Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Fysik, C |
Lærere | Jens Bang-Jensen |
Hold | 2006-08-01 fy/k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-25 |
Indhold |
Kernestof - Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005 side 7-9, 12-33 Supplerende stof: - øvelser på http://www.acskive.dk/virtex/ - Artikel fra Politiken 20.08 2006 om stjerneskud. Eleveksperimenter uden rapport: - Densitet af væske og sten. - Måling af solens diameter og døgnets længde med et 2m lagt paprør. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at introducere holdet til fysik C
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005 Dele af kapitel II: Introduktion til energi: side 36-39 Elektrisk energi og effekt: side 39-45 Varmeenergi: side 46-65 Danmarks energiforsyning: side 90-97. Eksperimentelt arbejde Demonstrationsforsøg: varmekapacitet af vand. Eleveksperimenter uden rapport: - Undersøgelse af kogeplade/elkedel - Varme hænder? - Måling af et elektrisk apparats effektomsætning - Isens smeltevarme - Brændværdi Eleveksperiment med rapport: - Specifik varmekapacitet for metallod og for en sten Perspektiverende formidlingsopgave: Gruppeoplæg om - Evighedsmaskiner - Trædemølle og hestekræfter - Dampkraft - Vind og vandkraft - Benzinmotor - Danmarks energiforsyning |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Læreplanens punkt. 2.2: Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til fysik C", forlaget HAX 2005, side 103-133. Demonstrationseksperimenter: - Newtons farvespredningsforsøg - hvidt lys brydes i prisme. - Ringeklokke i lufttom glasklokke - Højttaler og tonegenerator - Måling af lydens fart med klaptræ, mikrofoner og tæller. - Analyse af lydsignal med oscilloskop - Lydintensitet (dB) målt med lydtryksmåler. Eleveksperimenter uden rapport: - Måling af lysets bølgelængde med et optisk gitter - Lysstråler: spejling, hulspejl, samlelinse, spredelinse, brydning (herunder brydningsloven). - UV lys og solcreme (UV sensor og kviksølvlampe) De ovenstående eksperimenter blev fremlagt gruppevis for klassen som en øvelse i mundtlig formidling. - Betragte sollys og lys fra lysstofrør med håndspektrometre. - Undersøgelse af lyde med Datalyse (stemmegaffel, syng en ren tone. Fourieranalyse - frekvensspektrum.) Eleveksperimenter med rapport: - Stående bølger på en fiskesnøre (strengeinstrumenter) - Stående bølger i et halvåbent rør (blæseinstrumenter) |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at kende modellen for den harmoniske bølge, anvendt på forskellige bøgleformer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til fysik C, side 142-145m, 148, 152-160. Arbejdsark og vejledninger til eksperimenter med rapport: 1) Halveringstiden for en radioaktiv isotop 2) Absorption af radioaktiv stråling Fælleseksperiment: Simulering af radioaktive henfald med terningkast. Simulering af radioaktive henfald: http://www.walter-fendt.de/ph14e/lawdecay.htm |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- Forstå modellen for opbygningen af atomet, herunder begrebet isotop
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til fysik C, side 169-211 Artikel: "Tættere på skabelsen", Politiken 26 marts 2006. Power Point om Verdensbilleder og Universet og dets udvikling. Fælleseksperimenter: Galileis faldlov Forskellige applets om verdensbilledet på http://www.acskive.dk/virtex/ |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at kende eksempler på tidligere kulturers verdensbilleder
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|