Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Kirsten Bøgh-Larsen |
Hold | 2005 da/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Teorimateriale: "Litteraturens veje" (1999): Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 418-419, genrer s. 434, novelle s. 247, fortælleteknik, s. 427-433, komposition, s. 437-438. Prosatekster: Benny Andersen: ”Lagkage” Jørn Fabricius: ”En brun, en blå, en gul, en rød” Cecil Bødker: ”Vædderen” Teorimateriale: "Litteraturens veje" (1999): Lyrik, s. 44, billedsprog, s. 420-422, metrik, s. 442, rim, s. 453 Digte: J.P. Jacobsen: ”Marine”. Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt” (Politiken, 17. juli 1998) Simon Grotrian: ”Hest på et glastag Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer” Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand” Emil Aarestrup: ”Gunløde” Teorimateriale: "Litteraturens veje" (1999): Drama, s. 423-424 Steffen Auring og Erik Svendsen (red.), ”Grinets tre grundbegreber” s. 137-138, "Så gælder det rumba…og 46 andre tekster om og med humor", Forfattere og Dansklærerforeningen 2002, 1.udg., 1 oplag. Drama/radiospil: Line Knutzon: "Måvens og Peder i mediernes søgelys" (1998) Rune T. Kidde: ”De tre dumme svin og den store, tykke pulv” og ”Snøfthvide og de syv gorilla krigere”, Søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr II, Forlaget Modtryk 1998. (ekstensivt/supplerende) Teorimateriale: "Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi" (kopi) Søren Søgaard: "Nordkraft - fra bog til film", Gyldendal 2005 Bodil Nørlem og Conni Paldam, "Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne", Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998: ”Film”, s. 209-214. Film: Flemming Klem og Martin Strange-Hansen: "Når lysterne tændes", Filmskolens afgangsfilm, 2001. (VÆRK 1) Liv Thomsen: "Alle tiders underholdning 1900-1910" (TV-udsendelse/filmhistorie) Finn Søeborg: ”Min kone forstår mig ikke” (novelle/manuskript) Skriftligt arbejde: 1) Analyse og fortolkning af Benny Andersens ”Lagkage”. 2) Redegørelse og stillingtagen til artiklen ”Så er det nok(ia)” af Joakim Garff, "Kristeligt Dagblad", 5. september 2003. Teorimateriale: ”Sagtekster”, s. 215-219, Bodil Nørlem og Conni Paldam, "Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne", Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998. Almen sprogforståelse: Grundmateriale til "Almen sprogforståelse" (på Sct. Knuds Gymnasium). |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Faglige mål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Det skriftlige basiskursus - procesorienteret skrivning" (SJ's materiale) Produkt: Blå bog for 1x "Kursus i mundtlig udtryksfærdighed" (Eget materiale) Små filmklip fra: "Festen", "Idioterne", "Kærlighedens smerte". |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Det skriftlige basiskursus/tænkeskrivning: hurtigskrivning, brainstorming, del-og-stjæl, mind-map, coaching, respons.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|