Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Føns Foldager |
Hold | 2005 da/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Novelleteori: Litteraturens Veje, udgave 2004, afsnit i leksikonafdelingen : 1. Analyse-fortolkning-perspektivering, 2. Genrer, Novelle 3. Fortælleteknik 4. Komposition Noveller: Cecil Bødker: Vædderen (1961)(kopi) Jørn Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød (1968)(kopi) Lyrikanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen : 1. Lyrik 2. Billedsprog 3. Metrik 4. Rim Digte: Jens August Schade: Marche Militaire (1928) Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1928) Otto Gelsted: Reklameskibet (1923) Michael Strunge: Natmaskinen (1982) Dramaanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen : 1. Drama Uddrag af drama: Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (2002)(kopi) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til danskfagets hovedområder og grundlæggende kendskab til fagets metode, m.h.t. litterær analyse, uddybning, fokusering og argumentation, mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed, tegnsætning og sprogrigtighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carpe diem. Materiale til latindel. Jette Kjems m.fl. Nem Grammatik. Modtryk. Sct. Knuds nyudviklede kompendium. Lærerens bog & Elevens bog. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Sproglig viden og sproghistorisk bevidsthed.Overførselsværdi.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Steen Beck og Hanne Beck: Gyldendals studiebog (2005) s. 107-113 Kronprinsens bryllupstale til Mary |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Problematisering, afgrænsning, dokumentation, argumentation, samarbejde, lydhørhed, deltagelse i fælles projekt
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eget materiale |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Basal problem-formulering,fremstilling,analyse konklusion / vurdering
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Medier: Filmteori :Berettermodel (kopi),Dogmeregler (kopi) Film: Thomas Vinterberg : Festen, 1. værk |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til arbejde med analyse af film, hvortil visse færdigheder fra litteraturforløbet kan overføres. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tegnsætning (Dansk Sprognævns hjemmeside) Sprogrigtighed (opgaver, kopi) IT: tekstbehandling (skolens materiale) Der er endvidere arbejdet med sprog i AT-forløb 3 og 4 samt i AP. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBevidsthed om og arbejde med normer for skriftlighed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|