» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 Fy/y - studieretningsforløb 1.g

Fysik, 2006-08-01 Fy/y - studieretningsforløb 1.g

Termin Forår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, B
Lærere Ulla Andersen
Hold 2006-08-01 Fy/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-08-08

Big bang, Solsystemet, Jorden (NV2)

Indhold

Noter til NV, 2006 (udleveret i mappe): Kap. 1

Kopier fra FysikCbogen (udleveret): s. 148-166.

Arbejdsark: "Symbol, størrelse, enhed", "Størrelsesforhold i rummet"

Aflevering: Hubbles lov.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indledning til fysik: Kende til symbol, enhed og størrelse. Hvad er fysik? Hvad er ikke fysik.
Kende Universets "udseende" (i store træk): stjerner, planeter, Solsystemet, Mælkevejen, galakser.
Kort om kosmologi, arbejde især med Hubbles lov. Kort om Big Bang- versus steady-state-teorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Varmefylde og klima (NV3)

Indhold

NV-noter, 2006, s. 12-14øverst.

Kopier om energi og varmefylde (udleveret): Spektrum I: s. 143-150, indre energi og varme.

Eksperiment: Bestemmelse af specifik varmekapacitet (varmefylde) for vand, metal og sten.

Aflevering + samtale: Afsluttende opgave. 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Begyndende forståelse af arbejdsmetode i naturvidenskab.
Forskelle/ligheder ved naturvidenskabelige fag.
Fysik: Kende begreberne: energi, energiomsætning, varmefylde.
Eksperimentel bestemmelse af forskellige stoffers varmefylde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Indledning

Indhold

FysikCbogen, s. 24-34 (udlevereti kopi) + arbejdsark.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indledning/oversigt til fysik. Give forståelse af, hvad man arbejde med i fysik + repetition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Masse og vægt, kræfter

Indhold

"Spektrum Fysik I", Claussen, Both og Hartling, Gyldendal, 1. udgave 2007: s. 23-33.

Journaløvelse: Densitet eller massefylde
1. aflevering: Masse, vægt og tyngdekraften: Forsøg om tyngdekraft + opgaver

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Forståelse af begrebet Massefylde.
Forståelse af begreberne kraft, tyngdekraften, "at lægge kræfter sammen", regler for kræfter.
Forskel på masse og vægt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tryk

Indhold

"Spektrum Fysik I", Claussen, Both og Hartling, Gyldendal, 1. udgave 2007:  S. 56-66, 71-82.

"Fysik i opdrift", Kurt Jakobsen, F & k Forlaget, side 22-23, opgave 2.13 side 19 (lille øvelse)

Arbejdsark om gasser.

Illustration af opdrift, vha. balancevægt i klokke hhv. med og uden luft + forklaring af det sete.

2. aflevering: Opdrift: Forsøg om opdrift + opgaver.

3. aflevering: Forsøg: tryk i en væske, Boyle-Mariottes lov.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Arbejde eksperimentelt
  • Opstille og anvende modeller

Almene mål

  • Argumentation
  • Historisk bevidsthed

Progression

Kende til:Definition af tryk, tryk i væske, Archimedes´lov og historien om kongekronen, om at flyde.
Fysikken omkring luftballoner, de forskellige love for gasser, idealgasligningen (+ sammenhæng imellem gaslovene og idealgasligningen).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi, bevægelse og energi, mekanisk energi

Indhold

"Spektrum Fysik I", Claussen, Both og Hartling, Gyldendal, 1. udgave 2007: S. 87-99. S. 103-112. S. 120-132midt.

Arbejdsark: Opgave "En krafts arbejde" til ill. af konservative/ikke-konservative kræfter.

Journaløvelse: Videoanalyse af bevægelse med LoggerPro.

Journaløvelse: Gnidningskraft.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde eksperimentelt
  • Beregne

Almene mål

Progression

Kende til: Begrebet energi, brændværdi, system og omgivelser (lukket og isoleret system), effekt og nyttevirkning, definition på arbejde, kinetisk energi, potentiel energi og mekanisk energi (bevarelse af mek. energi). Gnidning, statisk og dynamisk gnidningskoefficient.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde