Termin | Sommereksamen 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | ANDET |
Fag og niveau | Filosofi, C |
Lærere | Martha Haahr |
Hold | 2007-08-01 3fi |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-08 |
Indhold |
Emne: Hvem har vi fået filosofien overleveret fra? Elevoplæg. Filosofihistorie for begyndere. Red. R. Osborne og R. Edney 1994. s. 7-34 plukket Power Point: http://www.psy.ku.dk/engelsted/pp_dansk.htm (gruppearb.) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
1. Emne : Eksistentialisme – indeterminisme over for determinisme (Har vi en fri vilje eller er det en illusion?) [Problemstillingen glider over i en ontologisk vinkling] Praktisk filosofi : Mennesket og samfundet Supplerende stof: Baggrundslitteratur om Kierkegaard s. 81-89 i Menneske, Dybest set er vi kun bananfluer. Erik Bahn. Information d. 30.11 1991 |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
2. Emne: Argumentationsteori Teoretisk filosofi. Mennesket og dets symboler |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teoretisk filosofi : Mennesket og naturen |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Supplerende stof: Skema over etikken (skema til udfyldning af eleverne) |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mennesket, samfund og natur: s. 210-217, Politisk filosofi – Platon, John Locke, Thomas Hobbes, Marx |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|