» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fransk, 2007-08-01 3FRF (3gFRF)

Fransk, 2007-08-01 3FRF (3gFRF)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fransk, B
Lærere Kirsten Rørbech
Hold 2005 FrF
Beskrivelse

Forløb, som er læst i 1. og 2g, og som indgår i eksamenstemaerne på valgholdet i 3g.

Sidst opdateret 2008-04-25

"Porte-Paroles"

Indhold « Porte-paroles » :
Le Canada 9-12
Le Maroc 17-19
Le Sénégal 49-52
Le Mali 57-59
Le Vietnam 69-72

Sange :
Celine Dion, Partout je te vois
Idir, Les Chasseurs de lumière(LesTuaregs)
J.Beaucarne, Nous sommes 180 millions de francophones

Par écrit: J’aimerais habiter seule p.90-91
www-opgave vedr. et frankofont land
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Anvendelse af det elementære ordforråd vedr. unges dagligdag i forskellige fransktalende lande.
Anvendelse af den elementære grammatik vedr. regelmæssige og uregelmæssige verber.
Mundtlig og skriftlig kommunikation vedr. kultur og samfund i de frankofone lande.
Arbejdsformer som forrige forløb,desuden:
Internetsøgning vedr. de frankofone lande (arbejde med fransksprogede søgemaskiner + hjemmesider)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mehdi Charef, Le Thé au Harem. Roman

Indhold Mehdi Charef, Le Thé au Harem d'Archi Ahmed, Munksgaard 1987
Film af Mehdi Charef, "Og hva' så?"
Par Écrit,"Qu'est-ce qu'il y a,Steph?" skriftlig opgave
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

L'Affaire du voile. Bande dessinée

Indhold Pétillon, L'affaire du voile, Albin Michel, 2006
Prévert, Déjeuner du matin + Sebti, Nuit de noces
Par Écrit, "Tu me manques de respect!"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Perspektivere viden om kultur- og samfundsforhold
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Derib, JO. L'amour et le SIDA

Indhold Derib, JO. Fondation pour la Vie, 1993
Arbejds- og glosehæfte, Liljeforlaget
Pages d'Écriture,Munksgaard 1997
"Hommage à Zizou" Artikel om Zidane, Nouvel Obs.
Sange: Piaf "Je ne regrette rien", "Mylord".
Céline Dion, fra "On ne change pas" (opsamlingsCD)
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende kendskab til fransk og frankofon kultur, litteratur, historie og samfundsforhold
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskutere
  • Skriftlig udtryksfærdighed og oversættelse

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Læseforståelse af ubearbejdet fransk tekst.
Samtale og billedbeskrivelse.
Rollespil.
Ordforråds-og grammatiske øvelser (især adjektiver,adverbier) Oversættelser og fri skriftlig fremstilling.
Kendskab til aktuel fransk kultur (tidsskriftsklip, sange)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning