» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 EN/k (2k EN)

Engelsk, 2006-08-01 EN/k (2k EN)

Termin sommer
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Hans Henning Rasmussen
Hold 2006-08-01 EN/k (3k EN)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-16

Introduktion til fagets genstandsområder

Indhold Advanced Learners' Dictionary
www.stuff.co.uk
Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

American Body Culture

Indhold Søren Mathiassen & Svend-Aage Nielsen: Born in the USA, Futurum 1984
Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT: Kropskultur

Indhold "Roman Bath"
http://www.bluffton.edu/~sullivanm/bathbaths/bathbaths.html
http://www.vroma.org/~bmcmanus/baths.html
http://www.falcophiles.co.uk/facts/romanbathing.html
Bog om MacDonalds, kap. ?
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Immigrants I

Indhold Friisberg, Gregers: Your Society - check it out!, Columbus 2006, ss. 111-113
"My Son the Fanatic", Hanif Kureishi
"Long Nights, low pay and no play", Burhan Wazir
begge fra: Contexts, Jonna Engberg Pedersen m.fl., Gyldendal, 2004
Film: Dirty Pretty Things
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Immigrants II

Indhold The Chicken Tikka Masala Speech

Neighbours
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Social Class, Inequality and Education

Indhold

Pulp: “Common People”

Link om “Homelessness in London”: http://www.homelesslondon.org/details.asp?id=LP117&ds=1

News-link: Give the Homeless broadband: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/4396372.stm

 

Link til Hjælpeorganisationen Crisis:http://www.crisis.org.uk/  

TV-udsendelser: Class by class (2x24 min.)
IN: Friisberg, Gregers: Your Society – Check it out!, Columbus 2006
Sherman Alexie: “Class”, pp. 140-154
IN: Nekman, Birthe & Lars Jørgensen: Britain on the Move, Futurum 1994
Phil Collins: “Another Day in Paradise”, pp.111-112
Anne McKay: “Alternative Curriculum”, pp. 188-202
IN: Læssøe-Møller, Knud: Social Classes in Britain, Munksgaard 1980
A.H.Halsey: “Class and Status”, pp. 9-15
David Batty: “Social exclusion: the issue explained”
Society Guardian, Tuesday January 15, 2002
Will Hutton: “The class war destroying our schools “
Observer, Sunday May 26, 2002


Russell, Willy: Educating Rita, Samuel French, 1981

14/3: Skuespil på Magasinet – Educating Rita

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • It
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

London in WWII - the personal experience

Indhold Boorman, John: Hope and Glory (film manuscript), Faber & Faber 1987 Boorman, John: “Hope and Glory” (film) IN: Hansen, H.C. Højbjerg: Britain at War! , Forlaget Lee, 1988: P. Ritchie-Calder: “The Door-Slammers” Studs Terkel: “Jean Wood” Louis MacNeice: “Prayer before Birth”
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Oplæsning
  • Redegørelse

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

American History and Literature

Indhold John Kay (The Steppenwolf): The Monster Francis Scott Key : “The Star-Spangled Banner”   IN: Arildsen, Bitten & Chris Plougheld: Follow That Dream , systime 1997: Nicholas Woodsworth:” Time travel with Milo Yellow Hair”(1996) The Declaration of Independence Lester & Irene David: “America’s National Symbols” (1991)   Edgar Allan Poe: “The Tell-Tale Heart” (1842) Walt Whitman: “I Hear America Singing”, “Pioneers! O Pioneers!” (Excerpt) Ernest Hemingway: “Soldier’s Home” Washington Irving: “The Legend of Sleepy Hollow” (netudgave) Film: “The Legend of Sleepy Hollow” TV programme: “100 years of Sioux History” IN:   The Old South, Futurum Augustus Brown: Diary of a Line Officer William Faulkner: Skirmish at Sartoris
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Victorianism

Indhold “Victorianism in Literature and Society” from The Victorian Web (http://www.victorianweb.org ) Charles Dickens: Hard Times (1854) Chapter IV: Mr. Bounderby  (netudgave) Thomas Carlyle: Past and Present, 1843, Book 1 Chapter 1: Midas (netudgave) Matthew Arnold: “Dover Beach” (netudgave)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse

Almene mål

  • Kultur
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde