» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 En/j (1j En) Studieretningsforløb i 1.g

Engelsk, 2006-08-01 En/j (1j En) Studieretningsforløb i 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 En/j (3j En)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-10-19

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Love and Romance

Indhold

Teoretisk:
"Romantic Love" (http://en.wikipedia.org/wiki/ Romantic_love)
"The Actantial Model"

Litterære tekster:
Anonymous - "I'm Having Fun" (The Lift)
Robert Fox - "A Fable"
James Finn Garner - "Politically Correct Cinderella"
(fra "Passwords", Eva Rosenvold)
Helen Fielding - "Bridget Jones's Diary" (udddrag fra
"British PreMillenum Literature", Helle Brik)
Faye Weldon - "Who?" (fra "Love and Marriage", Nete
Schmidt)
R.D. Laing - "Do You Love Me" (fra "Lifelines", Ulla
Krusaa og Elisabeth Skov)
Jeff Buckly - "Halleluja" (sangtekst+sang)

Film:
Første afsnit af BBC-serien "Pride and Prejudice"
Klip fra "Bridget Jones"

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er at give en indføring i emnet "Love and romance", som har historisk dybde. Vi ser på, hvad vores romantiske kærlighedsopfattelse består af, og hvordan den er opstået. Endelig skal den belyses fra forskellige vinkler:
- hvad kan den kritiseres for?
- hvordan står den i forhold til andre former for
kærlighed? (f.eks. ægteskabet, singlelivets
shoppen på alle hylder osv.)

Progressionsmæssigt arbejder vi videre med allerede introducerede genrer. Teoretisk vil abstraktionsevnen blive testet, da der skal ses perspektiver på tværs af meget forskellige tekster.

Der vil bliver arbejdet målrettet med emnets ordforråd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik: før nutid/før datid, genitiv, ubestemt artikel

Indhold

Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to-Earth"

Herudover udvalgte øvelser fra "Fejlstøvsugeren" og øvelser baseret på elevernes egne stile

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

Vi bevæger os stadig i den helt basale grammatik, hvor emnerne kommer efter skønnet nødvendighed og sværhedsgrad. Målet er at opnå beherskelse af verbets tider, genitiv og artikel. Forløbet afsluttes med en prøve.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde