» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2005 Fy/x Eksamenspensum

Fysik, 2005 Fy/x Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005 Fy/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-23

Introduktion til fysik

Indhold

"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag 2002, s. 11-27.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt

Almene mål

Progression

Forståelse af arbejdsmetoder i fysik, skelnen mellem ”fysisk størrelse” og ”enhed”.
Indførelse i ekperimentel arbejdsform. Forståelse af matematisk sammenhæng mellem fysiske størrelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Big Bang (NV1)

Indhold

NV-noter, s. 1-11.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At forstå og formidle et naturvidenskabeligt emne.
Historisk indblik.
Overordnet gennemgang af Big-Bang teorien, specielt arbejdes med rødforskydning og Hubbles lov

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Verdensbilledets historie (AT)

Indhold

Nielsen & Fogh. Naturfag for 2.G. 1.udg. 2001. S. 154-170. (kopi)

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Faglige spørgsmål

Progression

Kort forløb om verdensbilledets historie gennemgået ved gruppearbejde og efterfølgende diskussion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Kræfter

Indhold

"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag 2002, s. 30-47.

Forsøg: Bestemmelse af tyngdeaccelerationen, bestemmelse af metallers densitet.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Begrebet kraft, sum af kræfter, resulterende kraft, tyngdekraften, "snuse til Newtons love", måling af kræfter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Energi

Indhold

"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads Forlag 2002, s. s. 92-98, 103-105, kap. 7 (med et par overspringelser)

Forsøg: Bestemmelse af vands varmefylde, varme- og energiomsætning.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Energi, energiformer, energiomdannelse, nyttevirkning. Termisk energi og varme, smeltevarme og fordampningsvarme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opdrift

Indhold

"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s.57-60
"Fysik i opdrift", Kurt Jakobsen, F & K Forlaget, 1990, s. 22-24

Forsøg: Opdrift i forskellige væsker.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Forståelse af lovmæssighed og forsøg på eftervisning gennem eksperiment.
"Archimedes i badet": Diskussion af historiens sandfærdighed udfra beregninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Vands faseovergange (NV3)

Indhold

"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s. 153-162

Forsøg: Bestemmelse af vands smeltevarme og fordampningsvarme.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Arbejde med teori og eksperimenter på egen hånd.
Vurdere forsøgsresultater.
Gennemgang af teorien for opvarmning af vand; varmefylde, smeltevarme og fordampningsvarme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Temperatur, tryk og gasser.

Indhold

"Fysikbogen", Elvekjær, Gads Forlag, 2002: Kap. 3 og 4.

Forsøg: Boyle-Mariottes lov, Gay-Lussacs 1.lov, tryk i væske.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Forstå begreberne til beskrivelse af gasser. At koble teori og eksperiment.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mekanisk energi og arbejde.

Indhold

"Fysikbogen", Elvekjær, Gads Forlag, 2002: Kap. 6 til s. 133. Noter om videoanalyse vha. LoggerPro.

Forsøg (AT): Videoanalyse af skråt kast med bold, efterbehandling i LoggerPro. Undersøgelse af om der er bevarelse af mekanisk energi.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Forståelse af mekanisk energi under bevægelse, samt indføring i sted- og hastighedsgrafer for bevægelse.
At forstå og "formulere" teori ud fra eksperimenter.
Begreberne: Arbejde, potentiel energi, kinetisk energi, mekanisk energi, bevarelse af mekanisk energi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

A-bomben

Indhold

Hæfte fra SDU, "Fysikbogen", Elvekjær, kap.10 og 11.

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Forståelse for fysikken omkring radioaktivitet og A-bomben. Historisk indblik: 2. verdenskrig og atombomberne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Bølger

Indhold

”Fysikbogen”, Gads Forlag, 1. udgave, 2002, kap. 9.
”Spektrum, Fysik II”, Gyldendal, 1. udgave, 2004, s. 31-32, s. 35 (kopi)

Forsøg: Lysets brydning i prisme. Stående bølger. Optisk gitter.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

• Bølgefænomener.
• Beskrivelse af en harmonisk bølge vha. bølgelængede, amplitude, periode, frekvens og hastighed.
• Interferens.
• Afbøjning: Huygens’ princip, Youngs dobbeltspalteforsøg og optisk gitter.
• Spejling og brydning. Lysets brydning.
• Stående bølger.
• Dopplerforskydning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Elektricitet

Indhold

Fysikbogen, Finn Elvekjær, kap. 8 til side 192, side 199-202.

Forsøg: Ohms lov, Karakteristik, Resistansmåling, Resistivitet, Joules lov.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Elektrisk ladning og strøm. Spændingsforskel. Elektriske komponenter. Kobling af resistorer. Elektrisk energi og effekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atomer og atomkerner, radioaktivitet

Indhold

Fysikbogen, Finn Elvekjær, Gads Forlag, 2002. Kap. 10 og 11 (til s. 333).
Artikel: "Rekviem for en radioaktiv russer", Politiken, 16. dec. 2006, kultur.

Arbejdsark: Terningekast og radioaktivitet.
Forsøg: Spektralanalyse, Halveringstider, Absorption af stråling.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

Progression

Atomer: Atomets opbygning, fotoner, Bohrs atommodel, emissions- og absorptionsspektre, Nordlys.
Atomkerner: Radioaktivitet, anvendelse af kernekort, forskellige henfald, bevarelsessætninger, henfaldsloven og aktivitet, masseenergi og kernemasse, fission og fusion, absorption af radioaktiv stråling.
Gruppearbejde: Forståelse af radioaktivitet og henfaldsloven igennem "forsøg" med terningekast.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bevægelser og Newtons love.

Indhold

Fysikbogen, Finn Elvekjær, kap. 12 og 13.

Forsøg: Analyse af bevægelser.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

Progression

Bevægelser: Matematisk beskrivelse af lineær bevægelse. Sammenhæng mellem sted, hastighed og acceleration.
Newtons love, analyse af forskellige bevægelser: Lodret og skråt kast i tyngdefeltet, harmonisk bevægelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde