chris Woodyard, 'Immigrants claim pivotal role in economy' (the USA Today, 4/11 2006)http://www.usatoday.com/money/economy/2006-04-10-immigrants-economic-impact_x.htm - blog: illegal immigration (http://blogs.usatoday.com/oped/2007/11/our-view-on-imm.html) -
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Stephen King, 'The Man Who Loved Flowers' (fra: The Lift) Shirley Scott,' Monsters or Victims' (artikel) David Fincher, dir. Seven, 1995
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne bevidst arbejder med aktivt og passivt ordforråd
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Diverse tekster brugt i historie (Holland som kolonimagt, deres frisind i et historisk perspektiv, integration og Fitna krise) 'Interkulturel kommunikation' (fra: Geografi - natur, kultur, menneske, 1992) s. 291-299) Matching forms udfyldt på engelsk Diverse arbejdsark til interviews/kulturanalyse |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne opnår kendskab til grundlæggende kulturanalyse og interkulturel kommunikation
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|