» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fransk, 2007-01-01 FrF Studieretningsforløb i 1g

Fransk, 2007-01-01 FrF Studieretningsforløb i 1g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fransk, B
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2007-01-01 FrF
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

La francophonie

Indhold Jensen, Porte-Paroles, Systime 2001:
Le Canada, Geneviève (9-14)
Le Maroc, Abdoullah et Hassan (17-26)
Le Sénégal, Amadou et Moussa (43-54)
Le Vietnam, Tong Thi Thao (69-72 + 79-80)
Vive la chanson, diverse sange +
J.Beaucarne, Nous sommes 180 millions de francophones
Isabelle Boulay, Le banc des délaissés (Québec)
Idir, Les touaregs (Maroc)
Yussuf N'Dour,Le lion (Sénégal)
Andersen+ Fristrup, Fransk samtalegrammatik 45-58
+ samtaleøvelser 53-63
Par Écrit:Vocabulaire de base-Présente-toi! (65-67)
www-opgave vedr. et frankofont land
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Præsentere og redegøre
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning

Progression

Genopfriskning af det elementære ordforråd vedr. dagligdagen i DK og kendskab til det elementære ordforråd vedr unges dagligdag i forskellige frankofone lande.
Intensiv og ekstensiv læsning.
Internetsøgning på fransk og anvendelse af fransksprogede hjemmesider.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

La vie en famille

Indhold Jean Loouis Fournier, Il a jamais tué personne, mon papa, Systime 2002. (hele romanen)
Kamini, Marly-Gomont 2006 (clip + tekst)
Den sorte rapper fra Marly-Gomont(Information,14.02.07)
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Sprogbevidsthed

Progression

Læseforståelse af ubearbejdet moderne tekst
Forståelse og anvendelse af det almene ordforråd.
Intensiv og ekstensiv læsning, mundtlige fremlæggelser, i grupper og individuelt.Træning i oversættelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

La chanson francaise - Edith Piaf

Indhold Niels Levinsen, Den lille spurv synger stadig. La France 2/2007.
Edith Piaf, Milord, La vie en rose, Non,je ne regrette rien.
Olivier Dahan, La Môme /Spurven-La vie en rose 2007 (Cafebiografen, Odense)
Jytte A.Larsen, Edith Piaf-Ma Vie, Fransklærerf.udg.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Lytteforståelse
  • Præsentere og redegøre

Almene mål

  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Kendskab til en væsentlig side af fransk kultur.
Øvelse i mundtlig fremstilling på fransk om et givent emne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning