» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2005-08-01 Fy/y studieretningsforløb 2g

Fysik, 2005-08-01 Fy/y studieretningsforløb 2g

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Bjarne Jeppesen, Henrik Svendsen
Hold 2006 Fy/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Lyd, lys og farver, lys som bølger

Indhold Spektrum II C. Claussen m.fl. side 38 - 53
Spektrum II C. Claussen m. fl side 58 - 72
Spektrum II C. Claussen m. fl side 108 - 119
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hypotetisk deduktiv metode AT

Indhold AT7 Hypotetisk deduktiv metode.
Spektrum II mekanik
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Modeller
  • Sprogbevidsthed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Pararbejde

Atomfysik

Indhold SpektrumII C. Clausseb mfl Side 127, 134-144m, 147-161m, 168-181, 207 - 218
Omfang 15.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Opnå kendskab til opbygning af standardform af argumenter og fortrolighed med at argumentere.
Verifikation/falsifikation af hypoteser/modeller

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Radioaktivitet, Ioniserende stråling, kerneenergi

Indhold Spektrum II C Claussen m fl side: 220-228, 234-235, 242-260, 264-275, 280-293
Note: Om hændelsesforløbet af chernobylulykken
Manhattan Projektet: C. Christensen mfl. side 37-46,68-74m
Filmen Day One (om konstruktionen af Atombomben)
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

PÅ baggrund af faglig indsigt at kunne diskutere og forholde sig til etiske problemstillinge vedrørende "naturvidenskabens (u)skyld"

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

Bevægelser, Kraft og bevægelse

Indhold Spektrum II C Claussen m fl side:301-308n,315-332,334-336
Journalforsøg: a)Mekanisk energi af hoppende bold, b)bevægelse med konstant accelleration (luftpudebane og skråplan). Rapport over a) og et af eksperimenter i b)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

Verdensbilleder

Indhold Spektrum II: C.Claussen m.fl.side 1-10m, 344-357
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning

Ellære

Indhold Spektrum I af C. Clausssen m.fl. side 222-237, 242-258.
Rapportøvelser: U,karakteristikker, resistivitet
Journaløvelser: Lineær spændingskilde, Joules lov
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde