Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Engelsk, A |
Lærere | Stig Laursen Hartvig |
Hold | 2007-08-01 EN/a (2a EN) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-04 |
Indhold |
Teori om fortællerforhold og genrer: Teori: Eva Rosenvold - Passwords, side 90-93 Filmklip til illustration af fortællerforhold: Ally, The Truman Show, The Silence of the Lambs Opslag fra wikipedia om the short story (redigeret)
Tekster: noveller og artikler Jonna Engberg-Pedersen mfl. - Contexts:
Inger Mulbjerg/Eva Rosenvold - The Entrance:
Helle Birk - British Premiliinium Literature:
Andet/lytteøvelser Interview med Paris Hilton fra CNN Klip fra filmen About a boy Musikvideo/tekst: Pearl Jam - Jeremy |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at opnå en indsigt i emnet og grundlæggende at kunne bruge denne indsigt perspektiverende i forhold til tekster.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbog: Ib Poulsen - Down-to-Earth Øvelser fra Fejlstøvsugeren, hjemmelavede øvelser og arbejde med VISL |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet giver en introduktion til de mest basale grammatiske områder: ordklasser, ordstilling, kongruens, uregelmæssige verber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sociolingvistik: Agnete Elmose mfl: Sprogets Veje, side 115-133 "Sprogblomster eller verbalt krudt?" (Ud at se med DSB, september 2006) Film/TV(klip):
Læringsstrategi Kompendium lavet af skolens sproglærere |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet er at give eleverne en grundlæggende forståelse for de mest basale sociolingvistiske begreber, samt en praktisk bevidsthed om kategoriernes betydning i sprogproduktion. Desuden skal eleverne opnå en generel bevidsthed om deres egne læringsstrategier.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kai Alsing-Børgesen mfl - The Lift: Chet Williamson - "The Personal Touch" Nadime Gordimer - "Terminal" Sylvester Monroe - "It's all in the (Parental) Genes"
Andre tekster: James E. Gunn - "Kindergarten" (fra Forerunners, Aage Kaasgaard Jensen) Jane Wakefield - "Watching Your every Move" (BBC Online)
Filmklip/lytteøvelser:
Internetsøgeopgave med små præsentationer af berømte sager om Euthanasia |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er indholdsmæssigt at opnå en kritisk reflekteret tilgang til videnskab og teknologi, samt at se de kulturelle forskelle i anvendelsen af teknologien.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Robert Watts & Steven Swinford: "Here Comes Trouble, Father: Tony Blair's conversion has angered some Catholics" (The Sunday Times 23/12/2007) Helen Fielding: Bridget Jones's Diary (uddrag) Pride and Prejudice (BBC-produktion) (uddrag af første afsnit) Bill Buford: Among the Thugs (uddrag) Mandarin Books, 1991 Tony Thompson et al.: "They're lethal, unfeeling - and no one can touch them" (in Context) Coldplay: "Spies" (sangtekst fra albummet 'Parachutes') Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic" (in Context)
|
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med undervisningen var gennem forskellige genrer at give eleverne et billede af og en forståelse for forskellige aspekter af det moderne England. Samt at forbedre deres evne til at analysere og fortolke moderne britiske tekster samtidig med, at de fik trænet deres mundtlige færdigheder i faget. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundbog: Poul Bruun & Lisbeth Veirup: English Grammar Guide Kort tillægsform Uregelmæssige verber passiv Førnutid, førdatid, simpel datid, fremtid, udvidet tid Staveregler |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVi har arbejdet med basal grammatik. Målet har været at eleverne skal beherske verbets tider og former. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helen Prejean: Dead Man Walking (uddrag fra Mulvad og Zedlitz: 57 Online Varieties of English) Bruce Springsteen: "Dead Man Walking" (sangtekst) Film: Dead Man Walking (1995) Ed Vulliamy: "Race Row Blights Executions" (i Mulvad og Zedlitz: 57 Online Varieties of English) |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet i dette forløb var at udvide elevernes kendskab til dødsstraf i USA samtidig med at emnets paradoxer og forskellige vinkler blev belyst. Det har desuden også været et mål at udvide elevernes ordforråd på området gennem samtale og diskussion samtidig med at det Amerikanske samfund blev portrætteret. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|