» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2005, Fy/x grundforløb

Fysik, 2005, Fy/x grundforløb

Termin Vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005 Fy/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Introduktion til fysik

Indhold "Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag 2002, s. 11-27.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt

Almene mål

Progression

Forståelse af arbejdsmetoder i fysik, skelnen mellem ”fysisk størrelse” og ”enhed”.
Indførelse i ekperimentel arbejdsform. Forståelse af matematisk sammenhæng mellem fysiske størrelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Big Bang (NV1)

Indhold NVG-noter, s. 1-11.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At forstå og formidle et naturvidenskabeligt emne.
Historisk indblik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Verdensbilledets historie (AT)

Indhold Nielsen & Fogh. Naturfag for 2.G. 1.udg. 2001. S. 154-170. (kopi)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Kræfter

Indhold "Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag 2002, s. 30-47.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Forståelse af begrebet kraft.
Eksperiment: Udførelse af forsøg og databehandling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Energi

Indhold "Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads Forlag 2002, s. s. 92-98, 103-105, kap. 7 (med et par overspringelser)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Forståelse af energibegrebet.
Eksperimentelt arbejde: teori, forsøg, data og databehandling, vurdering af resultater.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opdrift

Indhold "Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s.57-60
"Fysik i opdrift", Kurt Jakobsen, F & K Forlaget, 1990, s. 22-24
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Forståelse af lovmæssighed og forsøg på eftervisning gennem eksperiment.
"Archimedes i badet": Diskussion af historiens sandfærdighed udfra beregninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Vands faseovergange (NV3)

Indhold "Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s. 153-162
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Arbejde med teori og eksperimenter på egen hånd.
Vurdere forsøgsresultater.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning