2005 da/a

Termin efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Føns Foldager
Hold 2005 da/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-19

Litteratur fra jeres egen tid

Indhold Litteraturens Veje (leksikon + s. 409-412) + Ib Michael: af: Den hvide dommer I: Vanillepigen
Jan Kjærstad: Kleopatras næse I: Forføreren + Billede: Go cart – Expo 2000
Samt introduktion til Kyndrups karakteristik af postmoderne kunst
Bo Hr Hansen: Babyshampoo
LV s. 441-445 + Mads Brenøe. Af: Eva
Mette Thomsen: af: Plastic
Jan Sondergaard: Sex + Gilleleje
LV s. 457-60 + Jakob Ejersbo: Blomster
Helle Helle: Noter + Helle Helle: Film
Helle Helle: Fasaner
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin




Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Der arbejdes med samtidig litteratur, hvor eleverne fortsat arbejder med analyse og fortolkning. samtidig opnår de viden tendenser som det postmoderne, det senmoderne osv

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nyhedsformidling og dokumentargenrer

Indhold Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard harboe: Den iscenesatte virkelighed (2004) (s. 88-90 + 27-34 + 45-49)
Peter Madsen og Erik Svendsen: Medier (2005) (s. 56-63 + 136-145)
Chr. Braad Thomsen:af: Karen Blixen: Storyteller (1996)
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Kommunikationsstrategi
  • Samtale/diskussion

Progression

Eleverne skal opnå viden om og selv analysere nyhedsformidling samt dokumentar

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Periodelæsning - det moderne gennembrud

Indhold Sekundærlitt: L.V. s. 194-225
Brandes: af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur
Ibsen: af: Et dukkehjem
H.Bang: Branden
H.Pontoppidan: Vandreren
J.P.Jacobsen: Fru Fønss

Projektarbejde om det moderne gennembrud.
-eleverne arbejder i grupper og fremlægger for hinanden, alle har læst alle tekster.
Grupper og tekster;
1. J.P.Jacobsen, naturalisme, religion og ateisme
lærebog: Falkenstjerne 2 + kopi
a. Darwin: af: Menneskets afstamning (kopi)
b. Jacobsen: af: Fru Marie Grubbe (s.120-128)
c. Jacobsen: af: Niels Lyhne (s.129-132)
2. Bang og impressionismen
lærebog: Falkenstjerne 2 + (kopi)
a. Bang: Impressionisme – en lille replik (kopi)
b. Bang: Foran Alteret (kopi)
c. Bang: Frøkenen (s.191-195)
3. Pontoppidan og Overby, sociale vilkår og socialisme
lærebog: Samlerens antologi
a. Pontoppidan: Bondeidyl (s. 61)
b. Overby: Snart dages det… (s. 46)
4. Kvindeproblematikken
lærebog: kopi
a. Stuart: af: Kvindernes Underkuelse
b. Skram: af: Forrådt
c. Bjørnson: af: En handske

Bang: Ved Vejen
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal opnå dybdegående kendskab til en periode i litteraturhistorien. Samarbejdet med historie skal underbygge dette kendskab samt evt. inspirere til til en tværfaglig opgave

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde