Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, A |
Lærere | Marianne Lausten Hansen |
Hold | 2006-08-01 EN/a (3a EN) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-11 |
Indhold |
Eleverne introduceres til genren 'short story' gennem et udvalg af noveller af Shirley Jackson. Som perspektivering vil eleverne stifte bekendtskab med USA i 50erne, her iblandt McCartyism. Derudover vil de blive introduceret til ordforrådsarbejde og det grammatiske emne er kongruens. ernestof: |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal lære de centrale begreber indenfor analyse og fortolkning af novelle-genren samt lære at anvende disse. De præsenteres for de taksonomiske niveauer og skal lære at stille spørgsmål til de forskellige niveauer. Derudover skal de bevidstgøres om aktiv vs. passivt ordforråd, og hvordan de arbejder med ordforråd (læringsstrategier). Grammatikemnet er kongruens hvor de skal lære reglerne og anvende disse i praksis. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Introduktion til sagprosa. Emner som dækkes: fedme (scientific overfor non-scientific artikler), reklameanalyse og mediernes rolle. Kernestof: |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe skal præsenteres for forskellige sagprosatekster til analyse og fortolkning (begreber inden for denne genre). De skal lære at sætte teksterne i perspektiv (det moderne samfund og hvilken indflydelse/sammenhæng der er mellem kropskultur og samfund). Det grammatiske emne er ordstilling, hvor de skal lære reglerne og anvende disse. Derudover har vi fokus på oplæsning (udtale - fonetik) og intonation. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Et kig på amerikansk kultur i en historisk kontext. En undersøgelse af amerikanske kerneværdier og hvorfor de eksisterer. Tekstanalyse som enten hylder eller distancerer sig fra USA og de traditionelle værdier. Vi kigger også på basal retorik og det at analysere taler. Kernestof: |
Omfang | 26 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal i dette forløb have oparbejdet en grundviden om amerikanske grundværdier og deres historiske forankring, således de kan sætte amerikanske tekster i perspektiv. De skal lære at genkende forskelle på amerikansk engelsk og britisk engelsk samt præsenteres for fonetiske grundelementer. De skal lære regler i forbindelse med hjælpeverber (to have, to do, to be samt modalverberne )og kunne anvende dem. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Som optakt til AT4 om bioteknologi og etik arbejdes med genren 'science fiction' samt de etiske apsekter ved genmanipulation. - Noter om science fiction genren (lavet af Ma) |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
- Noter om science fiction genren (lavet af Ma) - Brian W. Aldiss, 'Super-toys last all summer long' (in Brian W. Aldiss, Best SF stories, Victor Gollancz Ltd, 1988,) - Larry Gonick, 'Genetic engineering' (in Science and technology, ed. Aage Kaasgaard, Systime, 1988) - http://soc.enotes.com/ethics-genetic-article Film: Gattaca, 1997. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
En undersøgelse af vigtige aspekter af engelsk kultur, bl.a. klasse, humor, tværkulturelle emner gennem et forskelligt udvalg af tekster og film. Fra British Premillennium Literature, ed. Helle Birk. Systime, 2001: Helen Fielding, 'Bridget Jones's Diary' (extract) Hanif Kureishi, 'The Penis' Hanif Kureishi, 'We're not Jews' (fra et gammelt stileoplæg) samt 'My Son the Fanatic' Jane Austen, Pride and Prejudice (Fra: Engelsk Antologi) Doris Lessing, 'DHSS' (Fra: Britain on the Move) Film: Ae Fond Kiss, dir. Ken Loach, 2004. Gruppearbejde samt indsamling af materiale fra nettet om Englands immigrationshistorie/imperiet. Youtube: humour (Fawlty Towers, Smack the Pony) - humour rules. |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne får et grundlæggende kendskab til vigtige aspekter af engelsk kultur, herunder især 'class', 'humour' + 'crosscultural issues'.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forløbet indledes med en stil om 'the convict past' hvor eleverne selv finder materiale til brug i en fortælling om, hvordan det var at ankomme til Australien. Dernæst bliver eleverne inddelt i grupper med hvert sit emne, som skal fremlægges mundtligt med PP( emner: Australia's relationship to England, Australia and immigration, the Aborigines) Efterfølgende kigger vi nærmere på 'the bush legend' og 'the Anzac Legend' og deres betydning for australsk identitet. Sidst undersøger vi Australiens forhold til immigration. - essay on 'the Convict Past' (where students were to find information to use in a creative assignment). - Fra DR Australian Identity, 1986: 'Bush life - bush ethos' pp. 12-13 Banjo Paterson, 'Waltzing Mathilda' 'Australia after the Gold rush' pp. 24-27 - Peter Weir, dir. Gallipoli, 1981. - Internet search on 'White Australia' and 'multiculturalism'. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at eleverne opbygger en grundviden om vigtige historiske aspekter af australsk identitet og opbygge et ordforråd hertil. Derudover skal eleverne opnå kendskab til forskelle på den australske variant og britisk/amerikansk engelsk.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Som optakt til studieretningsopgaven i 2g (sp-en-bk) kigger vi på amerikansk 'national identity and immigration' samt på amerikanernes forhold til og syn på immigranterne fra Mexico. Vi kigger ligeledes på, hvordan immigranterne forholder sig til USA. - Fra: Aase Kledal & Berenice Lara Laursen, Somos Latinos in the US, Systime, 2007: Sandra Cisneros: Caramelo Ana Castillo: 'We would like you to know'. - 'the Melting Pot' (fra: The Sky's the limit') - internetarbejde med statistikker på amerikansk immigration (http://www.dhs.gov/ximgtn/statistics/publications/LPR06.shtm) - Lytteøvelse om national identitet og immigration:http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4074849 - David J. Lynch & Chris Woodyard, 'Immigrants claim pivotal role in economy' (the USA Today, 4/11 2006)http://www.usatoday.com/money/economy/2006-04-10-immigrants-economic-impact_x.htm - blog: illegal immigration (http://blogs.usatoday.com/oped/2007/11/our-view-on-imm.html) -
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Første halvdel af et emne om menneskets natur - her serial killers og det onde i mennesket. Stephen King, 'The Man Who Loved Flowers' (fra: The Lift) Shirley Scott,' Monsters or Victims' (artikel) David Fincher, dir. Seven, 1995
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne bevidst arbejder med aktivt og passivt ordforråd
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Et tværfagligt forløb mellem engelsk og historie, hvor engelskdelen er bygget op omkring kommunikative kompetencer og kulturel forståelse. Eleverne tilbringer en uge i Rotterdam og har ligeledes hollændere boende en uge i DK. Diverse tekster brugt i historie (Holland som kolonimagt, deres frisind i et historisk perspektiv, integration og Fitna krise) 'Interkulturel kommunikation' (fra: Geografi - natur, kultur, menneske, 1992) s. 291-299) Matching forms udfyldt på engelsk Diverse arbejdsark til interviews/kulturanalyse |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne opnår kendskab til grundlæggende kulturanalyse og interkulturel kommunikation
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|