» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Engelsk, 2007-08-01 En/j (1j En)

Engelsk, 2007-08-01 En/j (1j En)

Termin Maj-Juni 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Jacob Lönneker
Hold 2007-08-01 En/j (2j En)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-16

Introduktion til faget

Indhold

Egebjerg, Kirsten et al. "Texting - 1st. year fiction" - "Tools for texting - working with fiction", "Alines Journey",

Grammatikøvelser, oversættelsesøvelse, Internetsøgninger

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik
  • Overblik og selektion

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Analyse og fortolkning af litterære tekster. Indholdsforståelse. Ordforråd. Udtryksfærdigheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Udtale og ordbogsøvelser

Indhold

Ordbøger

Ukendte ord fra internettet eller bøger  

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Sprogbevidsthed

Progression

At eleverne bliver bedre til at udtale nye ord og øger deres sprogbevisthed

At eleverne bliver bedre til at bruge ordbøger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

School shootings

Indhold

Internetartikler om massakren i Jokela og Virginia Tech

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Overblik og selektion
  • Redegørelse

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kultur

Progression

At eleverne lære at arbejde med ikke-litterære tekster

At eleverne lære at kunne sortere og selektere i forskellige informationskilder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Grammatik - Kongruens

Indhold

Fejlstøvsugeren, s. 19-21

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Sprogbevidsthed

Progression

At arbejde med at styrke elevernes sproglige bevisthed og brug af korrekt engelsk kongruens.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik - Ordstilling

Indhold

Fejlstøvsugeren, s. 11-18

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grammatik

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

At øge elevernes kendskab til og beherskelse af engelsk ordstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Non-fiction

Indhold

Artikler fra Newsweek, Time, og internetaviser

Context, s. 247

Context - "The Haves and Have-Nots" s. 89-104.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Samtale/diskussion

Progression

At eleverne arbejder aktivt med deres ordforråd og sprogbevisthed.

At eleverne behersker forskellen på at analysere litterære og ikke-litterære tekster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Growing Up

Indhold

Fell, Alison. “The Shining Mountain” (1992), i Context, Gyldenal: 2004.

“Growing Up – vocabulary and tasks”, i Context, Gyldenal: 2004.

Hemingway, Ernest. ”Indian Camp” (1921), i Context, Gyldenal: 2004.

Meaddough, III, R.J. “The Death of Tommy Grimes”. (1962), i Man Belonging – or not belonging, Gyldendal: 1977.

Film:
Mendes, Sam. "American Beauty", USA, 1999. Ca. 122 min.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Ordforråd
  • Perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

- At introducere kursisterne til tekstforståelse og analyseredskaber
- At opbygge relevant ordforråd i relation til temaet
- At udvikle kursisternes mundtlige og skriftlige kommunikationsfærdigheder
- At give kursisterne en indsigt i hvilke faktorer, der spiller ind, når et ungt menneske udvikler sig fra barn til voksen og vise, hvordan dette kan illustreres med litterære midler

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde