» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 EN/n grundforløb

Engelsk, 2006-08-01 EN/n grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Kirsten Bøegh From
Hold 2006-08-01 EN/n (3n EN)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-29

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Introduktion til tekstlæsning/short stories

Indhold Fra: E.Rosenvold og R. Bühlmann, A New Entrance, Systime, 2001:
Something for Nothing (Jeffrey Archer), At Night (Andre Dubus), Just Below the Surface (Kate Nivison), So Tell Me About This Guy (Dolores Whiskeyman), Blink And You Miss It (Alex Garland), Call If You Need Me (Raymond Carver)
Fra J.Engberg-Pedersen et al.: CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
FICTION: How to read a novel and a short story. NON-FICTION: How to read a text.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Introduktion til centrale begreber/fælles sprog i forbindelse med tekstanalyse, især i forbindelse med genrerne 'short story' og sagprosa.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Haves and the Have-Nots

Indhold J.Engberg-Pedersen et al, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Wendy Vukosa, As 14m Africans face death by starvation..., The Observer, McDonald's, The Facts, Roger McGough, The Commission, Jo Revill, Kids' TV gets green light to plug junk food.
Film: Super Size Me
Dansk tekst: Diane Martindale, Kom, spis med mig (Samvirke, december 2005, s.12-14)
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

Genrebevidsthed og tekstforståelse på gradvist stigende niveau. Desuden fokus på redegørelse og diskussion af temaet og dets samfundsmæssige betydning. Herunder fokus på ordforrådsarbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde