» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 EN/a (3a EN)

Engelsk, 2006-08-01 EN/a (3a EN)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Marianne Lausten Hansen
Hold 2006-08-01 EN/a (3a EN)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-11

The short story, Shirley Jackson and the USA in the 50s

Indhold

Eleverne introduceres til genren 'short story' gennem et udvalg af noveller af Shirley Jackson. Som perspektivering vil eleverne stifte bekendtskab med USA i 50erne, her iblandt McCartyism. Derudover vil de blive introduceret til ordforrådsarbejde og det grammatiske emne er kongruens.

ernestof:
- Shirley Jackson, 'After you my dear Alphonse'
- Shirley Jackson, 'The Witch'
- Shirley Jackson, 'The Lottery'
- Webhunt: the USA in the 1950s
- glosearbejde fra 'Ord og Tekst' (passiv vs. aktiv ordforråd)
- Film: Guilty by Suspicion, Irwin Winkler, dir, 1989
- grammatik: grammatik med Synonymer
- perspektiverende artikler om 'the Muslim Scare'

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Eleverne skal lære de centrale begreber indenfor analyse og fortolkning af novelle-genren samt lære at anvende disse. De præsenteres for de taksonomiske niveauer og skal lære at stille spørgsmål til de forskellige niveauer. Derudover skal de bevidstgøres om aktiv vs. passivt ordforråd, og hvordan de arbejder med ordforråd (læringsstrategier). Grammatikemnet er kongruens hvor de skal lære reglerne og anvende disse i praksis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Contemporary Body Culture

Indhold

Introduktion til sagprosa. Emner som dækkes: fedme (scientific overfor non-scientific artikler), reklameanalyse og mediernes rolle.

Kernestof:
advertisments
'Kids' TV ...' (Fra: Contexts..)
'You are too skinny, Gaby' (Looking for America)
Morgan Spurlock, Supersize Me (film)

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Tekstanalyse

Progression

De skal præsenteres for forskellige sagprosatekster til analyse og fortolkning (begreber inden for denne genre). De skal lære at sætte teksterne i perspektiv (det moderne samfund og hvilken indflydelse/sammenhæng der er mellem kropskultur og samfund). Det grammatiske emne er ordstilling, hvor de skal lære reglerne og anvende disse. Derudover har vi fokus på oplæsning (udtale - fonetik) og intonation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

American culture

Indhold

Et kig på amerikansk kultur i en historisk kontext. En undersøgelse af amerikanske kerneværdier og hvorfor de eksisterer. Tekstanalyse som enten hylder eller distancerer sig fra USA og de traditionelle værdier. Vi kigger også på basal retorik og det at analysere taler.

Kernestof:
- Edward N. Kearny, Mary Ann Kearny, Jo Ann Crandall, The American Way. An introduction to American Culture pp. 19-26
- Arnold Schwarzenegger in 'Born in the USA': Futurum, 1984
- Eminem 'White America'(fra: The Eminem Show)
- webhunt: eleverne søgte informationer om the Puritans, the Protestant work ethic, the Frontier Heritage, the American Dream
- Martin Lurther King, 'I have a dream'
- extracts from a Bush speech (2005)
- Film: Michael Moore, BOwling for Columbine, 2003.
Fra: Columbine and Beyond, liselotte Tang og Liv stilling, Gyldendal, 2006:
- Charles Heston, Speech at the National NRA Meeting
- arbejdsark med forskelle på britisk engelsk og amerikansk engelsk
- diverse kopier om retorik.

Omfang 26
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal i dette forløb have oparbejdet en grundviden om amerikanske grundværdier og deres historiske forankring, således de kan sætte amerikanske tekster i perspektiv. De skal lære at genkende forskelle på amerikansk engelsk og britisk engelsk samt præsenteres for fonetiske grundelementer. De skal lære regler i forbindelse med hjælpeverber (to have, to do, to be samt modalverberne )og kunne anvende dem.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Science fiction

Indhold

Som optakt til AT4 om bioteknologi og etik arbejdes med genren 'science fiction' samt de etiske apsekter ved genmanipulation.

- Noter om science fiction genren (lavet af Ma)
- Brian W. Aldiss, 'Super-toys last all summer long' (in Brian W. Aldiss, Best SF stories, Victor Gollancz Ltd, 1988,)
- Larry Gonick, 'Genetic engineering' (in Science and technology, ed. Aage Kaasgaard, Systime, 1988)
- http://soc.enotes.com/ethics-genetic-article

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Modeller
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
I grammatikken arbejdes videre med verber (fremtid) hvor målet er at eleverne skal kende regler samt kunne anvende dem.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Science fiction

Indhold - Noter om science fiction genren (lavet af Ma)
- Brian W. Aldiss, 'Super-toys last all summer long' (in Brian W. Aldiss, Best SF stories, Victor Gollancz Ltd, 1988,)
- Larry Gonick, 'Genetic engineering' (in Science and technology, ed. Aage Kaasgaard, Systime, 1988)
- http://soc.enotes.com/ethics-genetic-article
Film: Gattaca, 1997.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Modeller
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
I grammatikken arbejdes videre med verber (fremtid) hvor målet er at eleverne skal kende regler samt kunne anvende dem.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

English culture

Indhold

En undersøgelse af vigtige aspekter af engelsk kultur, bl.a. klasse, humor, tværkulturelle emner gennem et forskelligt udvalg af tekster og film.

Fra British Premillennium Literature, ed. Helle Birk. Systime, 2001:

Helen Fielding, 'Bridget Jones's Diary' (extract)

Hanif Kureishi, 'The Penis'

Hanif Kureishi, 'We're not Jews' (fra et gammelt stileoplæg) samt 'My Son the Fanatic'

Jane Austen, Pride and Prejudice (Fra: Engelsk Antologi)

Doris Lessing, 'DHSS' (Fra: Britain on the Move)

Film: Ae Fond Kiss, dir. Ken Loach, 2004.

Gruppearbejde samt indsamling af materiale fra nettet om Englands immigrationshistorie/imperiet.

Youtube: humour (Fawlty Towers, Smack the Pony)  - humour rules.

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

Progression

at eleverne får et grundlæggende kendskab til vigtige aspekter af engelsk kultur, herunder især 'class', 'humour' + 'crosscultural issues'.
at eleverne forbedrer evnen til at stille relevante faglige spørgsmål til en tekst
at eleverne får et kendskab til passiv og kan anvende reglerne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Australian identity

Indhold

Forløbet indledes med en stil om 'the convict past' hvor eleverne selv finder materiale til brug i en fortælling om, hvordan det var at ankomme til Australien. Dernæst bliver eleverne inddelt i grupper med hvert sit emne, som skal fremlægges mundtligt med PP( emner: Australia's relationship to England, Australia and immigration, the Aborigines) Efterfølgende kigger vi nærmere på 'the bush legend' og 'the Anzac Legend' og deres betydning for australsk identitet. Sidst undersøger vi Australiens forhold til immigration.

- essay on 'the Convict Past' (where students were to find information to use in a creative assignment).

- Fra DR Australian Identity, 1986:

'Bush life - bush ethos' pp. 12-13

Banjo Paterson, 'Waltzing Mathilda'

'Australia after the Gold rush' pp. 24-27

- Peter Weir, dir. Gallipoli, 1981.

- Internet search on 'White Australia' and 'multiculturalism'.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

Progression

- at eleverne opbygger en grundviden om vigtige historiske aspekter af australsk identitet og opbygge et ordforråd hertil. Derudover skal eleverne opnå kendskab til forskelle på den australske variant og britisk/amerikansk engelsk.
- målet er også at eleverne trænes i mundtlig fremlæggelse og sprogbrug (intonation især)
- grammatikemnet er substantiver og tællighed samt genitiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Latinos in the US

Indhold

Som optakt til studieretningsopgaven i 2g (sp-en-bk) kigger vi på amerikansk 'national identity and immigration' samt på amerikanernes forhold til og syn på immigranterne fra Mexico. Vi kigger ligeledes på, hvordan immigranterne forholder sig til USA.

- Fra: Aase Kledal & Berenice Lara Laursen, Somos Latinos in the US, Systime, 2007:

Sandra Cisneros: Caramelo

Ana Castillo: 'We would like you to know'.

- 'the Melting Pot' (fra: The Sky's the limit')

- internetarbejde med statistikker på amerikansk immigration (http://www.dhs.gov/ximgtn/statistics/publications/LPR06.shtm)

- Lytteøvelse om national identitet og immigration:http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4074849 

- David J. Lynch & Chris Woodyard, 'Immigrants claim pivotal role in economy' (the USA Today, 4/11 2006)http://www.usatoday.com/money/economy/2006-04-10-immigrants-economic-impact_x.htm

- blog: illegal immigration (http://blogs.usatoday.com/oped/2007/11/our-view-on-imm.html)

-

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Human evil

Indhold

Første halvdel af et emne om menneskets natur - her serial killers og det onde i mennesket.

Stephen King, 'The Man Who Loved Flowers' (fra: The Lift)

Shirley Scott,' Monsters or Victims' (artikel)

David Fincher, dir. Seven, 1995

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

at eleverne bevidst arbejder med aktivt og passivt ordforråd
at eleverne forbedrer evnen til analyse og fortolkning af litterære og ikke-litterære tekster samt forskellige analysemodeller til de forskellige genrer
at eleverne får kendskab til regler om ubestemt og bestemt artikel og kan anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Holland - exchange and culture analysis

Indhold

Et tværfagligt forløb mellem engelsk og historie, hvor engelskdelen er bygget op omkring kommunikative kompetencer og kulturel forståelse. Eleverne tilbringer en uge i Rotterdam og har ligeledes hollændere boende en uge i DK.

Diverse tekster brugt i historie (Holland som kolonimagt, deres frisind i et historisk perspektiv, integration og Fitna krise)

'Interkulturel kommunikation' (fra: Geografi - natur, kultur, menneske, 1992) s. 291-299)

Matching forms udfyldt på engelsk

Diverse arbejdsark til interviews/kulturanalyse

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige kulturer
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet

Progression

at eleverne opnår kendskab til grundlæggende kulturanalyse og interkulturel kommunikation
at eleverne indsamler empiri på engelsk, idet de foretager interviews i Holland og i Danmark på engelsk, og som de efterfølgende skal analysere med henblik på at afdække forskelle og ligheder i kulturerne
at eleverne opøver deres kommunikative kompetencer(kommunikationsstrategier)
at eleverne opøver et hverdagsengelsk ordforråd

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer