» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 En/j (3j En) Samlet udgave

Engelsk, 2006-08-01 En/j (3j En) Samlet udgave

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Stig Laursen Hartvig
Hold 2006-08-01 En/j (3j En)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-04

Grammatik: ordstilling, kongruens, (u)regelmæssige verber

Indhold Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to Earth"

Desuden udvalgte øvelser fra "Fejlstøvsugeren"(Jens Bøgh og Jørgen Hovgaard)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet er en grundlæggende forståelse for den grammatiske teori, som gerne skal udmønte sig i en højere grad af korrekthed i elevens skriftlige og mundtlige output.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Science and technology – a Blessing or a Curse?

Indhold Teori om novellen:
"What to Look for in a Text", The Lift, side 10-11.
Eva Rosenwold: "Point of View", i Passwords (2005), side 90-93.

Teori om sagprosa:
Eva Rosenwold: "Non-Fiction Analysis", i Passwords (2005), side 62

Noveller:
Nadime Gordimer – ”Terminal” (The Lift)
Chet Williamson - ”The Personal Touch” (the Lift)
James E. Gunn - “Kindergarten" ("Forerunners", Aage Kaasgaard Jensen, Gyldendal 1984)
"10 shorties" i Passwords, Eva Rosenwold, side 156-157

Artikler:
Sylvester Monroe: It’s All in the (Parental) Genes (The Lift)

Perspektiverende materiale om emnet:
David Bowie - “Space Oddity”
U2 - "Miracle Drug"
A Space Oddysey 2001, Stanly Kubrick (starten på filmen)
Interviews med Floyd Landis og Lance Armstrong fra The Larry King Show, CNN
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Vi starter fra bunden af med tekstanalysens basale begreber. Dog med en indledning markering af et niveauskifte fra folkeskolen.

Eleverne forventes at opnå en høj grad af genreforståelse i forhold til novelle og sagprosa.

Undervejs vil vi diskutere grundlæggende videnskabelige problemstillinger. Emnet/teksterne skulle gerne lægge op til debat, så vi kan komme i gang med at tale engelsk.

Kulturelle forskelle på Danmark og de engelsksprogede områder, hvori teksterne foregår, tages også op.

Skriftligt lægger vi ud med små stile, der er relevante i forbindelse med emnet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Psychology of Violence

Indhold Noveller og artikler:
Raymond Carver - "Why, Honey?" (The Lift)
Kevin O´ Sullivan - "My Sons On Death Row"(The Lift)
TIME: The Man With Ten Personalities" (The Lift)
Patricia Highsmith - "The Terrapin"

Uddrag af "The Death of James Bulger" af Shirley Lynn Scott fra http://www.crimelibrary.com/classics3/
bulger/. Det drejer sig om kapitlerne:
- Death by the Railway
- Robert Thompson
- Jon Venables

Dokumentaren "Prisoners of their past" fra BBC om mordet på James Bulger.

Teori:
Jørgen Riber Rasmussen: "Freud's Model of the Mind", i "Psycho. Analysis and Texts", Gyldendal, 1987, side 15-17

Perspektiverende:
Pearl Jam - "Jeremy" (sang fra albummet "Ten", 1992)
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Vi arbejder videre med genrerne novelle og sagprosa.

Eleverne skal nu lære at bruge en teoretisk, tekstanalytisk vinkling på teksterne, nemlig den psykoanalytiske. Dette lægger i forlængelse af klassens arbejde i dansk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Almen sprogforståelse: sociolingvistik og læringsstrategier

Indhold Skolens materiale:
"Sprogets veje" ved Agnete Elmose, side 115-133
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Læringsstrategier
  • Perspektivering

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige sprog
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Sprogbevidsthed

Progression

Forløbet skal give et indblik i sociolingivistikkens grundbegreber og evnen til at kunne anvende disse i praksis. Desuden diskuteres grundlæggende læringsstrategier, og eleverne bevidstgøres om deres egen indlæringsform og alternative muligheder.

Forløbet indgår i et samlet AP-forløb administreret af alle klassens sproglærere. Vi bygger ovenpå det allerede indlærte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kropskultur

Indhold William Shakespeare: "My Mistress Eyes are Nothing Like the Sun" + "Shall I Compare Thee to a Summer's Day"
Penelope Lively: "Clara's Day" (fra "The Entrance")
Laura Barton: "In Bed with Beckham" (Time Magazine, May 10 2004)

Små artikler fra DSBs blad "Ud at se", december 2006. (Mennesker præsenterer deres syn på eget udseende)

Analyse af malerier af Erik Fischl.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i den historiske udviking i synes på kroppen. Fokus i engelsk vil dog især ligge på vores nutidige kropssyn.

Vi vil målrettet arbejde med ordforråd om kroppen.

Arbejdet med artikel/novelle-genrerne fortsætter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Love and Romance

Indhold

Teoretisk:
"Romantic Love" (http://en.wikipedia.org/wiki/ Romantic_love)
"The Actantial Model"

Litterære tekster:
Anonymous - "I'm Having Fun" (The Lift)
Robert Fox - "A Fable"
James Finn Garner - "Politically Correct Cinderella"
(fra "Passwords", Eva Rosenvold)
Helen Fielding - "Bridget Jones's Diary" (udddrag fra
"British PreMillenum Literature", Helle Brik)
Faye Weldon - "Who?" (fra "Love and Marriage", Nete
Schmidt)
R.D. Laing - "Do You Love Me" (fra "Lifelines", Ulla
Krusaa og Elisabeth Skov)
Jeff Buckly - "Halleluja" (sangtekst+sang)

Film:
Første afsnit af BBC-serien "Pride and Prejudice"
Klip fra "Bridget Jones"

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er at give en indføring i emnet "Love and romance", som har historisk dybde. Vi ser på, hvad vores romantiske kærlighedsopfattelse består af, og hvordan den er opstået. Endelig skal den belyses fra forskellige vinkler:
- hvad kan den kritiseres for?
- hvordan står den i forhold til andre former for
kærlighed? (f.eks. ægteskabet, singlelivets
shoppen på alle hylder osv.)

Progressionsmæssigt arbejder vi videre med allerede introducerede genrer. Teoretisk vil abstraktionsevnen blive testet, da der skal ses perspektiver på tværs af meget forskellige tekster.

Der vil bliver arbejdet målrettet med emnets ordforråd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik: før nutid/før datid, genitiv, ubestemt artikel

Indhold

Grundbog: Ib Poulsen - "Down-to-Earth"

Herudover udvalgte øvelser fra "Fejlstøvsugeren" og øvelser baseret på elevernes egne stile

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

Vi bevæger os stadig i den helt basale grammatik, hvor emnerne kommer efter skønnet nødvendighed og sværhedsgrad. Målet er at opnå beherskelse af verbets tider, genitiv og artikel. Forløbet afsluttes med en prøve.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

American Dream and American Values

Indhold

"Historical Background of the American Dream" (wikipedia.org)

Gregers Friisberg - Your Society - check it out!: 

  • Studs Terkel - "Arnold Schwarzenegger"
  • Kurt Vonnegut - "The Package"
  • "Ever higher Society, ever harder to ascend" (ukendt forfatter)

Jonna Engberg-Pedersen mfl. - Contexts:

  •  LeAlan jones - "Our America"
  • uddrag af "Declaration of Independence"

Martin Luther King - "I have a Dream" (udd. fra Arildsen/Plougheld - The Sky's the Limit)

Arthur Miller: Heksejagt (The Crucible). Teaterstykke set på Odense Teater

Supplerende stof:

  • Frank Zappa - "Bobby Brown"
  • Interview med Paris Hilton fra Larry King Live på CNN

 

 

 

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er en grundlæggende forståelse af den amerikanske drøm som en grundpille i amerikansk kultur. Hvordan den historisk er opstået, og hvad den består i. Samtidig skal opnås en kritisk indsigt i de grupper, der ikke har/har haft adgang til drømmen. Tilsvarende vil elementer af den amerikanske identitet, der taler imod drømmen blive inddraget (puritanismen/konservatismen).

Elevernes Internet-kompetencer vil blive afprøvet, og der vil være lytteøvelser med sange og TV-klip.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik: Udvidet tid, passiv, repetition af verbernes former

Indhold

Grundbog: Ib Poulsen - Down-to Earth

Herudover er taget øvelser fra andre grammatikbøger, f.eks. Fejlstøvsugeren

Øvelser fra VISL

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

Progression

De grammatiske emner gennemgås i en rækkefølge, hvor sværhedsgraden/kompleksiteten er stigende. Der er fokus på verbernes former, passiv og udvidet tid gennemgås.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

American Beauty

Indhold

Allan Ball - American Beauty (manuskript)

Filmen over manuskriptet (af Sam Mendes)

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Manuskriptet til "American Beauty" læses og store del gennemgås på klassen. Arbejdet ligger i forlængelse af forrige emne om den amerikanske drøm og amerikansk identitet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Portraits of War

Indhold

Artikler:

Emily DePrang: "Iraq Comes Home: Soldiers Share the Devastating Tales of War" (Information Liberator 11/07/07)

Sarah Childress & Michael Hirsh: "Casualty of War" (Neewsweek 07/08/06)

Fiktion:

Tim O'Brien: The Things They Carried (The Man I Killed + Ambush)

Ron Kovic: Born on the Fourth of July (uddrag)

Dixie Chicks: Travelling Soldier (sangtekst)

Film: 'Jarhead'  (2005)

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Forløbet har beskæftiget med portrætter af amerikanske krige specielt set fra soldaternes synsvinkel. Målet har været at relatere den personlige krigsoplevelse og dens konsekvenser til det historiske aspekt. Dette er sket igennem brug af såvel fiktive tekster som artikler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik

Indhold

Tællelige / utællelige substantiver på engelsk

Omvendt ordstilling

Relative Pronominer/ henførende stedord

 

 

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet har været en grundlæggende forståelse af grammatisk teori på områder som traditionelt kan volde besvær for danske elever. Det grammatiske arbejde skal gerne gøre eleven i stand til at spotte grammatiske uregelmæssigheder i skreven tekst samt højne graden af skriftlig korrekthed i elevens skriftlige arbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Serial Killers

Indhold

David Gore: The Gore Letters (in Jennifer Furio: The Serial Killer Letters)

Shirley Lynn Scott: 'Monsters or Victims?' (Courtroom Television Network LLC, 2003)

Stephen King: The Man Who Loved Flowers

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med emnet har været at beskæftige sig med menneskelig ondskab og give eleverne en fornemmelse af bagvedliggende psykologiske motiver såvel som andre kendetræk ved seriemorderen. Emnet er blevet belyst gennem fiktive såvel som autentiske tekster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde