» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 fy/v 2.g

Fysik, 2006-08-01 fy/v 2.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Ulla Andersen
Hold 2006-08-01 fy/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-01

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Indledning

Indhold ”FysikCbogen”, Systime, 1. udgave, 2005, kap. 1 og 2. Øvelsesvejledning: Vands massefylde.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Verdensbilledet

Indhold ”FysikCbogen”, Systime, 1. udgave, 2005, kap. 3. Arbejdsark: ”Størrelsesforhold i rummet”, ”Er der andre derude?”
Forsøgsvejledning: Tyngdekraften.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Energi

Indhold FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005, kap. 4 (til s. 79).
Forsøg: Energiomsætning: Nyttevirkning ved kogning af vand (elkedel, gas, kogeplade)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

Progression

Eleverne skal kende til:
Energiformer og energiomdannelse.
Energibevarelse og (ganske kort) om energikvalitet.
Energiforbrug og nyttevirkning.
Begrebet varmefylde.
Formlerne for kinetisk og potentiel energi og løse opgaver med bevarelse af mekanisk energi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Bølger - lyd og lys

Indhold FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005, kap. 5
Forsøg: Brydning af lys i prisme. Bestemmelse af lydens hastighed. Laserlys igennem gitter; bestemmelse af bølgelængde.
"Forsøg": Regnbuen (computerprogram)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Eleverne skal kende:
Beskrivelse af harmoniske bølger ved udbredelseshastighed, frekvens, bølgelængde og periode.
(Udsving, sted)-graf og (Udsving, tid)-graf.
Lyd som bølgefænomen, høreområde, lydstyrke.
Lys som bølgefænomen, interferens, elektromagnetisk stråling, lysets farver, brydning og refleksion.
Laserlys igennem gitter, skal kunne anvende gitterformlen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Atomer og lys

Indhold FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005, kap. 6
Forsøg: Heliums liniespektrum.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Eleverne skal kende til:
Atomets opbygning.
Bohrs atommodel, beregninger på hydrogen.
Emissions- og absorptionsspektre.
Solens sammensætning (formidlingsopgave).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Kosmologi

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer