Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Fransk, A |
Lærere | Kirsten Rørbech |
Hold | 2005 FRF/a |
Beskrivelse |
Undervisningsforløb (eller relevante del af forløb) fra 1. 2. og 3g samles under hovedtemaerne: 1. Les guerres - 2. La criminalité - 3. Le SIDA et l'amour - 4. Les musulmans en France - 5. Edith Piaf - 6. L'innocence ? - 7. Les contes de Guy de Maupassant. |
Sidst opdateret | 2008-04-25 |
Indhold |
Jean-Louis Fournier,Il a jamais tué personne, mon papa, Systime 2002 |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Derib, Jo, Fondation pour la vie, Suisse 1991 Arbejdshæfte, glosehæfte, Liljeforlaget 1992 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Pétillon, L'affaire du voile,Albin Michel 2006. Bande dessinée satirique. Benaïssa/Ponchelet, Née en France - Histoire d'une jeune beur, Payot 1990. Roman autobiographique. pp.9-24,43-45,99-105,130-134. Claude Servain-Schreiber m.fl., Leila, née en France. Film 1993. Céline Dion/J.J.Goldman, Zora sourit, Chanson Munksgaard, Pages d'Ecriture: Ordforråds- og grammatiske øvelser vedr. adjektiver og adverbier. Kreative og deskriptive skriftlige opgaver, 150.2, 156.2. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kendskab til og forståelse af forskellige religiøse og kulturelle normer og værdier i det multikulturelle Frankrig i dag.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Damkjær+Eriksen, Nikita, Munksgaard 1995 Luc Besson, Scénario p. 5-36 Denis Maréchal, Roman p. 37-65 Luc Besson, Nikita (film, sous-titré en francais) Voici la France, Le septième art (p.62) Pages d'Écriture, p.77-80,m.fl |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Se, lytte, læse. Kendskab til nutidigt fransk talesprog.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Damkjær+Eriksen, Police, Munksgaard 1999 Pierre Bellemare, J'ai dansé avec une morte Pierre Bellemare, La maison du malheur La grammaire, Øvebog 1, Verber |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Læseforståelse, kendskab til forskellige læsestrategier.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Due m.fl. "Une France forte?" systime 1982: Appel du Général de Gaulle, 1940 Discours du Général de Gaulle, 1940 Mitterrand en campagne électorale, 1981 Les pouvoirs du Président de la Republique + La gauche et la droite + Les candidats à l'Élysée (JDE 15.02,22.02, 22.03.2007) Marguerite Duras, Hiroshima mon amour (Nevers)1960 Robert Capa, Photo de Chartres 18.08.1944 Rebert Merle, Malevil, 1972 Gérard Klein, Les Villes,Gallimard 1984 (Le Monde au futur, Gyldendal 1985) La Grammaire,Øvebog 1(opg.49-72) |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Viden om historiske og aktuelle politiske forhold, Præsidentvalget i Frankrig 2007.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Olivier Dahan, La Môme-La vie en rose, 2007(Cafebiografen, Odense) Niels Levinsen, den lille spurv synfer stadig, La france 2/2007 Edith Piaf, Milord, la vie en rose, Non, je ne regrette rien. Jytte A.Larsen, Edith Piaf, Ma Vie, Fransklærerf. udg. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvende og perspektivere viden om fransk kunst og kultur.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ellebæk+ Kærsager, Innocence, Systime: Noveller,digte, billeder, 1857-1985. Émile Zola, Histoire d'un fou Charles Baudelaire, Le Chat + À une passante Francois Coppé, Le Louis d'Or Jean Cau, Un Viol, Jean-Pierre Chabrol. Fanchon TV-film "Une femme innocente", heri desuden set: Apollinaire, Le matelot d'Amsterdam Théophile Gautier, Omphale |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kendskab til mundtlige og skriftlige litterære og ikke-litterære udtryksformer fra 19. og 20.årh.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Louis Malle, Au revoir les enfants, Gyldendal 1988 + filmen (heri historisk baggrundsstof + interview m. Louis Malle+ uddrag fra Louis Malles selvbiografi) Une france Forte? Systime 1982 Kapitel 1- 2.verdenskrig (s.24-77) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndividuel synopsis om selvvalgt problemstilling vedr. Frankrig og Anden Verdenskrig. Evt mundtlig fremlæggelse(på dansk)for klassen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sarapi, Persepolis. Film animé francais. Opfølgning af temaet "Muslimer i Frankring - satire og dokumentar".
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Andersen m.fl. Passion, Systime 2001 : Marguerite Duras, L'amant de la Chine du Nord, 1991 Jean Jacques Annaud, L'amant, DVD 2001 (sous-titres en francais) Francoise Sagan, Brigitte Bardot, Le magazine Studio, 07-08,1996 Cyril Collard, Les Nuits Fauves, roman 1985 Cyril Collard, Les Nuits Fauves, film 1993 (sans sous-titres !)
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Paroles de Poilus. Lettres et carnets du front (1914-1918). Librio / Radio France 1998 : Lettres de Gaston Biron, Joseph Thomas, Jean-Louis Cros, Jules Gilet, Arthur Mihalovich et Jacques. Jean Pierre Guéno, Les saisons de l'âme (Préface) Une chronologie du conflit sur le front de l'ouest. Voici la France p. 69, La Grande Guerre |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carlsen & Knudstrup, Guy de Maupassant - sept contes, Systime 1996 : Maupassant, La Parure + Tv-filmatisering af La Parure TV5Monde 2008 Maupassant, Rosalie Prudent + Erik Henningsen, Barnemordet. Maleri 1887 Maupassant, La Dot Tv-filmatisering af Deux Amis, Toine, TV5Monde 2008 Maupassant, uddrag af La Préface de Pierre et Jean, 1887 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|