» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 fy/v Eksamenspensum

Fysik, 2006-08-01 fy/v Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Ulla Andersen
Hold 2006-08-01 fy/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-29

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Indledning

Indhold

”FysikCbogen”, Systime, 1. udgave, 2005, kap. 1 og 2. Øvelsesvejledning: Vands massefylde.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

Progression

• Fysik: Eksperiment – teori, Fysisk størrelse: Symbol, tal og enhed, SI-enheder.
• Massefylde/densitet. Eksperiment: Bestemmelse af vands massefylde udfra graf. Afvigelse fra teoretisk værdi.
• Stof og form: Kosmisk zoom og titalspotenser, byggesten (elementarpartikler), de fire naturkræfter, de fire tilstandsformer, temperatur/absolut temperatur (overbliksform).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Verdensbilledet

Indhold

”FysikCbogen”, Systime, 1. udgave, 2005, kap. 3.

Arbejdsark: ”Størrelsesforhold i rummet”, ”Er der andre derude?”
Forsøgsvejledning: Tyngdekraften.
Lille astronomiprojekt, gruppearbejde om selvvalgte emner.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning

Progression

• Solsystemet – Mælkevejen – Universet (et overblik)
• Solsystemets dannelse, planeterne.
• Liv på andre planeter.
• Nærmere undersøgelser af astronomiske fænomener (lille projekt).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Energi

Indhold

FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005, kap. 4 (til s. 79).
Forsøg: Energiomsætning: Nyttevirkning ved kogning af vand (elkedel, gas, kogeplade)
Arbejdsark: Mekanisk energi.

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

Progression

Eleverne skal kende til:
Energiformer og energiomdannelse.
Energibevarelse og (ganske kort) om energikvalitet.
Energiforbrug og nyttevirkning.
Begrebet varmefylde.
Formlerne for kinetisk og potentiel energi og løse opgaver med bevarelse af mekanisk energi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Bølger - lyd og lys

Indhold

FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005, kap. 5
Forsøg: Brydning af lys i prisme. Bestemmelse af lydens hastighed. Laserlys igennem gitter; bestemmelse af bølgelængde.
"Forsøg": Regnbuen (computerprogram)

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

  • Argumentation

Progression

Eleverne skal kende:
Beskrivelse af harmoniske bølger ved udbredelseshastighed, frekvens, bølgelængde og periode.
(Udsving, sted)-graf og (Udsving, tid)-graf.
Lyd som bølgefænomen, høreområde, lydstyrke.
Lys som bølgefænomen, interferens, elektromagnetisk stråling, lysets farver, brydning og refleksion.
Laserlys igennem gitter, skal kunne anvende gitterformlen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Atomer og lys

Indhold

FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005, kap. 6
Forsøg: Heliums liniespektrum.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller

Almene mål

Progression

Eleverne skal kende til:
Atomets opbygning.
Bohrs atommodel, beregninger på hydrogen.
Emissions- og absorptionsspektre.
Solens sammensætning (formidlingsopgave).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Kosmologi

Indhold

FysikCbogen, Elvekjær og Benoni, Systime, 2005. Kap. 7.

Aflevering: Om Hubbles lov.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Behandle data
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde