Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Fysik, B |
Lærere | Ulla Andersen |
Hold | 2005 Fy/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-05-23 |
Indhold |
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag 2002, s. 11-27. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forståelse af arbejdsmetoder i fysik, skelnen mellem ”fysisk størrelse” og ”enhed”.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
NV-noter, s. 1-11. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå og formidle et naturvidenskabeligt emne.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nielsen & Fogh. Naturfag for 2.G. 1.udg. 2001. S. 154-170. (kopi) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kort forløb om verdensbilledets historie gennemgået ved gruppearbejde og efterfølgende diskussion.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag 2002, s. 30-47. Forsøg: Bestemmelse af tyngdeaccelerationen, bestemmelse af metallers densitet. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Begrebet kraft, sum af kræfter, resulterende kraft, tyngdekraften, "snuse til Newtons love", måling af kræfter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads Forlag 2002, s. s. 92-98, 103-105, kap. 7 (med et par overspringelser) Forsøg: Bestemmelse af vands varmefylde, varme- og energiomsætning. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Energi, energiformer, energiomdannelse, nyttevirkning. Termisk energi og varme, smeltevarme og fordampningsvarme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s.57-60 Forsøg: Opdrift i forskellige væsker. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forståelse af lovmæssighed og forsøg på eftervisning gennem eksperiment.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s. 153-162 Forsøg: Bestemmelse af vands smeltevarme og fordampningsvarme. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Arbejde med teori og eksperimenter på egen hånd.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Fysikbogen", Elvekjær, Gads Forlag, 2002: Kap. 3 og 4. Forsøg: Boyle-Mariottes lov, Gay-Lussacs 1.lov, tryk i væske. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForstå begreberne til beskrivelse af gasser. At koble teori og eksperiment. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Fysikbogen", Elvekjær, Gads Forlag, 2002: Kap. 6 til s. 133. Noter om videoanalyse vha. LoggerPro. Forsøg (AT): Videoanalyse af skråt kast med bold, efterbehandling i LoggerPro. Undersøgelse af om der er bevarelse af mekanisk energi. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forståelse af mekanisk energi under bevægelse, samt indføring i sted- og hastighedsgrafer for bevægelse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hæfte fra SDU, "Fysikbogen", Elvekjær, kap.10 og 11. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForståelse for fysikken omkring radioaktivitet og A-bomben. Historisk indblik: 2. verdenskrig og atombomberne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Fysikbogen”, Gads Forlag, 1. udgave, 2002, kap. 9. Forsøg: Lysets brydning i prisme. Stående bølger. Optisk gitter. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
• Bølgefænomener.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysikbogen, Finn Elvekjær, kap. 8 til side 192, side 199-202. Forsøg: Ohms lov, Karakteristik, Resistansmåling, Resistivitet, Joules lov. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Elektrisk ladning og strøm. Spændingsforskel. Elektriske komponenter. Kobling af resistorer. Elektrisk energi og effekt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysikbogen, Finn Elvekjær, Gads Forlag, 2002. Kap. 10 og 11 (til s. 333). Arbejdsark: Terningekast og radioaktivitet. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Atomer: Atomets opbygning, fotoner, Bohrs atommodel, emissions- og absorptionsspektre, Nordlys.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysikbogen, Finn Elvekjær, kap. 12 og 13. Forsøg: Analyse af bevægelser. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Bevægelser: Matematisk beskrivelse af lineær bevægelse. Sammenhæng mellem sted, hastighed og acceleration.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|