» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 En/j (1j En) grundforløb

Engelsk, 2006-08-01 En/j (1j En) grundforløb

Termin vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 En/j (3j En)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-10-19

Grammatik: ordstilling, kongruens, (u)regelmæssige verber

Indhold Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to Earth"

Desuden udvalgte øvelser fra "Fejlstøvsugeren"(Jens Bøgh og Jørgen Hovgaard)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet er en grundlæggende forståelse for den grammatiske teori, som gerne skal udmønte sig i en højere grad af korrekthed i elevens skriftlige og mundtlige output.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Science and technology – a Blessing or a Curse?

Indhold Teori om novellen:
"What to Look for in a Text", The Lift, side 10-11.
Eva Rosenwold: "Point of View", i Passwords (2005), side 90-93.

Teori om sagprosa:
Eva Rosenwold: "Non-Fiction Analysis", i Passwords (2005), side 62

Noveller:
Nadime Gordimer – ”Terminal” (The Lift)
Chet Williamson - ”The Personal Touch” (the Lift)
James E. Gunn - “Kindergarten" ("Forerunners", Aage Kaasgaard Jensen, Gyldendal 1984)
"10 shorties" i Passwords, Eva Rosenwold, side 156-157

Artikler:
Sylvester Monroe: It’s All in the (Parental) Genes (The Lift)

Perspektiverende materiale om emnet:
David Bowie - “Space Oddity”
U2 - "Miracle Drug"
A Space Oddysey 2001, Stanly Kubrick (starten på filmen)
Interviews med Floyd Landis og Lance Armstrong fra The Larry King Show, CNN
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Vi starter fra bunden af med tekstanalysens basale begreber. Dog med en indledning markering af et niveauskifte fra folkeskolen.

Eleverne forventes at opnå en høj grad af genreforståelse i forhold til novelle og sagprosa.

Undervejs vil vi diskutere grundlæggende videnskabelige problemstillinger. Emnet/teksterne skulle gerne lægge op til debat, så vi kan komme i gang med at tale engelsk.

Kulturelle forskelle på Danmark og de engelsksprogede områder, hvori teksterne foregår, tages også op.

Skriftligt lægger vi ud med små stile, der er relevante i forbindelse med emnet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Psychology of Violence

Indhold Noveller og artikler:
Raymond Carver - "Why, Honey?" (The Lift)
Kevin O´ Sullivan - "My Sons On Death Row"(The Lift)
TIME: The Man With Ten Personalities" (The Lift)
Patricia Highsmith - "The Terrapin"

Uddrag af "The Death of James Bulger" af Shirley Lynn Scott fra http://www.crimelibrary.com/classics3/
bulger/. Det drejer sig om kapitlerne:
- Death by the Railway
- Robert Thompson
- Jon Venables

Dokumentaren "Prisoners of their past" fra BBC om mordet på James Bulger.

Teori:
Jørgen Riber Rasmussen: "Freud's Model of the Mind", i "Psycho. Analysis and Texts", Gyldendal, 1987, side 15-17

Perspektiverende:
Pearl Jam - "Jeremy" (sang fra albummet "Ten", 1992)
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Vi arbejder videre med genrerne novelle og sagprosa.

Eleverne skal nu lære at bruge en teoretisk, tekstanalytisk vinkling på teksterne, nemlig den psykoanalytiske. Dette lægger i forlængelse af klassens arbejde i dansk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Almen sprogforståelse: sociolingvistik og læringsstrategier

Indhold Skolens materiale:
"Sprogets veje" ved Agnete Elmose, side 115-133
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Læringsstrategier
  • Perspektivering

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige sprog
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Sprogbevidsthed

Progression

Forløbet skal give et indblik i sociolingivistikkens grundbegreber og evnen til at kunne anvende disse i praksis. Desuden diskuteres grundlæggende læringsstrategier, og eleverne bevidstgøres om deres egen indlæringsform og alternative muligheder.

Forløbet indgår i et samlet AP-forløb administreret af alle klassens sproglærere. Vi bygger ovenpå det allerede indlærte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kropskultur

Indhold William Shakespeare: "My Mistress Eyes are Nothing Like the Sun" + "Shall I Compare Thee to a Summer's Day"
Penelope Lively: "Clara's Day" (fra "The Entrance")
Laura Barton: "In Bed with Beckham" (Time Magazine, May 10 2004)

Små artikler fra DSBs blad "Ud at se", december 2006. (Mennesker præsenterer deres syn på eget udseende)

Analyse af malerier af Erik Fischl.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i den historiske udviking i synes på kroppen. Fokus i engelsk vil dog især ligge på vores nutidige kropssyn.

Vi vil målrettet arbejde med ordforråd om kroppen.

Arbejdet med artikel/novelle-genrerne fortsætter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde