» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Erhvervsøkonomi 2007-08-01 3eø (3g eø) Hele året

Erhvervsøkonomi 2007-08-01 3eø (3g eø) Hele året

Termin hele året
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Erhvervsøkonomi, C
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2007-08-01 3eø
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Generelle betingelser for etablering og drift af Virksomhed

Indhold

Michael Andersen: Erhvervsøkonomi s 15-22, 33-46, 93-105

+ cases

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It

Progression

Eleverne skal forstå væsentlige problemstillinger i forbindelse med at etablere virksomhed. De ser på iværksættertyper og opretter egne fiktive virksomheder, som skal foldes ud i årets løb. Cases er anvendt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde

Virksomhedsudvikling, virksomhedsstrategi og globalisering

Indhold

Michael Andersen: Erhvervsøkonomi: 112-131 + cases

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Arbejde med strategier i relation til cases samt deres egne fiktive virksomheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde

Ledelse og organisation, herunder kultur og personalepolitik

Indhold

Michael Andersen: Erhvervsøkonomi : 107-109, 131-158+ cases

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Eleverne arbejder med sammenhænge mellem produkt, ledelse, organisation og kultur. De tilpasser det til deres egne fiktive virksomheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Omkostninger og optimering

Indhold

Michael Andersen: Erhvervsøkonomi s 60-72, + materiale til beregninger.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Forstå omkostningsbegreberne, trænes i at tænke erhvervsøkonomisk i marginaler og optimering. Laver simple optimeringsopgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Regnskabsanalyse og økonomistyring

Indhold

Michael Andersen: Erhvervsøkonomi s 72-93 +diverse regnskaber og beretninger.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Eleverne har trænet læsning af regnskaber, vurdering af regnskabers funktion, nøgletal, forskellige former, herunder likviditetsstyring. De har læst interne regnskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grøn-, etisk- og vidensøkonomi

Indhold

Michael Andersen: Erhvervsøkonomi s. 166-183 +tekster

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring

Progression

Der er arbejdet med elevernes forståelse af andre mulige krav til regnskaber afhængigt af type af virksomhed, produkt og markedsforhold. Vidensøkonomiens betydning for de finansielle regnskaber

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Børsens Gazellespil

Indhold

Spilbeskrivelse + alt gennemgået og bearbejdet stof.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • It

Progression

Eleverne opretter og driver en eller to virksomheder under realistiske forhold. De får anvendt alle dele af kravene i erhvervsøk0onomi

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Projektarbejde

Virksomhedsbesøg

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Aflyst

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion

Samlet, projektlignende forløb. ØK

Indhold

EAC´s årsberetning 2007, Hjemmeside, m.m.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning

Progression

Formålet er at eleverne for anvendt deres evner, teorier og begreber ti en helhedsanalyse og vurdering af en virksomheds situation og muligheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde