» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fransk, 2005-08-01 FrF Eksamenspensum

Fransk, 2005-08-01 FrF Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fransk, B
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2005 FrF
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-28

Voici la France et me voici !

Indhold ”Voici la France”:
C’est bien français 4-5
Comment vivent les Franç. 20-21
Où habite-t-on ? 30-31
L’enseignement 32-33
Temps libre, Le sport 36-39
Au boulot ! 22-23
Sange :
Vive la Chanson,diverse sange.
Renaud, Dans mon HLM
Par écrit, Vocabulaire de base. Présente toi! p.65-67
" " , Marie Louise se présente. p.71
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Anvendelse af det elementære ordforråd vedr. familie, bolig, skole, fritid, arbejde.
Anvendelse af den elementære grammatik vedr. substantiver, adjektiver og pronominer.
Mundtlig og skriftlig kommunikation vedr. kultur og samfund i Frankrig og DK

Intensiv og ekstensiv læsning.

Lytteforståelse
(lytteøvelser + sange)
Mundtlig kommunikation (bundne og frie samtaleøvelser)

Grammatiske øvelser
Skriftlig kommunikation (Individuelle skriftlige opgaver)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

"Porte-Paroles"

Indhold « Porte-paroles » :
Le Canada 9-12
Le Maroc 17-19
Le Sénégal 49-52
Le Mali 57-59
Le Vietnam 69-72

Sange :
Celine Dion, Partout je te vois
Idir, Les Chasseurs de lumière(LesTuaregs)
J.Beaucarne, Nous sommes 180 millions de francophones

Par écrit: J’aimerais habiter seule p.90-91
www-opgave vedr. et frankofont land
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Anvendelse af det elementære ordforråd vedr. unges dagligdag i forskellige fransktalende lande.
Anvendelse af den elementære grammatik vedr. regelmæssige og uregelmæssige verber.
Mundtlig og skriftlig kommunikation vedr. kultur og samfund i de frankofone lande.
Arbejdsformer som forrige forløb,desuden:
Internetsøgning vedr. de frankofone lande (arbejde med fransksprogede søgemaskiner + hjemmesider)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mehdi Charef, Le Thé au Harem. Roman

Indhold Mehdi Charef, Le Thé au Harem d'Archi Ahmed, Munksgaard 1987
Film af Mehdi Charef, "Og hva' så?"
Par Écrit,"Qu'est-ce qu'il y a,Steph?" skriftlig opgave
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

L'Affaire du voile.Tegneserie

Indhold Pétillon, L'affaire du voile, Albin Michel, 2006
Prévert, Déjeuner du matin + Sebti, Nuit de noces
Par Écrit, "Tu me manques de respect!"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Derib, JO. L'amour et le SIDA

Indhold Derib, JO. Fondation pour la Vie, 1993
Arbejds- og glosehæfte, Liljeforlaget
Pages d'Écriture,Munksgaard 1997
"Hommage à Zizou" Artikel om Zidane, Nouvel Obs.
Sange: Piaf "Je ne regrette rien", "Mylord".
Céline Dion, fra "On ne change pas" (opsamlingsCD)
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Læseforståelse af ubearbejdet fransk tekst.
Samtale og billedbeskrivelse.
Rollespil.
Ordforråds-og grammatiske øvelser (især adjektiver,adverbier) Oversættelser og fri skriftlig fremstilling.
Kendskab til aktuel fransk kultur (tidsskriftsklip, sange)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Saint-Exupéry, Le Petit Prince

Indhold A. de Saint-Exupéry, Le Petit Prince, Schöning 1991
Øvelseskompendium til kap. om rosen, planeterne, slangen,ræven,ørkenen, brønden og afrejsen.
Sange fra Coccinante + Anais, Spectacle Musical,Paris 2003,CD
Film animé, Le petit Prince (DR-tegnefilm)
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Kendskab til en væsentlig side af fransk kultur.
Intensiv og ekstensiv tekstlæsning.
Opbygning af det relevante ordforråd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

La Révolution Francaise - Rock Opéra

Indhold La Révolution Francaise. Fransklærerforeningens forlag 1988.(tegneserie, realia)
Alain Boubil, Schonberg m.fl. La Révolution Francaise 1789-1794,Rock Opéra.Vogue LD30166 (LP)
Voici la France, Alinéa 1997 p.66.67
Pages d'Écriture, Munksgaard 1997
Michelet,Histoire de la Révolution.(La mort de Marat,extrait)
Dorrit Willumsen, Marie (uddrag s.122-125)
La déclaration des droits de l'homme et du citoyen, 1789
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Præsentere og redegøre

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Historisk bevidsthed
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Forståelese af talt/sunget fransk.
Kendskab til fransk historie og samfundsforhold.
Kunne redegøre mundtligt for historiske begivenheder med et relevant ordforråd.
Grammatiske øvelser med fokus på verber.
Skriftlig fremstilling om temaet, den fransk revolution.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

La socialisation et l'identité

Indhold Luc Besson, Nikita (DVD m.franske undertekster)
Damkjær,Eriksen, Nikita, Munksgaaard 1995. Scénario p.5-36.
Olivier Dahan, La Môme - La vie en rose, 2007 (Cafébiografen, Odense)
Niels Levinsen, Den lille spurv synger stadig, La France 2/2007
Edith Piaf, Milord, La vie en rose, Non,je ne regrette rien
La Grammaire, Øvebog 1, Gyldendal 1995,(ex.49-72)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Anvende og perspektivere viden om fransk kultur og samfundsforhold.
Se, lytte, redegøre for og diskutere på fransk.
Film , sange, scenario eller sangtekster som udgangspunkt for diskussion og perspektivering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde