» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 Fy/y (2y Fy) - Eksamenspensum

Fysik, 2006-08-01 Fy/y (2y Fy) - Eksamenspensum

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Christian Frickmann Rohde
Hold 2006-08-01 Fy/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-01

Big bang, Solsystemet, Jorden (NV2)

Indhold

Noter til NV, 2006 (udleveret i mappe): Kap. 1

Kopier fra FysikCbogen (udleveret): s. 148-166.

Arbejdsark: "Symbol, størrelse, enhed", "Størrelsesforhold i rummet"

Aflevering: Hubbles lov.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indledning til fysik: Kende til symbol, enhed og størrelse. Hvad er fysik? Hvad er ikke fysik.
Kende Universets "udseende" (i store træk): stjerner, planeter, Solsystemet, Mælkevejen, galakser.
Kort om kosmologi, arbejde især med Hubbles lov. Kort om Big Bang- versus steady-state-teorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Varmefylde og klima (NV3)

Indhold

NV-noter, 2006, s. 12-14øverst.

Kopier om energi og varmefylde (udleveret): Spektrum I: s. 143-150, indre energi og varme.

Eksperiment: Bestemmelse af specifik varmekapacitet (varmefylde) for vand, metal og sten.

Aflevering + samtale: Afsluttende opgave. 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Begyndende forståelse af arbejdsmetode i naturvidenskab.
Forskelle/ligheder ved naturvidenskabelige fag.
Fysik: Kende begreberne: energi, energiomsætning, varmefylde.
Eksperimentel bestemmelse af forskellige stoffers varmefylde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Indledning

Indhold

FysikCbogen, s. 24-34 (udlevereti kopi) + arbejdsark.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indledning/oversigt til fysik. Give forståelse af, hvad man arbejde med i fysik + repetition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Masse og vægt, kræfter

Indhold

"Spektrum Fysik I", Claussen, Both og Hartling, Gyldendal, 1. udgave 2007: s. 23-33.

Journaløvelse: Densitet eller massefylde
1. aflevering: Masse, vægt og tyngdekraften: Forsøg om tyngdekraft + opgaver

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Forståelse af begrebet Massefylde.
Forståelse af begreberne kraft, tyngdekraften, "at lægge kræfter sammen", regler for kræfter.
Forskel på masse og vægt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tryk

Indhold

"Spektrum Fysik I", Claussen, Both og Hartling, Gyldendal, 1. udgave 2007:  S. 56-66, 71-82.

"Fysik i opdrift", Kurt Jakobsen, F & k Forlaget, side 22-23, opgave 2.13 side 19 (lille øvelse)

Arbejdsark om gasser.

Illustration af opdrift, vha. balancevægt i klokke hhv. med og uden luft + forklaring af det sete.

2. aflevering: Opdrift: Forsøg om opdrift + opgaver.

3. aflevering: Forsøg: tryk i en væske, Boyle-Mariottes lov.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Argumentation
  • Historisk bevidsthed

Progression

Kende til:Definition af tryk, tryk i væske, Archimedes´lov og historien om kongekronen, om at flyde.
Fysikken omkring luftballoner, de forskellige love for gasser, idealgasligningen (+ sammenhæng imellem gaslovene og idealgasligningen).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi, bevægelse og energi, mekanisk energi

Indhold

"Spektrum Fysik I", Claussen, Both og Hartling, Gyldendal, 1. udgave 2007: S. 87-99. S. 103-112. S. 120-132midt.

Arbejdsark: Opgave "En krafts arbejde" til ill. af konservative/ikke-konservative kræfter.

Journaløvelse: Videoanalyse af bevægelse med LoggerPro.

Journaløvelse: Gnidningskraft.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Kende til: Begrebet energi, brændværdi, system og omgivelser (lukket og isoleret system), effekt og nyttevirkning, definition på arbejde, kinetisk energi, potentiel energi og mekanisk energi (bevarelse af mek. energi). Gnidning, statisk og dynamisk gnidningskoefficient.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tilstandsformer og faseovergange

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 1. Side 150-157.

Journaløvelse

Isens smeltevarme (afleveret)

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ellære

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 1. Side 222-229, 231-233, 235-237, 242-253

Journaløvelser

  • Undersøgelse af Kirchhoffs 1. lov samt spændingsfald for kredsløb med glødepærer
  • Karakteristikker af resistor og glødepære
  • Resistivitet

Rapportøvelse

  • Joules lov.

Arbejdsark om kobling af resistorer, herunder resistorkuben.

Et lille sæt afleveringsopgaver

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Stationære strømme, ladning, spændingsfald, potential. Resistans, beskrivelse af komponenter, resistorkoblinger, spændingskilder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bølger

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 2. Siderne 19-32, 38-52, 58-72, 111-119

Note: Doppler-effekt

 

Journaløvelser

- Lydmåling og FFT-grafer

- Bestemmelse af lydens fart i atmosfærisk luft

 

Rapportøvelse

- Stående bølger på en række forskellige strenge.

 

Demonstrationsøvelser (gruppevis fremlæggelser for klassen)

  • bestemmelse af bølgelængde for stemmegaffel (stående lydbølger i halvåbent rør med variabel højde af væskesøjle)
  • stødtoner og svævning
  • blæseinstrument (waldhorn)
  • snorbølger
Omfang 34
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Formidle
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Bølgefænomener. Lyd og lys som eksempler på bølger. Elektromagnetisk spektrum.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Atomfysik

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 2. Siderne 127, 134-144, 147-162, 168-179ø, 179ø-181 (kursorisk)

PPT som supplement til Spektrum.

 

Demonstration

  • Fotoelektrisk effekt
  • Spektrofotometer

Studieretningsopgave sammen med KE (22 elever): Emissionsspektroskopi

  • Kvalitativ identifikation af Hg i lysstofrør
  • Bestemmelse af Rydberg-konstanten

Den anførte uddannelsestid er excl. studieretningsopgaven.

 

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Formidle
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Byggesten: atomer, kerner, quarks, elektroner. Bohrs atommodel, fotonen, fotoemission. Systematik af spektralliner, Rydbergs formel, elektronstruktur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Røntgenstråling

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 2. Side 207-214

 

Øvelse om halveringstykkelse lavet i forbindelse med forløb om radioaktivitet.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Frembringelse og beskrivelse af røntgenstråling. Absorption. Braggs ligning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Radioaktivitet og kernefysik

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 2. Siderne 220-228, 242-249, 250-253 (ekstensivt), 253-260, 282

Supplerende note om Q-værdier for forskellige reaktioner.

 

Fællesøvelse

Tællestatistik

 

Rapportøvelse

Halveringstid og halveringstykkelse

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Formidle
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

Progression

Radioaktivitet: aktivitet, henfaldsloven, henfaldskonstant.
Kernefysik: reaktioner og bevarede størrelser, Q-værdi, massedefekt, bindingsenergi

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Mekanik

Indhold

Claussen m.fl.: Spektrum 2. Siderne 301-308, 315-331

 Note: Mekanik. Side 1-8, 9-10 (kursorisk)

 

Øvelser (hvoraf 2 afrapporteres)

  • Stød: bevarelse af bevægelsesmængde. Elastisk, uelastisk, totalt uelastisk
  • Kraftens impuls
  • Newtons vugge

Der blev anvendt CBR hhv. videokamera i øvelserne.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne
  • Formidle
  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Kinematik og dynamik i en dimension. Bevægelsesmængde. Newtons 1. lov. Kraft som ændring i bevægelsesmængde pr. tid. Kraftens impuls. Kraft udtrykt ved acceleration (Newtons 2. lov). Newtons 3. lov. Tidsafhængig acceleration, tidsafhængig kraft. Vektorbeskrivelse af jævn cirkelbevægelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kosmologi

Indhold

Claussen m.fl.: supplerende kapitler til Spektrum-serien,

  • Det store Brag, side 1-8, 14-15
  • En større Verden, s. 6-7

Kan hentes på:

www.spektrum.gyldendal.dk/

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregne
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

Progression

Rødforskydning af spektrallinier, universets udvidelse, Hubble-relation, isotropi, homogenitet, kosmologisk princip, baggrundsstråling, Doppler-effekt for lys.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning