2005 DA/y 1g

Termin Forårssemester 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 da/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Folkeviser.

Indhold Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 58-60, 64-66.
Folkevise: "Ebbe Skammelsøn", "Torbens datter", "Elverskud", "Harpens kraft", "Ridder Stigs runer og bryllup".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Skønlitterære tekster fra middelalderen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb mellem dansk/historie.

Indhold Ludvig Holberg: "Epistola CCLVII"
Staffeldt: "Indvielsen"
J.P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe" (uddrag)
Tom Kristensen: "Fribyter"
Wivel: "Vrede unge mænd"
- alle tekster i Brodersen & Møller Kristensen Litteraturudvalg, bind 1-5. Gyldendal.

Fibiger, Johannes (et al): Litteraturens veje. Systime 2004. Sd 99-103, 108-115, 137-146, 194-201, 274-281, 284-285, 307-310, 314-319.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal præsentere eleverne for overordnede, sammenhængende udviklingsforløb med eksempler på litterære tekster fra centrale perioder i litteraturhistorien. Eleverne skal via punktuelle nedslag opnå et overordnet kendskab til sammenhængen mellem kulturbevidsthed og samfundsudvikling i Danmark fra oplysningstid til efterkrigstid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT5 Normalitet

Indhold Krogh, Ebbe & Finn Lykke Schmidt: Gys, splat & Freud. DLF 1994. Sd 20-26,28-30, 34-35.
Bret Ellis: "American Psycho" (uddrag)
Leif Panduro: "Livet i forstæderne"
Anders Bodelsen: "Signalet".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Modeller
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

- del af AT-emne.
Verificering af teorier på grundlag af konkrete undersøgelser.
Systematiseret fremstilling af data i tabeller og grafer.
Skriftlige genrer og fremstillings-former.
Procesorienteret skrivning.
Sprogrigtighed.
Fokusering.
Belysning af et emne med inddragelse af flere fag.
Anvendelse af fremmedsprog.
Anvendelse af it.
Internet-søgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Henrik Ibsen: En Folkefiende. Værklæsning

Indhold Henrik Ibsen: En Folkefiende.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Værklæsning - drama.
Introduktion til drama som genre.
Norsk på originalsprog.
Værk fra 1800-tallet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning