» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fransk, 2005-08-01 FrF Grundforløb

Fransk, 2005-08-01 FrF Grundforløb

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fransk, B
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2005 FrF
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Voici la France et me voici !

Indhold ”Voici la France”:
C’est bien français 4-5
Comment vivent les Franç. 20-21
Où habite-t-on ? 30-31
L’enseignement 32-33
Temps libre, Le sport 36-39
Au boulot ! 22-23
Sange :
Vive la Chanson,diverse sange.
Renaud, Dans mon HLM
Par écrit, Vocabulaire de base. Présente toi! p.65-67
" " , Marie Louise se présente. p.71
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Anvendelse af det elementære ordforråd vedr. familie, bolig, skole, fritid, arbejde.
Anvendelse af den elementære grammatik vedr. substantiver, adjektiver og pronominer.
Mundtlig og skriftlig kommunikation vedr. kultur og samfund i Frankrig og DK

Intensiv og ekstensiv læsning.

Lytteforståelse
(lytteøvelser + sange)
Mundtlig kommunikation (bundne og frie samtaleøvelser)

Grammatiske øvelser
Skriftlig kommunikation (Individuelle skriftlige opgaver)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

"Porte-Paroles"

Indhold « Porte-paroles » :
Le Canada 9-12
Le Maroc 17-19
Le Sénégal 49-52
Le Mali 57-59
Le Vietnam 69-72

Sange :
Celine Dion, Partout je te vois
Idir, Les Chasseurs de lumière(LesTuaregs)
J.Beaucarne, Nous sommes 180 millions de francophones

Par écrit: J’aimerais habiter seule p.90-91
www-opgave vedr. et frankofont land
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Anvendelse af det elementære ordforråd vedr. unges dagligdag i forskellige fransktalende lande.
Anvendelse af den elementære grammatik vedr. regelmæssige og uregelmæssige verber.
Mundtlig og skriftlig kommunikation vedr. kultur og samfund i de frankofone lande.
Arbejdsformer som forrige forløb,desuden:
Internetsøgning vedr. de frankofone lande (arbejde med fransksprogede søgemaskiner + hjemmesider)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde