» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2005 FY/z (3z FY) Eksamenspensum

Fysik, 2005 FY/z (3z FY) Eksamenspensum

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, A
Lærere Per Brønserud
Hold 2005 FY/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Introduktion til fysik og energi

Indhold

Kap 8. Energi (NV-noter)
Spektrum Fysik I:
Fysik alle vegne, Rum og tid (side 1-20)
Masse og vægt (side 23-33)
Energi må der til (side 87-99)

1) Rapport: Densitet af væsker og metaller
2) Journal: Opvarmning af vand (temperaturkurve og varmefylde)
3) Rapport: Varme og energiomsætning

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Analysere og løse fysikproblem
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Forståelse af begrebet SI-enhed og omregning af enheder.
Forståelse af energi, varmefylde og temperaturstigning, effekt
Forståelse af begrebet densitet og bestemmelse af denne for væsker (vand og sprit) og metaller

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fra Big Bang til sollystemet

Indhold

NV-noter side 3-11:
Fra Big Bang til skabelsen af livets byggesten (atomerne)

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Lys og farver

Indhold

NV-noter: Side 45-52:
Solens spektrum og temperatur.
Lys og farvesansning, additiv og subtraktiv farveblanding

Rapport NV: Farveblandinger

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opstille og anvende modeller
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • Modeller

Progression

Eksperimentelle arbejdsmetoder i fysik: Lys og farvesansning, additiv og subtraktiv farveblanding

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tryk og opdrift

Indhold

Spektrum I:
Heureka (side 56-67)

1) Rapport: Tyngde og opdrift
2) Rapport: Gay-Lussacs 1. Lov (Lufttermometeret)og tryk i væske

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

Progression

Evaluering af skriftlige produkter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vort Verdensbillede fra oldtid til nu (Solsystemet)

Indhold

Naturfag 2 (Systime): Verdensbilleder (side 185-204)

AT3 opgave (2 elevtimer)
(individuel)


Opg 1. Om planetbaner og sløjfer (jvf. bilag
om planetbaner set fra Jorden).


Opg 2. Det klassiske verdensbillede
For de personer, som er anført nedenfor ønske en kort redegørelse for
a. En beskrivelse af deres verdensbillede.
b. Særlig præstationer
c. Problemer ved deres verdensopfattelse

Aristoteles
Eratosthenes
Hippark
Ptolemæus
Kopernicus
Tycho Brahe
Kepler
Galilei
Newton

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere og løse fysikproblem
  • Perspektivere

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Gaslovene

Indhold

Spektrum Fysik I:
Højt at flyve (side 71 - 83)

Rapport: Boyle-Mariottes lov

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi og arbejde

Indhold

Spektrum I:
1) Bevægelse og energi (side 103-112)
2) Mekanisk energi (side 120-131)
3) Varme: Energi under transport(side 188-191)


Rapport om energiomdannelse:
a) Haglpose
b) Tofts forsøg
c) Svingende lod
d) Bevægelse med gnidning (slæde)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Elektriske kredsløb

Indhold

Spektrum I: Side 222 - 266


Rapporter/Journaler:
a) Karakteristikker for resistorer
b) Resistans med Ohmmeter
c) Karakteristikker for batterier, lyspære og diode
d) Joules Lov

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 7 - Den naturvidenskabelige metode historie

Indhold

Oldtidens og renæssancens Verdensbillede
brugt til at illustrere:
Idéhistoriske og naturvidenskabelige metoder
(ol, fy og ke)
(TA, PB og JG)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Belysning af den naturvidenskabelige arbejdsmetode i historisk perspektiv: Oldtid Renæssancen til slutningen af 1700-tallet Moderne metoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Afkøling

Indhold

Spektrum I:
Varme: Energi under transport(side 188-191)


Rapport:
a) Analyse af en afkølingskurve (blylod)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bevægelse og impuls

Indhold

Spektrum II: Side 301 - 336
Rapport:
a) Stød på Luftpudebane
b) Hagls fart

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • It
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atomfysik

Indhold

Spektrum I: side 38 - 51
Spektrum II: side 127 -178
Noter: Atomer og Kvantefysik (af PB) side 1-14
Noter om molekylorbitaler (af PB) 6 sider

Rapporter:
a) Spektralanalyse
Røntgenøvelser:
b) Spektrum
c) K-kant
d) Røntgenfluorescens

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • It
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kernefysik (Indledning)

Indhold

Spektrum II: side 242-260

Rapport:
- Halveringstid for Ba137m samt tællestatistik

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Pararbejde

Radioaktivitet

Indhold

Spektrum II: side 220-235, 264-275

Fysik i grundtræk 3B: Neutronen side 76-80

Rapporter:
- Radon i vore omgivelser
- Neutronaktivering af sølv

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • Egen indlæring
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bevægelse i 1 og 2 dimensioner samt skråplanen

Indhold

Noter af PB (Introduktion til fysik: Fra Galilei til Newton)

Fysikkens Spor side 40-47

Øvelser:
- Videoanalyse af bevægelser (skrå kast og løb) (Journal)
- I Galileis Fodspor (skråplanen) (Rapport)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kernekraft

Indhold

Spektrum II: side 279-299

Atomkraft perspektiverende: Noter fra Århus Universitet (læst kursorisk)

Besøg på atomkraftværk: Isarværket ved München
Besøg på DESY i Hamburg

Naturens mindste byggesten: 
Spektrum side 127-145
DATABOGEN 2003: side 228-231
         

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere og løse fysikproblem
  • Perspektivere

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Himlen over os

Indhold

Spektrum II: side 344-355

Noter om ellipsen og analyse af Marsbanen ud fra Tycho Brahes data og Keplers ideer: Af PB. 15 sider (Læst kursorisk)

 

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Periodiske bevægelser og energi

Indhold

Fysikkens Spor side 50-56, 70-75, 80-85,

Beregning af banekurver vha. af numerisk integration (Runge-Kutta 4)

Rapport: FPro-simuleringer af bevægelser

Energiomsætning: Fysikkens Spor side 58-62
Arbejde, potentiel og mekanisk energi: 4 sider noter af PB

 

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bølger: Lyd og Lys

Indhold

Spektrum II: side 19-32, 38-52, 63-72, 111-119, 147-162

Øjet: Spektrum II side 78-90 (Læst kursorisk)

Eksperimentelt arbejde:
- Lydforsøg (rapport)
- Brydning og linser (journal)

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • It
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Relativitetsteori og bølge-partikel dualitet

Indhold

Relativitetsnoter af PB (afsnit 1 og 3)
- tidsforlængelsen og Lorentzforkortningen
- impuls og energi
- impuls og energi for en foton

Fysik i grundtræk 3B side 36-40
- partikel-bølgedualitet

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere og løse fysikproblem
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Kosmologi

Indhold

Astrofysik: 6 sider noter af PB

Om afstandbestemmelse i Universet + opgaver: Noter side 1-6 af PB

Masse og stof: 3 sider noter af PB

Stoffet i Universet: 6 sider noter af PB

Aktuel astronomi, nr 1, vinter 2008: Eksotiske partikler som Mørkt Stof (artikel på 4 sider læst kursorisk)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Analysere og løse fysikproblem
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Laseren

Indhold

Laseren - den moderne lyskilde af Bjarne Jeppesen og Danni T. Pedersen: side 3-28,

Eksperimenter med rapport:
- Laserlysets polarisering
- Laserlys gennem spalter
- Lambert - Beers lov
- Spredningsvinkel for laser

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde