» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2006-08-01 En/z (3z En)

Engelsk, 2006-08-01 En/z (3z En)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Annelise Buhl Staunstrup
Hold 2006-08-01 En/z (3z En)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-04

Culture and Identity

Indhold Fra Engberg-Pedersen et al Contexts, Gyldendal 2004:
Ernest Hemingway Indian Camp Alison Fell The Shining Mountain
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Grammatik ordstilling, kongruens, adjektiver/adverbier,udvidet tid

Indhold Bøgh og Hovgård Fejlstøvsugeren, Musagetes 1987
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grammatik
  • Læringsstrategier
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige sprog

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

The Haves and the Have-nots

Indhold Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland Andersen: Contexts,Gyldendal 2004
Super Size Me - film
Starving to Death fra Mathiassen og Nielsen: Born in the USA, Futurum 1984
Tekster fra Internettet om Anorexia nervosa og Bulimia
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Violence

Indhold Fra Contexts, Gyldendal 2004 er følgende læst:
Ransom, Rendezvous
McCarthy Warning
Gibbs "It's only me"
Information about guns and kids from http://life.familyeducation.com/violence/peer-pressure/29712.html
BOwling for Columbine, film
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Immigrants

Indhold Fra Pedersen, Grønvold, Andersen: Contexts Gyldendal 2006:
Gish Jen: Who's Irish?
C.B.Divakaruni Clothes
Hanif Kureshi My Son the Fanatic
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Kommunikationsstrategi
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Modern Poetry

Indhold

Indledende øvelser med Lewis Carroll The Jabberwocky, øvelser fra Fra Ord til tekst, Undervisningsministerieet

Fra NEAB Anthology 200/2001:

Simon Armitage: I'm very bothered

                              It Ain't What You Do...

                              Poem

Carol Ann Duffy  War Photographer

                             

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Læringsstrategier
  • Overblik og selektion
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

The USA in crisis - Steinbeck

Indhold

John Steinbeck Of Mice and Men, Penguin 1997

Materiale fra internettet om USA i 30erne

Film: OF Mice and Men

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Christmas

Indhold

fra Damskier og Weidick Crossroads 1 Turkey or Tenerife, systime 2003
Penelope Lively: A Christmas Fairy Tale

Paul Auster: auggie wren's christmas story

Julesange. Twelve Days of Christmas, What the Donkey Saw, Christmas Shocking, Talking Turkeys,

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

The Beginnings of Science

Indhold

Kernetekst: Neal Stephenson Quicksilver, Arrow Books 2004, pp.101- 157

Supplerende tekster:

John Carey (ed) The Faber Book of Science,faber and faber 1995, pp.23-25, 30-35

Bill Bryson A Short History of Nearly Everything, Doubleday 2003, pp. 69 - 75

Elevoplæg om betydningsfulde videnskabsmænd - materiale fra Internettet

Elevoplæg om The Great Plague , The Great Fire og The Royal Society

 

J.R.R Tolkien The Fellowship of the RIng,Unwin Books 1954, chapter 2

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Drama in the Classroom

Indhold

Fra Hopenwasser og Teglbjærg: The Play's the Thing, systime 2006

Graybill: Eye to Eye

Graybill: Go Look

Williams: A Death in Bethany

Celesia.: Anything for You

Fein: Visiting Dad

Rivera: Tape

Læreroplæg om dramahisotrie

Reiss: Awkward Silence


TapeDer mangler et drama

 

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer