Engelsk, 2006-08-01 EN/d

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Charlotte Frederiksen
Hold 2006-08-01 EN/d (3d EN)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-20

Good and Evil

Indhold "How to read a novel and a short story" I "Contexts" Gyldendal, 2004. side 244-245.

I Henning Lange "Here and Now". Gyldendal, 1972:

Shirley Jackson. "After you, my dear Alphonse!"
Shirley Jackson. "THe Witch"
Shirley Jackson. "Charles"
I Erik Arne Hansen "Nine American Short Stories". Gyldendal, 1965: Shirley Jackson. "The Lottery".
America in the fifties - McCarthyism.
The Muslim Scare
Film: "Blacklisted"
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kultur
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Eleverne introduceres til genren short story og der arbejdes frem mod en sikker beherskelse af definationer og begreber som er knyttet til genren. I starten arbejdes med korte lette noveller, men langsomt bygges sværhedsgraden op. "The Lottery" kan ses som forfatterens egen kritiske kommentar til sin samtid - The Red Scare (McCarthyismen). Eleverne får kendkab til denne periode i USAs historie og skal perspektivere til vores tid - The Muslim Scare.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik: Kongruens, ordstilling og adj/adv.

Indhold Fejlstøvsugeren s. 11,19-21,50-51.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grammatik og stilistik
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Fra simple, overskuelige sætningsstrukturer til komplicerede konstruktioner, kollektiv-ord mm.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Haves and the Have-Nots

Indhold J.Engberg-Pedersen et al, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Wendy Vukosa, As 14m Africans face death by starvation..., The Observer, McDonald's, The Facts, Roger McGough, The Commission, Jo Revill, Kids' TV gets green light to plug junk food.
Film: Super Size Me
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

Genrebevidsthed og tekstforståelse på gradvist stigende niveau. Desuden fokus på redegørelse og diskussion af temaet og dets samfundsmæssige betydning. Herunder fokus på ordforrådsarbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde