Termin | efterår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Føns Foldager |
Hold | 2005 da/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-12-19 |
Indhold |
Litteraturens Veje (leksikon + s. 409-412) + Ib Michael: af: Den hvide dommer I: Vanillepigen Jan Kjærstad: Kleopatras næse I: Forføreren + Billede: Go cart – Expo 2000 Samt introduktion til Kyndrups karakteristik af postmoderne kunst Bo Hr Hansen: Babyshampoo LV s. 441-445 + Mads Brenøe. Af: Eva Mette Thomsen: af: Plastic Jan Sondergaard: Sex + Gilleleje LV s. 457-60 + Jakob Ejersbo: Blomster Helle Helle: Noter + Helle Helle: Film Helle Helle: Fasaner Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med samtidig litteratur, hvor eleverne fortsat arbejder med analyse og fortolkning. samtidig opnår de viden tendenser som det postmoderne, det senmoderne osv |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard harboe: Den iscenesatte virkelighed (2004) (s. 88-90 + 27-34 + 45-49) Peter Madsen og Erik Svendsen: Medier (2005) (s. 56-63 + 136-145) Chr. Braad Thomsen:af: Karen Blixen: Storyteller (1996) |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå viden om og selv analysere nyhedsformidling samt dokumentar |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sekundærlitt: L.V. s. 194-225 Brandes: af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur Ibsen: af: Et dukkehjem H.Bang: Branden H.Pontoppidan: Vandreren J.P.Jacobsen: Fru Fønss Projektarbejde om det moderne gennembrud. -eleverne arbejder i grupper og fremlægger for hinanden, alle har læst alle tekster. Grupper og tekster; 1. J.P.Jacobsen, naturalisme, religion og ateisme lærebog: Falkenstjerne 2 + kopi a. Darwin: af: Menneskets afstamning (kopi) b. Jacobsen: af: Fru Marie Grubbe (s.120-128) c. Jacobsen: af: Niels Lyhne (s.129-132) 2. Bang og impressionismen lærebog: Falkenstjerne 2 + (kopi) a. Bang: Impressionisme – en lille replik (kopi) b. Bang: Foran Alteret (kopi) c. Bang: Frøkenen (s.191-195) 3. Pontoppidan og Overby, sociale vilkår og socialisme lærebog: Samlerens antologi a. Pontoppidan: Bondeidyl (s. 61) b. Overby: Snart dages det… (s. 46) 4. Kvindeproblematikken lærebog: kopi a. Stuart: af: Kvindernes Underkuelse b. Skram: af: Forrådt c. Bjørnson: af: En handske Bang: Ved Vejen |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå dybdegående kendskab til en periode i litteraturhistorien. Samarbejdet med historie skal underbygge dette kendskab samt evt. inspirere til til en tværfaglig opgave |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|