» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2007-08-01 3EN/1 (3g EN/1)

Engelsk, 2007-08-01 3EN/1 (3g EN/1)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Ingeborg Hedegaard Flindt
Hold 2007-08-01 3EN/1
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Growing Up.

Indhold

Pensum fra b-niveau og

Shelagh Delaney: “Abduction”, 2002, fra skriftlig eksamenssæt, vejledende opgavesæt maj 2006. Novelle.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Violence / Sports

Indhold

Pensum fra b-niveau

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Crime in Fiction

Indhold

Stephen King: "The Man Who Loved Flowers", Fra The Lift, Gyldendal, 1993, novelle

Fra:

Olaf Baun Grarup og Ole Ravn: Crime in Fiction, Systime, 1994.

                Arthur Conan Doyle: "The Adventure of the Sussex Vampire"

                Agatha Christie: "A Chess Problem"

                Andrew Vachss: "Hostage"

               "A Short History of Crime Fiction"

Edgar Allan Poe: "The Murders in the Rue Morgue" 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Hermeneutik
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Man vs. Nature

Indhold

Ernest Hemingway: “The Short Happy Life of Francis Macomber”, 1936, novelle.

William Faulkner: “The Bear”, Vintage, 1996, (first published 1942), kap. 5. Roman

T. Coraghessan Boyle: “Big Game”, 1995, novella, fra Rene Bühlman: Departures, Systime, 1998. Novelle.

David Gutterson: ”Wood Grouse on a High Promontory Overlooking Canada”, fra skriftlig eksamenssæt,******Novelle

Peter Carty: “Yellow”, 1999, fra skriftlig eksamenssæt, vejledende opgavesæt maj 2006. Novelle

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Love and Romance

Indhold

Pensum fra b-niveau og

Elizabeth Barrett Browning: ”Sonnets from the Portuguese XLIII”, 1845-47, digt

William Shakespeare: “Sonnet 130”, 1609, digt

John Cooper Clarke: “i wanna be yours”, findes i NEAB Anthology 2000/2001, digt

Carol Ann Duffy: “Valentine”, findes i NEAB Anthology 2000/2001, digt

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Genrer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dreams and Nightmares

Indhold

Internet søgning om Shakespeare, Queen Elizabeth I, King James I., sagprosa.

William Shakespeare: Macbeth, teater stykke 20. nov. på Mulernes Gymnasium, Odense.

William Shakespeare: Macbeth, Cambridge University Press, Act 1, Scene 7, Act 2 Scene 1,2, Act 3, Scene 4. Side 164-167. Drama

William Shakespeare: Macbeth, uddrag af film, *********

Fra Rene Bühlman et. Al.: Departures, Systime, 1998.

                      Anna Lee Walters: ”The Web”, 1992, novelle

                      Nicola Barker: “Food with Feeling”, 1993, novelle

Cathrine Merriman:“Eating Sugar”, fra skriftlig eksamenssæt, august 2007, novelle

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

South Africa and Apartheid

Indhold

Martin Roberts: South Africa 1948-1994: The Rise and Fall of Apartheid. Edited by Josh Brooman. Longman, 2001. Side 28-35, 44-52, 82-85, 102-103, 111-118, 123-124. Sagprosa.

Steve Biko: “What Is Black Consciousness”. Fra We Her Children: South African Anthology. Systime1992, side 100-107. Sagprosa.

Peter Gabriel: “Biko”, fra albumet Shaking the Tree, 1990. Lyrik.

Reflections of South Africa: ”Petty Apartheid”, Systime 1986, side138-145. Sagprosa

Rayda Jacobs: “The Guilt”, fra Contexts af Jonna Engberg et. Al., Gyldendal, 2004, side 124-132.

Uddrag af filmen: “Goodbye Bafana” af Bille August, 2007.

Internet søgning om: Steve Biko, Nelson Mandela, Winnie Mandela, Thabo Mbeki, South Africa in general, Sagprosa.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde