» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fransk, 2005 FRF/a (3a FRF)

Fransk, 2005 FRF/a (3a FRF)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fransk, A
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2005 FRF/a
Beskrivelse

Undervisningsforløb (eller relevante del af forløb) fra 1. 2. og 3g samles under hovedtemaerne:

1. Les guerres - 2. La criminalité - 3. Le SIDA et l'amour - 4. Les musulmans en France - 5. Edith Piaf - 6. L'innocence ? - 7. Les contes de Guy de Maupassant.

Sidst opdateret 2008-04-25

Il a jamais tué personne, mon papa. Roman

Indhold Jean-Louis Fournier,Il a jamais tué personne, mon papa, Systime 2002
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse og informationssøgning
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Derib, Jo. Tegneserie

Indhold Derib, Jo, Fondation pour la vie, Suisse 1991
Arbejdshæfte, glosehæfte, Liljeforlaget 1992
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Muslimer i Frankrig -satire og dokumentar

Indhold Pétillon, L'affaire du voile,Albin Michel 2006.
Bande dessinée satirique.
Benaïssa/Ponchelet, Née en France - Histoire d'une jeune beur, Payot 1990. Roman autobiographique. pp.9-24,43-45,99-105,130-134.
Claude Servain-Schreiber m.fl., Leila, née en France. Film 1993.
Céline Dion/J.J.Goldman, Zora sourit, Chanson
Munksgaard, Pages d'Ecriture: Ordforråds- og grammatiske øvelser vedr. adjektiver og adverbier. Kreative og deskriptive skriftlige opgaver, 150.2, 156.2.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende viden om fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Præsentere og redegøre
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Kendskab til og forståelse af forskellige religiøse og kulturelle normer og værdier i det multikulturelle Frankrig i dag.
Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed i forhold til tegneserie, roman, film, sang. Ydre og indre personkarakteristik, redegørelse for handlings- og årsagssammenhænge. Grammatisk fokus på adjektiver, adverbier og verber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Le film francais: Luc Besson, Nikita

Indhold Damkjær+Eriksen, Nikita, Munksgaard 1995
Luc Besson, Scénario p. 5-36
Denis Maréchal, Roman p. 37-65
Luc Besson, Nikita (film, sous-titré en francais)
Voici la France, Le septième art (p.62)
Pages d'Écriture, p.77-80,m.fl
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende viden om fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Lytteforståelse

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde

Progression

Se, lytte, læse. Kendskab til nutidigt fransk talesprog.
Redegøre for og diskutere emnet mundtligt og skriftligt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Krimi-noveller

Indhold Damkjær+Eriksen, Police, Munksgaard 1999
Pierre Bellemare, J'ai dansé avec une morte
Pierre Bellemare, La maison du malheur
La grammaire, Øvebog 1, Verber
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse og informationssøgning
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Læsning
  • Samtale/diskussion

Progression

Læseforståelse, kendskab til forskellige læsestrategier.
Samtale og diskussion. Anvendelse af et alment og varieret ordforråd.
Grammatisk fokus på verbets tider.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

La France politique

Indhold Due m.fl. "Une France forte?" systime 1982:
Appel du Général de Gaulle, 1940
Discours du Général de Gaulle, 1940
Mitterrand en campagne électorale, 1981
Les pouvoirs du Président de la Republique + La gauche et la droite + Les candidats à l'Élysée (JDE 15.02,22.02, 22.03.2007)
Marguerite Duras, Hiroshima mon amour (Nevers)1960
Robert Capa, Photo de Chartres 18.08.1944
Rebert Merle, Malevil, 1972
Gérard Klein, Les Villes,Gallimard 1984 (Le Monde au futur, Gyldendal 1985)
La Grammaire,Øvebog 1(opg.49-72)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende viden om fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse
  • Tekstanalyse, fortolkning og perspektivering

Almene mål

  • Informationssøgning

Progression

Viden om historiske og aktuelle politiske forhold, Præsidentvalget i Frankrig 2007.
Analyse af politisk retorik.
Ekstensiv og intensiv læsning. Diskussion og perspektivering af tekstmaterialet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

La chanson francaise: Edith Piaf

Indhold Olivier Dahan, La Môme-La vie en rose, 2007(Cafebiografen, Odense)
Niels Levinsen, den lille spurv synfer stadig, La france 2/2007
Edith Piaf, Milord, la vie en rose, Non, je ne regrette rien.
Jytte A.Larsen, Edith Piaf, Ma Vie, Fransklærerf. udg.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende viden om fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Anvende og perspektivere viden om fransk kunst og kultur.
Anvendelse af talt og sunget fransk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning

Innocence

Indhold

Ellebæk+ Kærsager, Innocence, Systime:

Noveller,digte, billeder, 1857-1985.

Émile Zola, Histoire d'un fou

Charles Baudelaire, Le Chat + À une passante

Francois Coppé, Le Louis d'Or

Jean Cau, Un Viol,

Jean-Pierre Chabrol. Fanchon

TV-film "Une femme innocente", heri desuden set:

Apollinaire, Le matelot d'Amsterdam

Théophile Gautier, Omphale

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Præsentere og redegøre
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse
  • Tekstanalyse, fortolkning og perspektivering

Almene mål

Progression

Kendskab til mundtlige og skriftlige litterære og ikke-litterære udtryksformer fra 19. og 20.årh.
Repræsentation af de 3 litterære hovedgenrer, drama (her TVdrama), epik og lyrik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 11 Anden verdenskrig

Indhold

Louis Malle, Au revoir les enfants, Gyldendal 1988 + filmen (heri historisk baggrundsstof + interview m. Louis Malle+ uddrag fra Louis Malles selvbiografi)

Une france Forte? Systime 1982  Kapitel 1- 2.verdenskrig (s.24-77)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse og informationssøgning

Almene mål

Progression

Individuel synopsis om selvvalgt problemstilling vedr. Frankrig og Anden Verdenskrig. Evt mundtlig fremlæggelse(på dansk)for klassen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Persepolis

Indhold

Sarapi, Persepolis. Film animé francais.

Opfølgning af temaet "Muslimer i Frankring - satire og dokumentar".

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion

La Passion

Indhold

Andersen m.fl. Passion, Systime 2001 :

Marguerite Duras, L'amant de la Chine du Nord, 1991

Jean Jacques Annaud, L'amant, DVD 2001 (sous-titres en francais)

Francoise Sagan, Brigitte Bardot, Le magazine Studio, 07-08,1996

Cyril Collard, Les Nuits Fauves, roman 1985

Cyril Collard, Les Nuits Fauves, film 1993 (sans sous-titres !)

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende viden om fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Lytteforståelse
  • Samtale og diskutere

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

La grande guerre 1914-18

Indhold

Paroles de Poilus. Lettres et carnets du front (1914-1918). Librio / Radio France 1998 :

Lettres de Gaston Biron, Joseph Thomas, Jean-Louis Cros, Jules Gilet, Arthur Mihalovich et Jacques.

Jean Pierre Guéno, Les saisons de l'âme (Préface)

Une chronologie du conflit sur le front de l'ouest.

Voici la France p. 69, La Grande Guerre

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse og informationssøgning
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Contes naturalistes de Guy de Maupassant

Indhold

Carlsen & Knudstrup, Guy de Maupassant - sept contes, Systime 1996 :

Maupassant, La Parure + Tv-filmatisering af La Parure TV5Monde 2008

Maupassant, Rosalie Prudent + Erik Henningsen, Barnemordet. Maleri 1887

Maupassant, La Dot

Tv-filmatisering af Deux Amis, Toine, TV5Monde 2008

Maupassant, uddrag af La Préface de Pierre et Jean, 1887

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Tekstanalyse, fortolkning og perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer