2005 da/v grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2005 da/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Introduktion til dansk

Indhold Som englene flyver, Naja Marie Aidt, En brun, en blå, en gul, en rød, Jørn Fabricius, Veninder, Camilla Christensen, Harlekins millioner, Anders Bodelsen.
Digte:
af Nordbrandt, Aarestrup, Andersen
Drama:
Måvens og Peder i mediernes søgelys, Line Knutzon
Film og medier:
Festen, Vinterberg
Nyere romaner i grupper:
Doppler, Erlend Loe
Skygge-Baldur, Sjon
Livlægens besøg, Per oluf E
Populæmusik fra Vittula, Niemi
Kald mig prinsesse, Sara Blædel
Kunsten at græde i kor, Erling Jepsen
Da Vinci-mysteriet, Dan Brown

af: Litteraturens veje, leksikondelen: om analyseteori (fortælleteknik, komposition, genrer, episke og lyriske virkemidler)
Udleverede ark om dramamatiske virkemidler
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

-at eleverne udvikler et fælles begrebsapparat i forbindelse med tekstlæsning og øvelse i at anvende dette.

- at elverne udvikler bevidsthed om henholdsvis skriftlig formidling og mundtlig formidling.

fokus på læsning og læsefokus, klasseundervisning, pargrupper, gruppearbejde, matrixgrupper

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Læsestrategier og journalistisk skrivning

Indhold udlev. kopier
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Fokus på den basale almene studiekompetence: læsning. Efterfølgende fokus på forskellen på videnssprog og erfaringssprog ved skriftlig formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Reklamer og køn

Indhold Reklamebilleder (fokus på kønsroller i forandring)
af: Reklamedrøm, Asger Liebst (kap. )
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Med udgangspunkt i teori analyseres reklamebilleder.
Fokus på skrifitlig formidling af analysen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde