Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, B |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2006-08-01 En/j (3j En) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-04 |
Indhold |
Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to Earth" Desuden udvalgte øvelser fra "Fejlstøvsugeren"(Jens Bøgh og Jørgen Hovgaard) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er en grundlæggende forståelse for den grammatiske teori, som gerne skal udmønte sig i en højere grad af korrekthed i elevens skriftlige og mundtlige output. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori om novellen: "What to Look for in a Text", The Lift, side 10-11. Eva Rosenwold: "Point of View", i Passwords (2005), side 90-93. Teori om sagprosa: Eva Rosenwold: "Non-Fiction Analysis", i Passwords (2005), side 62 Noveller: Nadime Gordimer – ”Terminal” (The Lift) Chet Williamson - ”The Personal Touch” (the Lift) James E. Gunn - “Kindergarten" ("Forerunners", Aage Kaasgaard Jensen, Gyldendal 1984) "10 shorties" i Passwords, Eva Rosenwold, side 156-157 Artikler: Sylvester Monroe: It’s All in the (Parental) Genes (The Lift) Perspektiverende materiale om emnet: David Bowie - “Space Oddity” U2 - "Miracle Drug" A Space Oddysey 2001, Stanly Kubrick (starten på filmen) Interviews med Floyd Landis og Lance Armstrong fra The Larry King Show, CNN |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi starter fra bunden af med tekstanalysens basale begreber. Dog med en indledning markering af et niveauskifte fra folkeskolen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noveller og artikler: Raymond Carver - "Why, Honey?" (The Lift) Kevin O´ Sullivan - "My Sons On Death Row"(The Lift) TIME: The Man With Ten Personalities" (The Lift) Patricia Highsmith - "The Terrapin" Uddrag af "The Death of James Bulger" af Shirley Lynn Scott fra http://www.crimelibrary.com/classics3/ bulger/. Det drejer sig om kapitlerne: - Death by the Railway - Robert Thompson - Jon Venables Dokumentaren "Prisoners of their past" fra BBC om mordet på James Bulger. Teori: Jørgen Riber Rasmussen: "Freud's Model of the Mind", i "Psycho. Analysis and Texts", Gyldendal, 1987, side 15-17 Perspektiverende: Pearl Jam - "Jeremy" (sang fra albummet "Ten", 1992) |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi arbejder videre med genrerne novelle og sagprosa.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Skolens materiale: "Sprogets veje" ved Agnete Elmose, side 115-133 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet skal give et indblik i sociolingivistikkens grundbegreber og evnen til at kunne anvende disse i praksis. Desuden diskuteres grundlæggende læringsstrategier, og eleverne bevidstgøres om deres egen indlæringsform og alternative muligheder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
William Shakespeare: "My Mistress Eyes are Nothing Like the Sun" + "Shall I Compare Thee to a Summer's Day" Penelope Lively: "Clara's Day" (fra "The Entrance") Laura Barton: "In Bed with Beckham" (Time Magazine, May 10 2004) Små artikler fra DSBs blad "Ud at se", december 2006. (Mennesker præsenterer deres syn på eget udseende) Analyse af malerier af Erik Fischl. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i den historiske udviking i synes på kroppen. Fokus i engelsk vil dog især ligge på vores nutidige kropssyn.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teoretisk: |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at give en indføring i emnet "Love and romance", som har historisk dybde. Vi ser på, hvad vores romantiske kærlighedsopfattelse består af, og hvordan den er opstået. Endelig skal den belyses fra forskellige vinkler:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to-Earth" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVi bevæger os stadig i den helt basale grammatik, hvor emnerne kommer efter skønnet nødvendighed og sværhedsgrad. Målet er at opnå beherskelse af verbets tider, genitiv og artikel. Forløbet afsluttes med en prøve. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Historical Background of the American Dream" (wikipedia.org) Gregers Friisberg - Your Society - check it out!:
Jonna Engberg-Pedersen mfl. - Contexts:
Martin Luther King - "I have a Dream" (udd. fra Arildsen/Plougheld - The Sky's the Limit) Arthur Miller: Heksejagt (The Crucible). Teaterstykke set på Odense Teater Supplerende stof:
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er en grundlæggende forståelse af den amerikanske drøm som en grundpille i amerikansk kultur. Hvordan den historisk er opstået, og hvad den består i. Samtidig skal opnås en kritisk indsigt i de grupper, der ikke har/har haft adgang til drømmen. Tilsvarende vil elementer af den amerikanske identitet, der taler imod drømmen blive inddraget (puritanismen/konservatismen).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbog: Ib Poulsen - Down-to Earth Herudover er taget øvelser fra andre grammatikbøger, f.eks. Fejlstøvsugeren Øvelser fra VISL |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe grammatiske emner gennemgås i en rækkefølge, hvor sværhedsgraden/kompleksiteten er stigende. Der er fokus på verbernes former, passiv og udvidet tid gennemgås. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Allan Ball - American Beauty (manuskript) Filmen over manuskriptet (af Sam Mendes) |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionManuskriptet til "American Beauty" læses og store del gennemgås på klassen. Arbejdet ligger i forlængelse af forrige emne om den amerikanske drøm og amerikansk identitet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Artikler: Emily DePrang: "Iraq Comes Home: Soldiers Share the Devastating Tales of War" (Information Liberator 11/07/07) Sarah Childress & Michael Hirsh: "Casualty of War" (Neewsweek 07/08/06) Fiktion: Tim O'Brien: The Things They Carried (The Man I Killed + Ambush) Ron Kovic: Born on the Fourth of July (uddrag) Dixie Chicks: Travelling Soldier (sangtekst) Film: 'Jarhead' (2005) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet har beskæftiget med portrætter af amerikanske krige specielt set fra soldaternes synsvinkel. Målet har været at relatere den personlige krigsoplevelse og dens konsekvenser til det historiske aspekt. Dette er sket igennem brug af såvel fiktive tekster som artikler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tællelige / utællelige substantiver på engelsk Omvendt ordstilling Relative Pronominer/ henførende stedord
|
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet har været en grundlæggende forståelse af grammatisk teori på områder som traditionelt kan volde besvær for danske elever. Det grammatiske arbejde skal gerne gøre eleven i stand til at spotte grammatiske uregelmæssigheder i skreven tekst samt højne graden af skriftlig korrekthed i elevens skriftlige arbejde. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
David Gore: The Gore Letters (in Jennifer Furio: The Serial Killer Letters) Shirley Lynn Scott: 'Monsters or Victims?' (Courtroom Television Network LLC, 2003) Stephen King: The Man Who Loved Flowers |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med emnet har været at beskæftige sig med menneskelig ondskab og give eleverne en fornemmelse af bagvedliggende psykologiske motiver såvel som andre kendetræk ved seriemorderen. Emnet er blevet belyst gennem fiktive såvel som autentiske tekster. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|