Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Wolfhagen Linnebjerg |
Hold | 2005 da/b |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Benny Andersen: ”Lagkage”, Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød”, Jørgen Nielsen: ”En katastrofe”, Naja Marie Aidt: "Som englene flyver". Om litteraturanalyse, fortællerformer, komposition, fortælleteknikker i "Litteraturens Veje" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Srivekursus: papirer fra Sct. Knuds Gymnasium Benny Andersen "Lagkage" Henning Olsson og Henrik Poulsen:"Ryd forsiden" s. 44-54 (De fem nyhedskriterier), s. 70-76 (Nyhedsgenrer) Artikler fra Fyens Stiftidende, Politiken og Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina "Horisont" fra DR om Katrina |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Træning i:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundmateriale til "Almen Sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBevidsthed om, hvad sprog er. Udtryk og indhold i skrift og tale, sproghandlinger og genrer |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jens August Schade: ”Marche militaire”, Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”, Tom Kristensen: „Det blomstrende slagsmål“, Michael Strunge: ”Natmaskinen”. Om digtanalyse i "Litteraturens Veje" + Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thomas Vinterberg: ”Drengen der gik baglæns”, ”Festen”. Om Filmanalyse: Martin Jørgensen, else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog" Claus Christensen: "Dogme #1", EKKO nr. 7, marts 2001 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til de grundlæggende filmiske analysebegreber. Dramaturgi |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys", baggrundslæsning i "Litteraturens veje" Om drama i: Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion og anvendelse af genre- og grundbegreber i analyse og fortolkning. Kendskab til drama-genren. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|