» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 fy/n 2g

Fysik, 2006-08-01 fy/n 2g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Henrik Svendsen
Hold 2006-08-01 fy/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Intro-forløb

Indhold Finn Elvekjær & Torben Benoni:
"FysikCbogen": s. 10-35.
Flemming Besenbacher: "Småt har aldrig været større", Kronik i JP-Århus, Søndag d. 9/6-2002. Tilgængelig på http://inano.inforce.dk/graphics/iNANO-system/File-links/kronik.pdf
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Arbejde med medietekst og argumentation

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal forstå, at vekselvirkningen mellem teori og eksperiment er grundlæggende for fysikkens udvikling.

Eleverne skal forstå nødvendigheden af at benytte enheder for fysiske størrelser.

Eleverne skal kunne anvende simpel modelopbygning i forbindelse med eksperimentelt arbejde.

Eleverne skal kende den grundlæggende opbygning af atomer samt de fire naturkræfter og de fire tilstandsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Verdensbilleder

Indhold Finn Elvekjær & Torben Benoni: "FysikCbogen",
s. 38-60
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne opnår en grundlæggende forståelse for opbygningen af vores solsystem og stjerner generelt.

Eleverne forstår forskellene mellem det græske geocentriske verdensbillede, og det heliocentriske verdensbillede der vandt frem i Europa under renæssancen. Herunder forstår de, hvilke observationer, der førte til paradigmeskiftet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Energi

Indhold Finn Elvekjær & Torben Benoni: "FysikCbogen",
s. 64-85
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne er fortrolige med energibegrebet og har set eksempler på omdannelser mellem forskellige energityper.

Eleverne forstår begrebet energikvalitet.

Eleverne kan løse simple opgaver om mekanisk energi, effekt og nyttevirkning.

Eleverne kan perspektivere stoffet til diskussioner om energi og miljø.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lydbølger

Indhold Finn Elvekjær & Torben Benoni: "FysikCbogen",
s. 87-101
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Perspektivere

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne forstår hvordan den lyd vores ører registrerer afhænger af lydbølgernes amplitude og frekvens.

Eleverne forstår hvordan lyde frembringes af forskellige instrumenter (strenge, blæsere, struben)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Lysbølger

Indhold Elvekjær, Finn & Benoni, Torben: FysikCBogen
side 102-116
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Atomteori

Indhold Elvekjær, Finn & Benoni, Torben: FysikCBogen
side 120-142
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kosmologi og relativitet

Indhold Elvekjær, Finn & Benoni, Torben: FysikCBogen
side 148-191
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde