» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 En/j (2j En) Studieretningsforløb 2.g

Engelsk, 2006-08-01 En/j (2j En) Studieretningsforløb 2.g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 En/j (3j En)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

American Dream and American Values

Indhold

"Historical Background of the American Dream" (wikipedia.org)

Gregers Friisberg - Your Society - check it out!: 

  • Studs Terkel - "Arnold Schwarzenegger"
  • Kurt Vonnegut - "The Package"
  • "Ever higher Society, ever harder to ascend" (ukendt forfatter)

Jonna Engberg-Pedersen mfl. - Contexts:

  •  LeAlan jones - "Our America"
  • uddrag af "Declaration of Independence"

Martin Luther King - "I have a Dream" (udd. fra Arildsen/Plougheld - The Sky's the Limit)

Arthur Miller: Heksejagt (The Crucible). Teaterstykke set på Odense Teater

Supplerende stof:

  • Frank Zappa - "Bobby Brown"
  • Interview med Paris Hilton fra Larry King Live på CNN

 

 

 

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er en grundlæggende forståelse af den amerikanske drøm som en grundpille i amerikansk kultur. Hvordan den historisk er opstået, og hvad den består i. Samtidig skal opnås en kritisk indsigt i de grupper, der ikke har/har haft adgang til drømmen. Tilsvarende vil elementer af den amerikanske identitet, der taler imod drømmen blive inddraget (puritanismen/konservatismen).

Elevernes Internet-kompetencer vil blive afprøvet, og der vil være lytteøvelser med sange og TV-klip.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik: Udvidet tid, passiv, repetition af verbernes former

Indhold

Grundbog: Ib Poulsen - Down-to Earth

Herudover er taget øvelser fra andre grammatikbøger, f.eks. Fejlstøvsugeren

Øvelser fra VISL

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

Progression

De grammatiske emner gennemgås i en rækkefølge, hvor sværhedsgraden/kompleksiteten er stigende. Der er fokus på verbernes former, passiv og udvidet tid gennemgås.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

American Beauty

Indhold

Allan Ball - American Beauty (manuskript)

Filmen over manuskriptet (af Sam Mendes)

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Manuskriptet til "American Beauty" læses og store del gennemgås på klassen. Arbejdet ligger i forlængelse af forrige emne om den amerikanske drøm og amerikansk identitet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Portraits of War

Indhold

Artikler:

Emily DePrang: "Iraq Comes Home: Soldiers Share the Devastating Tales of War" (Information Liberator 11/07/07)

Sarah Childress & Michael Hirsh: "Casualty of War" (Neewsweek 07/08/06)

Fiktion:

Tim O'Brien: The Things They Carried (The Man I Killed + Ambush)

Ron Kovic: Born on the Fourth of July (uddrag)

Dixie Chicks: Travelling Soldier (sangtekst)

Film: 'Jarhead'  (2005)

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Forløbet har beskæftiget med portrætter af amerikanske krige specielt set fra soldaternes synsvinkel. Målet har været at relatere den personlige krigsoplevelse og dens konsekvenser til det historiske aspekt. Dette er sket igennem brug af såvel fiktive tekster som artikler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Serial Killers

Indhold

David Gore: The Gore Letters (in Jennifer Furio: The Serial Killer Letters)

Shirley Lynn Scott: 'Monsters or Victims?' (Courtroom Television Network LLC, 2003)

Stephen King: The Man Who Loved Flowers

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med emnet har været at beskæftige sig med menneskelig ondskab og give eleverne en fornemmelse af bagvedliggende psykologiske motiver såvel som andre kendetræk ved seriemorderen. Emnet er blevet belyst gennem fiktive såvel som autentiske tekster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde