» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 Fy/x Studieretningsforløb 1.g.

Fysik, 2006-08-01 Fy/x Studieretningsforløb 1.g.

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Martin Lund
Hold 2006-08-01 Fy/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-02

Vejr og klima. Glaciologi

Indhold

Supplerende stof

  • SPEKTRUM Fysik I, side 164-170
  • Video: DR2 temaaften : Isens skjulte Viden, 70 min.
  • 1xFy-19 Note til DR2 temaaften: Isens skjulte Viden, 2 sider.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Perspektivere

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Supplerende stof:
- Vejr og klima.
- Glaciologi. Analyse af boreiskerner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Energi og stof

Indhold

Kernestof indeholdt i

  • SPEKTRUM Fysik I, side 87-97, 98-101, 139-152 n, 154 ø-156, 158 vs+.

Supplerende stof i øvrigt 

  •  Forbrændingsreaktioner. Entalpi mm.: Dagbog 070124_1, 0.5 side
  • Grundlag for termisk fysik: Dagbog 070202_2, 2 sider
  •  Vandopvarmning 1: 1xfy-22 Arbejdsark, 1 side
  •  Varmekapacitet: Dagbog 070227_3, 1.5 sider
  • Temperaturkurve, faseskift: Dagbog 070309_2, 0.5 side
  • Fejlanalyse: Dagbog 070307_1, 1.5 sider.

Eleveksperiment med rapport

  • 1xFy-24 Smeltevarme.

Eleveksperimenter uden rapport

  • 1xFy-21 Journaløvelse: Opvarmning af vand med køkkenudstyr
  • Fald af læderpose med blyhagl: Dagbog 070213_3
  • 1xFy-22 Journaløvelse: Kalorimetri (lod i vand)
  • 1xFy-25 Journaløvelse: Makroskopisk arbejde og kinetisk energi.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
Indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer.
Indledende om kinetisk og potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden, samt arbejde.

Supplerende stof, bl.a.
- centralvarme
- umuligheden af evighedsmaskiner
- varmepumpers nyttevirkning
- varmeudveksling. Afkøling. Fortolkning af afvigelser fra den lineære model.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Elektriske kredsløb

Indhold

Kernestoffet indeholdt  i

  • SPEKTRUM Fysik I, side 222-235, 237 m-237n, 242-253 n, 261 vs-.

Supplerende stof i øvrigt

  • Multiresistorkoblinger, Dagbog 070511_2 , 0.5 side
  • Symmetrigenskaben for  topol, Dagbog 070508_3, 0.5 side.

Eleveksperiment med rapport

  • 1xFy-27 Elementarladningen.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning.

Supplerende stof, bl.a.
- strømforsyning i hjemmet
- kvantisering af elektrisk ladning
- statisk elektricitet
- indskudsreglen
- elektrolyse
- ledningsevne, L
- multiresistorkoblinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT4 Fysikelementerne i temaet Tid

Indhold

Ressourcerum med TID-relevante artikler og links på Fronter (tilbud).

Videosamling (tilbud).

Udklipssamling (tilbud).

Ulrik Uggerhøj: Tid Den relative virkelighed, Aarhus Universitetsforlag, 2006 ("håndbog").

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

AT4 Synopsisopgave med selvstændig problemformulering over emnet TID, her med fokus på fysikindholdet:

- Ulrik og Leif: H.G.Wells og tidsrejser.
- Andreas K. og Mikkel: Universets udvikling.
- Sofie og Anna: Ole Rømer og den endelige lysudbredelsesfart.
- Nikoline og Christel: Absolut og relativ tid.
- Frederik og Christian: Spillefilmen Deja vu og tidsrejser.
- Christoffer, Lasse og Kasper: Lysuret og relativistisk tid.
- Line, Simon og Nicole: Entropi og tidens retning.
- Marthe og Astrid: Uret i historisk belysning.
- Maria og Ida: Tidsbegrebets udvikling. Fastlæggelse af tidsenhed.
- Katrine og Cecilie: Kalenderen og vedligeholdelse af tidsregningen.
- Jonas S., Mads og Andreas T.: Temporalitet kontra fysisk tid.
- Martin og Jesper: Biologisk tid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde