» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Filosofi, 2007-08-01 3fi (3g fi)

Filosofi, 2007-08-01 3fi (3g fi)

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Filosofi, C
Lærere Martha Haahr
Hold 2007-08-01 3fi
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-08

Hvem har vi fået filosofien overleveret fra?

Indhold

Emne: Hvem har vi fået filosofien overleveret fra?

Elevoplæg. Filosofihistorie for begyndere. Red. R. Osborne og R. Edney 1994. s. 7-34 plukket

Power Point: http://www.psy.ku.dk/engelsted/pp_dansk.htm    (gruppearb.)
Billedet: Skolen i Athen. Rafhael.

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Filosofiske problemstillinger

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Eksistentialisme. Indeterminisme versus determinisme

Indhold

1. Emne : Eksistentialisme – indeterminisme over for determinisme (Har vi en fri vilje eller er det en illusion?) [Problemstillingen glider over i en ontologisk vinkling] Praktisk filosofi : Mennesket og samfundet Supplerende stof: Baggrundslitteratur om Kierkegaard s. 81-89 i Menneske,
 samfund og natur.
Red. H. Fink mfl. Gyldendal 1993, applikationsøvelse
over Vita Andersens: ”Lænken om min hals”. Peter Seeberg: ”Hvile”. (Læreroplæg). Videoklip fra Anne Wievels Kierkegaardsfilm.
Janus-udsendelse med E. Hansen og H. Nyborg: Arv og miljø-diskussion.
Materialisme: Et håbløst tilfælde . Kronik 13. okt. 2003 Inf. Af NANNA MIK-MEYER og MARGARETHA JÄRVINEN. På lige vilkår. J. P. Thomsen, Inf. 4. okt. 2003
Om Sartre i Msk, samf. og naturen s. 90-94. Bret Easton Ellis: Forretningsmødet Kernestof. Filosofiske tekster : Eksistentialismen - J.-P. Sartre : Fra: Eksistentialisme er en humanisme. H. Reitzels Forlag1992, s. 9-48.                                                                                           S. Å. Kierkegaard : Valget . Fra s. 158-160 og fra s. 166-167 i   Kierkegaards samlede værker bind 3, Gyldendal 1978.                                          [Problemstillingen glider over i en ontologisk vinkling] Materialismen

Dybest set er vi kun bananfluer. Erik Bahn. Information d. 30.11 1991             

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Definitioner og distinktioner
  • Etiske problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Argumentationsteori

Indhold

2. Emne: Argumentationsteori Teoretisk filosofi. Mennesket og dets symboler
Supplerende stof

Øvelse: Gretelise Holm: Skiderikker og stortabere . Politiken. 5. nov. 2006 Kønsforskel: Nej tak til nøgne mænd. J-P, 29. maj 2003. Normativt – deskriptivt. Øvelse: Tage Voss: Selektion . Teksten er et uddrag fra erindringsbogen
- Sagde doktoren ! Gammellæges pejling af ny tid , 1997.
Avisartikel: Ang. Jytte Hilden. Berlingske Tidende 23.7 1986 Avisartikel. ”Topchefer i chok over Don Ø”  BT, 12.06.2006, 1. sektion. s.14 Kernestof
Hvordan læser man tekster? Senat-metoden: Msk. samf. og natur (Msn): s. 33-36.                 
Logik: Syllogismers gyldighed/ugyldighed eller holdbarhed/uholdbarhed. Msn s. 18-22. Liste over typer af fejlslutninger. (Lærernoter)
Talehandlinger. Sproghandlinger – på dansk . Af J. E. Andersen. DLF1989, s. 4-32 klippet. Retoriske overbevisningsformer. Læreroversigt. Thurén, T. Tre hovedtyper af forklaringer. Videnskabsteori for begyndere , s. 90-93 og 114-120 (klippet)

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær argumentationsteori
  • Filosofisk diskussion

Almene mål

  • Argumentation
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

3. Emne. Videnskabsteori. Samspil med andre fag

Indhold

  Teoretisk filosofi : Mennesket og naturen
Supplerende stof: Anmeldelse: H.C. Andersen som fisselette. Information:
AF: Marie Louise Kjølbye, 28. april 2005
 Novelle: En stol for lidt. Af Helle Helle. Fra Rester. 1997 Power Point om konstruktivisme
Synops fra EMU: Analyser af G. Busch og T. Blaires taler, samt elev-synopser
Øvelser uf fra elevmateriale.
Power Point om – Hvordan fag kan samarbejde. (Lærerprodukt)
Kernestof Repitition af teksten: Thurén, T. Den grundlæggende samlede videnskabelige argumentationsform. Induktion – deduktion- hypotetisk - deduktiot. Videnskabsteori for begyndere, s. 18-26 (klippet). Thurén, T. Kap. 4 og 9. Videnskabsteori for begyndere.
Forskningsprocessen. Den hypotetisk-deduktive metode. Af Finn Collin. Kilde:http://www.emu.dk/gym/fag/al/nyheder/aforskerspirer.doc
Fire måder at forklare på. Fra Analyse og relevans – grundbog i litterær analyse og fortolkning. Dansklærerforeningen.2003. Af Peter Heller Lützen
Om den kvalitative og kvantitative metode
A: Meget kortfattet om kvalitative- og kvantitative undersøgelser Københavns kommunes vejledning til deres medarbejdere, når de skal lave undersøgelser: http://www.sk.kk.dk/brugerundersogelser/kvantitative%20og%20kvalitative.htm Den dobbelte læserundersøgelse. http://www.cfje.dk/cfje/VidBase.nsf/041d2c3d5be1377dc1256b0500455640/75f329d9e47ab5dac125716a003acee3?OpenDocument Fagkonsulenternes i AT – Power Point om - Hvad er videnskabsteori. EMU
Karl Popper: Gisninger og gendrivelser. 1945. Uddraget er fra: Viden. Videnskab og  virkelighed . S. 37-41. Gyldendal 1990. Red.: K.-A. Madsen mfl. ns. 9

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vidensformer og vidensnormer

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

4. Emne. Etik

Indhold

Supplerende stof:
Menneske, samfund og natur. S. 183-189 og 191-195. Om Red. H. Fink mfl. Gyldendal 1993.
Lærernoter over etik og moral.
Øvelser – cases
Politikken: 26. august. 2007. Schweitzere er trætte af ’selvmords-turisme’
Jyllands-Posten d. 26. Januar, 2003: En god dag at dø.
Politiken: 6.februar.2008. Læger advarer mod for hurtig kræftvaccine.
Af Ole Bertelsen. Abort: Fra M. Böss bog: Mennesket under behandling, s. 86-89.
Elevoplæg om etiske problemstillinger i medierne.
Uddrag af ”Et spil om liv og død” Kilde: http://www.etiskraad.dk/graphics/03_udgivelser/publikationer/prirotering/spil/ren.html#laege

Skema over etikken (skema til udfyldning af eleverne)
Kernestof:
E. Kant: Af Grundlæggelse af moralens metafysik. Fra moralen  og dens begrundelse.Ved B.Troelsen s.47-53.
Jeremy Bentham. Af En indføring i principperne for moral og lovgivning (1789) Oversat af Sven Erik Nordenbo i Moral og samfund,
p. 74-79, Folkeuniversitetet, København 1978.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Filosofiske problemers og begrebers sammenhæng og udvikling
  • Løsningsforslag til givne filosofiske problemer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Elementær oversigt over væsentlige perioder, emner og filosoffer

Indhold

Mennesket, samfund og natur: s. 210-217, Politisk filosofi – Platon, John Locke, Thomas Hobbes, Marx
Erkendelsesteori – Rationalismen og empirismen. Hobbes, Bacon, Hume 286-287, 296-299, 305-309.(Msn)
Eksamenstræning

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Problemstillinger og teorier fra både praktisk og teoretisk filosofi

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde