» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 fy/k Eksamenspensum

Fysik, 2006-08-01 fy/k Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Jens Bang-Jensen
Hold 2006-08-01 fy/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Den nære astronomi

Indhold Kernestof
- Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005 side 7-9, 12-33
Supplerende stof:
- øvelser på http://www.acskive.dk/virtex/
- Artikel fra Politiken 20.08 2006 om stjerneskud.
Eleveksperimenter uden rapport:
- Densitet af væske og sten.
- Måling af solens diameter og døgnets længde med et 2m lagt paprør.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Behandle data

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

- at introducere holdet til fysik C
- at gøre erfaringer med eksperimentelt arbejde og opgaveregning.
- at opfylde kernestoffets punkt 2.2: Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi og fremskridt

Indhold Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005
Dele af kapitel II:
Introduktion til energi: side 36-39
Elektrisk energi og effekt: side 39-45
Varmeenergi: side 46-65
Danmarks energiforsyning: side 90-97.

Eksperimentelt arbejde
Demonstrationsforsøg: varmekapacitet af vand.
Eleveksperimenter uden rapport:
- Undersøgelse af kogeplade/elkedel
- Varme hænder?
- Måling af et elektrisk apparats effektomsætning
- Isens smeltevarme
- Brændværdi
Eleveksperiment med rapport:
- Specifik varmekapacitet for metallod og for en sten

Perspektiverende formidlingsopgave:
Gruppeoplæg om
- Evighedsmaskiner
- Trædemølle og hestekræfter
- Dampkraft
- Vind og vandkraft
- Benzinmotor
- Danmarks energiforsyning
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Læreplanens punkt. 2.2: Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to
energiformer.
Desuden perspektiveres til energibegrebets betydning for samfundets udvikling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lys og lyd

Indhold "Vejen til fysik C", forlaget HAX 2005, side 103-133.
Demonstrationseksperimenter:
- Newtons farvespredningsforsøg - hvidt lys brydes i prisme.
- Ringeklokke i lufttom glasklokke
- Højttaler og tonegenerator
- Måling af lydens fart med klaptræ, mikrofoner og tæller.
- Analyse af lydsignal med oscilloskop
- Lydintensitet (dB) målt med lydtryksmåler.
Eleveksperimenter uden rapport:
- Måling af lysets bølgelængde med et optisk gitter
- Lysstråler: spejling, hulspejl, samlelinse, spredelinse, brydning (herunder brydningsloven).
- UV lys og solcreme (UV sensor og kviksølvlampe)
De ovenstående eksperimenter blev fremlagt gruppevis for klassen som en øvelse i mundtlig formidling.

- Betragte sollys og lys fra lysstofrør med håndspektrometre.
- Undersøgelse af lyde med Datalyse (stemmegaffel, syng en ren tone. Fourieranalyse - frekvensspektrum.)

Eleveksperimenter med rapport:
- Stående bølger på en fiskesnøre (strengeinstrumenter)
- Stående bølger i et halvåbent rør (blæseinstrumenter)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller

Progression

- at kende modellen for den harmoniske bølge, anvendt på forskellige bøgleformer.
- at se fysikkens forklaringer på dagligdags observationer med lys og lyd.
- at forstå hvordan strenge- og blæseinstrumenter virker.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atomer og radioaktivitet

Indhold Vejen til fysik C, side 142-145m, 148, 152-160.
Arbejdsark og vejledninger til eksperimenter med rapport:
1) Halveringstiden for en radioaktiv isotop
2) Absorption af radioaktiv stråling

Fælleseksperiment: Simulering af radioaktive henfald med terningkast.
Simulering af radioaktive henfald:
http://www.walter-fendt.de/ph14e/lawdecay.htm
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle

Almene mål

Progression

- Forstå modellen for opbygningen af atomet, herunder begrebet isotop
- Forstår og kan opskrive henfaldsskemaer for og henfald
- Kender teorien for radioaktive henfald, dvs. henfaldsloven
- Kender teorien for absorption (svækkelse) af stråling i bly
- Kan udføre eksperimenter, hvor ovenstående undersøges

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Fysikkens verdensbillede

Indhold Vejen til fysik C, side 169-211
Artikel: "Tættere på skabelsen", Politiken 26 marts 2006.
Power Point om Verdensbilleder og Universet og dets udvikling.

Fælleseksperimenter:
Galileis faldlov

Forskellige applets om verdensbilledet på
http://www.acskive.dk/virtex/
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

- at kende eksempler på tidligere kulturers verdensbilleder
- at kende nogle grundlæggende træk ved det verdensbillede, vi har i dag
- at kende de basale træk i "teorien om alting", dvs. universets dannelsesteori: Big Bang-teorien

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning