» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 fy/m 2.g.

Fysik, 2006-08-01 fy/m 2.g.

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Martin Lund
Hold 2006-08-01 fy/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-12

Den nære astronomi

Indhold Kernestof
- K.E.Nielsen og E. Fogh: Vejen til Fysik C, Forlaget HAX 1. udg. 2005 side 7-9, 16-29.
Supplerende stof
-Vejen til Fysik C side 10-11: Orientering på jordoverfladen, herunder anvendelse af www.multimap.com .
-Video: Encyclopedia Galactica, episoderne "Universet", "Stjernernes liv" og "Sådan virker stjernehimlen".
-databog fysik kemi.
Eleveksperiment uden rapport
- Måling af Solens diameter og Jordens rotationsperiode.
Demonstrationseksperiment
- Månens faser.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Introduktion af fysik.
- Fysikkens sprog.
- Tal.
- Enheder.
- Problemløsning.
- Af kernestoffet: Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede (Universet, Solsystemet, Jorden og Månen).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi

Indhold Kernestof
- Vejen til Fysik C, side 36-51.
Supplerende stof
- Celsius- og Kelvinskalaerne, Kalorimeterligninger. Dagbog 061013_3, 2.5 sider.
- Vejen til Fysik C, side 61m-62m.
- Nyttevirkning i deltaformalisme, Dagbog, 061102_3, 0.5 side.
- Specifik omdannelsesvarme i deltaformalisme, Dagbog, 061103_2, 0.5 side.
Eleveksperiment uden rapport
- Opvarmning af tevand (Dyppekoger, elkedel, kaffemaskine, kogeplade/gryde, mikrobølgeovn). Energi, effekt, nyttevirkning, energiøkonomi.
Eleveksperiment med rapport
- 2mfy-8 Smeltevarme
Demonstrationseksperimenter
- Elmålere (klassisk og moderne)
- Opvarmning ved konstant energitilførsel (mikrobølgeovn, varmekapacitet)
- Varmeudveksling (kalorimetri)
IT
- Grafværktøj (kombineret regneark og grafpræsentation)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Perspektivere

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

- Elektrisk energi.
- Varmeenergi.
- Tilstandsformer, specielt vands tilstandsformer.
- Af kernestoffet: Energi og effekt. Energiformer. Energiomsætning. Nyttevirkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fysik som eksperimentel videnskab

Indhold Kernestof
- Vejen til Fysik C, side 212-223.
Eleveksperiment med rapport
- 2mfy-13 Videomåling af frit fald
Eleveksperiment uden rapport
- Horoskop-evaluering. Dagbog 070118_3 2 sider.
Demonstrationseksperiment
- Fald i luftfyldt og lufttomt rør.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Videnskab og ikke-videnskab.
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
Reproducerbarhed.
Af kernestoffet: Bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lyd og lys

Indhold Kernestof
- Vejen til Fysik C, side 103-124.
Supplerende stof.
- 2mfy-9 Atomer og lys, Klip fra C.Claussen m.fl. Spektrum Fysik II, 7 sider.
Eleveksperiment uden rapport
- 2mfy-10 Bølgeudbredelse (Optisk gitter, Lysstråler, Lydens udbredelsesfart ved oscillokop- hhv. timermetoden) og Dagbog 070301_3, 6 sider.
Demonstrationseksperimenter
- Lings bølgeapparat.
- Lydmåling vha. oscilloskop.
- Luft som lydmedium.
- Spektrallamper og spektrometer.
- He-Ne-laseren.
- Fotoelektrisk effekt.
- Flammefarver.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Perspektivere

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Sollys.
- Elektromagnetisk stråling.
- Bølgeligningen.
- Spektrallamper.
- Lysspredning ved glasprisme.
- Kontinuert spektrum, linjespektrum.
- Gitterspektrometer.
- Emissionsspektre.
- Fotoelektrisk effekt.
- Skalmodellen.
- Emission, absorption, elektronovergange i atomer. Kirchhoffs eksperiment.
- Laserprincippet, stimuleret versus spontan emission.
- Af kernestoffet: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart, eksperimentel bestemmelse af bølgelængde, forbindelse til sanseindtryk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fysikkens verdensbillede. Fysikperspektiveringer. Fysikformidling.

Indhold

Kernestof
- Vejen til Fysik C, side 187-211.
Supplerende stof
- Parfremlæggelse af 10-15 minutters varighed, indtil videre med udgangspunkt i "Perspektivkasse" 1, 12, 14, 15, 16, 17 og tilsvarende om Henfaldssimulering, Newton og Degradering af Pluto.

- Video: Viden Om: Universets mystiske energi, DR2, 2006.
- Video: Viden Om: Universets altædende monstre, DR2, 2006, med påfølgende featureskrivning (abstract).

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

- Solen, stjerner og HR-diagram.
- Galakser.
- Historien om alting.
- Big bang.
- Baggrundsstrålingen.
- Af kernestoffet: Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistori, herunder Det kosmologiske princip og Universets udvidelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atomer og kemiske forbindelser. Kerner og radioaktivt henfald

Indhold Kernestof
- Vejen til Fysik C, side 142-151.
Supplerende stof.
- Vejen til Fysik C, side 152-159m.
- 2mfy-16 Bevarelseslove og henfaldsdiagrammer, Klip fra C.Claussen m.fl. Spektrum Fysik II, 3 sider.
- Kernekort.
Eleveksperiment med rapport
- 2mfy-15 Radioaktivt henfald.
Demonstrationseksperiment
- Svækkelse af stråling. GM-detektoren.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

- Skalmodellen, orbitalbegrebet og det periodiske system.
- Ionbinding, kovalent binding og metalbinding.
- Tilstandsformer.
- Nuklider og isoptopi. Kernekort.
- Strålingstyper og henfaldsskemaer.
- Bevarelsseslove og henfaldsdiagrammer (Elektrisk ladning, nukleontal, leptontal - og energi)
- Henfaldsloven og halveringstid.
- Usikkerhed på tælletal.
- Af kernestoffet: atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT9-fysik Videnskab og ansvar

Indhold

UVM-ressourcerum.
DVD-samling (tilbud).
Klipsamling fra fag- og dagspresse (tilbud).
C.Christensen og T.Meyer: Manhattanprojektet, Munksgaards Dimensioner, 1989 (tilbud).

Diverse dokumentar- og dramadokumentar-materiale på DVD (tilbud).

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

- Amalie og Camilla: Konflikter i naturvidenskabens historie - specielt udviklingen af det heliocentriske verdensbillede.(fy-en)
- Louise Hansen: Udviklingen af atombomben og påvirkningen på udviklerne.(fy-en)
- Lærke og Kirstine: Manhattanprojektet.(fy-en)
- Kaspar, Lasse og Daniel: Global opvarmning.(fy-en)
- Benjamin, Kristoffer og Simon: Etik og moral i forbindelse med våbenfremstilling.(fy-en)
- Asser og Tobias: Religion og naturvidenskab.(fy-en)
- Donya og Carina: Atombomben.(fy-en)
- Rie og Christine: Global opvarmning.(fy-en)
- Anders E.:The Manhattan Project.(fy-en)
- Anders M.: Global opvarmning.(fy-da-en)
- Mathilde, Line og Christine A.: Kommunikationsteknologi og livsstil.(fy-da)
- Rikke og Maja: Global opvarmning. (fy-en)
- Cecilie: Niels Bohr som filosof og verdenspolitiker (fy-da)
- Kristian: Futurisme. Teknologisk udvikling i forbindelse med 1. Verdenskrig.(fy-da)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer