2005 da/a grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Føns Foldager
Hold 2005 da/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Introduktion til analyse af litteratur

Indhold Novelleteori: Litteraturens Veje, udgave 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Analyse-fortolkning-perspektivering,
2. Genrer, Novelle
3. Fortælleteknik
4. Komposition
Noveller:
Cecil Bødker: Vædderen (1961)(kopi)
Jørn Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød (1968)(kopi)
Lyrikanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen :
1. Lyrik
2. Billedsprog
3. Metrik
4. Rim

Digte:
Jens August Schade: Marche Militaire (1928)
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1928)
Otto Gelsted: Reklameskibet (1923)
Michael Strunge: Natmaskinen (1982)

Dramaanalyse: Litteraturens veje,
leksikonafdelingen :
1. Drama
Uddrag af drama:
Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (2002)(kopi)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Introduktion til danskfagets hovedområder og grundlæggende kendskab til fagets metode, m.h.t. litterær analyse, uddybning, fokusering og argumentation, mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed, tegnsætning og sprogrigtighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Almen sprogforståelse (AP)

Indhold Carpe diem. Materiale til latindel.
Jette Kjems m.fl. Nem Grammatik. Modtryk.
Sct. Knuds nyudviklede kompendium. Lærerens bog & Elevens bog.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

Sproglig viden og sproghistorisk bevidsthed.Overførselsværdi.
Fra elementær grammatik til kompleks sætningsbygning på tværsproglig basis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 2 - retorik

Indhold Steen Beck og Hanne Beck: Gyldendals studiebog (2005) s. 107-113
Kronprinsens bryllupstale til Mary
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Problematisering, afgrænsning, dokumentation, argumentation, samarbejde, lydhørhed, deltagelse i fælles projekt
-evne til at kombinere fag
- powerpoint
- evne til at forberede, opbygge og formidle et fagligt stof mundtligt
Der arbejdes fra teori til praksis - evne til selv at skrive taler

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AT 3 - Sprog og medier

Indhold Eget materiale
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Basal problem-formulering,fremstilling,analyse konklusion / vurdering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Medier

Indhold Medier:
Filmteori :Berettermodel (kopi),Dogmeregler (kopi)
Film:
Thomas Vinterberg : Festen, 1. værk
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Modeller

Progression

Introduktion til arbejde med analyse af film, hvortil visse færdigheder fra litteraturforløbet kan overføres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Sprog og IT

Indhold Tegnsætning (Dansk Sprognævns hjemmeside)
Sprogrigtighed (opgaver, kopi)
IT: tekstbehandling (skolens materiale)
Der er endvidere arbejdet med sprog i AT-forløb 3 og 4 samt i AP.
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Bevidsthed om og arbejde med normer for skriftlighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning