Termin | vinter 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, B |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2006-08-01 En/j (3j En) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-10-19 |
Indhold |
Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to Earth" Desuden udvalgte øvelser fra "Fejlstøvsugeren"(Jens Bøgh og Jørgen Hovgaard) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er en grundlæggende forståelse for den grammatiske teori, som gerne skal udmønte sig i en højere grad af korrekthed i elevens skriftlige og mundtlige output. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori om novellen: "What to Look for in a Text", The Lift, side 10-11. Eva Rosenwold: "Point of View", i Passwords (2005), side 90-93. Teori om sagprosa: Eva Rosenwold: "Non-Fiction Analysis", i Passwords (2005), side 62 Noveller: Nadime Gordimer – ”Terminal” (The Lift) Chet Williamson - ”The Personal Touch” (the Lift) James E. Gunn - “Kindergarten" ("Forerunners", Aage Kaasgaard Jensen, Gyldendal 1984) "10 shorties" i Passwords, Eva Rosenwold, side 156-157 Artikler: Sylvester Monroe: It’s All in the (Parental) Genes (The Lift) Perspektiverende materiale om emnet: David Bowie - “Space Oddity” U2 - "Miracle Drug" A Space Oddysey 2001, Stanly Kubrick (starten på filmen) Interviews med Floyd Landis og Lance Armstrong fra The Larry King Show, CNN |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi starter fra bunden af med tekstanalysens basale begreber. Dog med en indledning markering af et niveauskifte fra folkeskolen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noveller og artikler: Raymond Carver - "Why, Honey?" (The Lift) Kevin O´ Sullivan - "My Sons On Death Row"(The Lift) TIME: The Man With Ten Personalities" (The Lift) Patricia Highsmith - "The Terrapin" Uddrag af "The Death of James Bulger" af Shirley Lynn Scott fra http://www.crimelibrary.com/classics3/ bulger/. Det drejer sig om kapitlerne: - Death by the Railway - Robert Thompson - Jon Venables Dokumentaren "Prisoners of their past" fra BBC om mordet på James Bulger. Teori: Jørgen Riber Rasmussen: "Freud's Model of the Mind", i "Psycho. Analysis and Texts", Gyldendal, 1987, side 15-17 Perspektiverende: Pearl Jam - "Jeremy" (sang fra albummet "Ten", 1992) |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi arbejder videre med genrerne novelle og sagprosa.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Skolens materiale: "Sprogets veje" ved Agnete Elmose, side 115-133 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet skal give et indblik i sociolingivistikkens grundbegreber og evnen til at kunne anvende disse i praksis. Desuden diskuteres grundlæggende læringsstrategier, og eleverne bevidstgøres om deres egen indlæringsform og alternative muligheder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
William Shakespeare: "My Mistress Eyes are Nothing Like the Sun" + "Shall I Compare Thee to a Summer's Day" Penelope Lively: "Clara's Day" (fra "The Entrance") Laura Barton: "In Bed with Beckham" (Time Magazine, May 10 2004) Små artikler fra DSBs blad "Ud at se", december 2006. (Mennesker præsenterer deres syn på eget udseende) Analyse af malerier af Erik Fischl. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i den historiske udviking i synes på kroppen. Fokus i engelsk vil dog især ligge på vores nutidige kropssyn.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|