Fysik, 2005 Fy/x 2.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005 Fy/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Bølger

Indhold ”Fysikbogen”, Gads Forlag, 1. udgave, 2002, kap. 9.
”Spektrum, Fysik II”, Gyldendal, 1. udgave, 2004, s. 31-32, s. 35 (kopi)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Elektricitet

Indhold Fysikbogen, Finn Elvekjær, kap. 8 til side ??
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Atomer og atomkerner, radioaktivitet

Indhold Fysikbogen, Finn Elvekjær, Gads Forlag, 2002. Kap. 10 og 11 (til s. 333).
Artikel: "Rekviem for en radioaktiv russer", Politiken, 16. dec. 2006, kultur.
Forsøgvejledninger: Spektralanalyse, Halveringstider, Absorption af stråling.
Arbejdsark: Terningekast og radioaktivitet.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

Progression

Atomer: Atomets opbygning, fotoner, Bohrs atommodel, emissions- og absorptionsspektre, Nordlys.
Atomkerner: Radioaktivitet, anvendelse af kernekort, forskellige henfald, bevarelsessætninger, henfaldsloven og aktivitet, masseenergi og kernemasse, fission og fusion, absorption af radioaktiv stråling.
Gruppearbejde: Forståelse af radioaktivitet og henfaldsloven igennem "forsøg" med terningekast.
Forsøg med rapport: Spektralanalyse, Halveringstider, Absorption af stråling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde