» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fransk, 2007-01-01 FrF (2 FrF)

Fransk, 2007-01-01 FrF (2 FrF)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fransk, B
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2007-01-01 FrF
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

La vie en famille

Indhold Jean Loouis Fournier, Il a jamais tué personne, mon papa, Systime 2002. (hele romanen)
Kamini, Marly-Gomont 2006 (clip + tekst)
Den sorte rapper fra Marly-Gomont(Information,14.02.07)
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Sprogbevidsthed

Progression

Læseforståelse af ubearbejdet moderne tekst
Forståelse og anvendelse af det almene ordforråd.
Intensiv og ekstensiv læsning, mundtlige fremlæggelser, i grupper og individuelt.Træning i oversættelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

La chanson francaise - Edith Piaf

Indhold Niels Levinsen, Den lille spurv synger stadig. La France 2/2007.
Edith Piaf, Milord, La vie en rose, Non,je ne regrette rien.
Olivier Dahan, La Môme /Spurven-La vie en rose 2007 (Cafebiografen, Odense)
Jytte A.Larsen, Edith Piaf-Ma Vie, Fransklærerf.udg.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Lytteforståelse
  • Præsentere og redegøre

Almene mål

  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Kendskab til en væsentlig side af fransk kultur.
Øvelse i mundtlig fremstilling på fransk om et givent emne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Luc Besson, Nikita, film, scénario + roman

Indhold

Damkjær,Eriksen, Nikita, Munksgaard 1995

Scenario læst intensivt af alle. Film med franske undertekster set. Romanen læst + referet på fransk gruppevis for klassen. Afsluttende individuel skriftlig opgave.

 

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Præsentere og redegøre
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

Progression

Systematiske øvelser vedr. verbalsystemet
Lytteforståelse, intensiv og ekstensiv læsning.
Mundtlig og skriftlig redegørelse for filmens handling og tematik - l'identité.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Immigration et religion - La France multiculturelle

Indhold

Pétillon, L'affaire du voile, Albin Michel 2006 (bande dessinée satirique)

Bred humor, Anmeldelse, Week-endavisen Bøger, 24-30.marts 2006

Céline Dion, Zorah sourit (chanson)

Dany Kouyaté, Ouaga-Saga, Burkina Faso 2004 (World Cinema.DK)

Sarapi, Persepolis (fransk-iransk tegnefilm, 2007)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold

Almene mål

Progression

Læseforståelse og samtale om nutidige kultur-og samfundsforhold.Perspektivere til aktuel debat om ytringsfrihed og religion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Antoine de Saint Exupéry, Le petit prince, Littérature du monde

Indhold

A. de Saint-Exupéry, Le Petit Prince, Schöning 1991

Øvelseskompendium til kapitlerne om rosen, planeterne, slangen, ræven, ørkenen, brønden og afrejsen.

Sange fra Coccinante & Anais, Spectacle Musical, Paris 2003, CD

Film animé, Le Petit Prince (DR-tegnefilm)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Tekstanalyse og -fortolkning

Almene mål

Progression

Læseforståelse,intensiv og ekstensiv læsning. Ordforrådsøvelser. Litterær sprogbrug (verbaltider)Litterær analyse og fortolkning på fransk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

M. Ibrahim et les fleurs du Coran

Indhold

Eric-Emmanuel Schmitt, Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran, Systime 2005. Roman.

F. Dupeyron, M.Ibrahim og koranens blomster, France 3 Cinéma 2003. Sunrise DVD- filmen set med franske undertekster.

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

Progression

Kendskab til det multikulturelle Paris. Læse-og samtaletræning. Genopfriskning af dagligdags ideomatiske udtryk. Individuelle sproglige og indholdsmæssige opgaver. Skriftlig opgave om romanens tematik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde