2005 da/b grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2005 da/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Analyseteori - noveller

Indhold Benny Andersen: ”Lagkage”, Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød”, Jørgen Nielsen: ”En katastrofe”, Naja Marie Aidt: "Som englene flyver".
Om litteraturanalyse, fortællerformer, komposition, fortælleteknikker i "Litteraturens Veje"
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Genrer
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kommunikation og formidling

Indhold Srivekursus: papirer fra Sct. Knuds Gymnasium
Benny Andersen "Lagkage"
Henning Olsson og Henrik Poulsen:"Ryd forsiden" s. 44-54 (De fem nyhedskriterier), s. 70-76 (Nyhedsgenrer)
Artikler fra Fyens Stiftidende, Politiken og Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina
"Horisont" fra DR om Katrina
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Træning i:
Forskellige arbejdsformer
Skriftlig udtryksfærdighed
It
Egen indlæring
Studiemetoder
Informationssøgning
Gruppearbejde
Genrer
Selvstændigt arbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Hvad er sprog?

Indhold Grundmateriale til "Almen Sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium)
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Bevidsthed om, hvad sprog er. Udtryk og indhold i skrift og tale, sproghandlinger og genrer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Analyseteori - digte

Indhold Jens August Schade: ”Marche militaire”, Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”, Tom Kristensen: „Det blomstrende slagsmål“,
Michael Strunge: ”Natmaskinen”.
Om digtanalyse i "Litteraturens Veje" + Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog"
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kunne anvende grundbegreber og genrebegreber i tekstanalyse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Filmanalyse

Indhold Thomas Vinterberg: ”Drengen der gik baglæns”, ”Festen”.
Om Filmanalyse: Martin Jørgensen, else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog"
Claus Christensen: "Dogme #1", EKKO nr. 7, marts 2001
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Genrer

Progression

Kendskab til de grundlæggende filmiske analysebegreber. Dramaturgi

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Drama

Indhold Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys",
baggrundslæsning i "Litteraturens veje"
Om drama i: Martin Jørgensen, Else Waitz Mosegaard: "Danskfagets håndbog"
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer

Almene mål

  • Genrer

Progression

Introduktion og anvendelse af genre- og grundbegreber i analyse og fortolkning. Kendskab til drama-genren.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning