» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2006-08-01 FY/z (2z FY) Studieretningsforløb 2.g

Fysik, 2006-08-01 FY/z (2z FY) Studieretningsforløb 2.g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, A
Lærere Jens Bang-Jensen
Hold 2006-08-01 FY/z (3z FY)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-26

Modeller og verdensbilleder

Indhold

Spektrum II, side 1-15.

 

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Powerpoint foredrag om verdensbilleder fra Ægypterne til i dag.
Generel diskussion af, hvad en model i fysik er og hvordan den udvikles: Opsamlende eksempel fra arbejdet i 1.g: Varmekapacitet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Bølger

Indhold

Spektrum II, side 19-77, 111-126

Demoeksperimenter:

  • Snorbølger med fjeder og slinky
  • Ringeklokke i lufttom beholder
  • Lydens fart ved klaptræ, tæller og mikrofoner (her: åben problemstilling: opstil model)
  • Vandbølgekar: ringbølger, plane bølger, interferens mellem to ringbølger
  • Analyse af fløjt mm med Datalyse: frekvens og lydgraf.

Eleveksperimenter:

  • Lydmåling (y(t) = asin(bt+c)+d) med Logger Pro og sinusregression. FFT graf.
  • Lydens fart i luft med Logger Pro
  • Stående snorbølger
  • Stående lydbølger i rør (Datalyse sweep)
  • Spejlingsloven
  • Brydningsloven
  • Newtons farvespredningsforsøg
  • Afstandskvadratloven for lys
  • Det blinkende lys (mål på et lysstofrør og en glødepære med en lyssensor)
  • Youngs dobbeltspalteeksperiment
  • Gitterformlen
  • Det synlige spektrum

 

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere eksperimentelle data
  • Perspektivere
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

Progression

Kende modellen for den harmoniske bølge.
Eksemplificeret ved lyd og lysbølger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Stof, atomer og lys

Indhold

Spektrum II, side 127-144 (Historisk overblik)
Spektrum II, side 147-165, 168-175ø.

Demoeksperimenter

  • Optagelse af spektre med Diva spektrometer samt Vernier VIS-IR Spektrofotometer: Sollys, glødepære, lysstofrør.
  • Optagelse af hydrogenspektrum og beregning af tilsvarende fotonenergier. Sammenlignes med Bohrs atommodel for hydrogenatomet.
  • Bestemmelse af rilleafstanden i en cd med gitterformlen.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Perspektivere
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

Progression

Stof og atommodeller, historisk overblik.
Bohrs atommodel for hydrogenatomet samt større atomer. Sammenholdt med Rydbergs formel.
Fotoelektrisk effekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kinematik og dynamik

Indhold

Spektrum II, side 301-308, 315-336
(Kinematik: Beskrivelse af bevægelser med konstant hastighed og konstant acceleration)
(Dynamik: Kraft og bevægelse, bevægelsesmængde, energi)

Fysikkens Verden 2, Gjellerup & GAD 1989, side 228-251
(Om Newtons love, lodret kast, skråt kast, cirkelbevægelse, harmonisk bevægelse)

Fysik I Grundtræk, 2A Mekanik, kapitel 5, 6, 7 og 8, dvs. side 61-103.
(Gnidning, bevægelse på skråplan, homogent kraftfelt: skråt kast, energiforhold i et homogent kraftfelt, jævn cirkelbevægelse, gravitationsloven, Keplers love, tyngdefeltets energiforhold, elastisk og uelastisk stød, impuls = bevægelsesmængde, kraft og impuls: impulssætningen. Arbejde og energi.)

Demonstrationseksperimenter

  • Analyse af (t,s) og (t,v) grafer af en elev, som bevæger sig foran en CBR.
  • Lodret kast: Faldende basketbold. Måles med CBR. Viser, at accelerationen er g.
  • Harmonisk bevægelse: Lod svinger i fjeder. Genkender sinus-graf. Periode, frekvens, amplitude, diskussion af (t,s), (t,v) grafer. Hookes lov udeledes heraf.
  • Bevægelse på skråplan: Vogn kører ned af kørerampe, CBR måler bevægelsen. Accelerationen måles og sammenlignes med den teoretiske værdi.
  • Stød mellem to vogne på kørebane. Impulsbevarelse og tab af Ekin. Fuldstændigt uelastisk stød.
  • Kraft og impuls: Vogn kører ind i kraftmåler. Sammenhæng mellem impuls og kraft eftervises.

Eleveksperimenter med rapport

  • Skråt kast (kastekanon, videoanalyse)
  • Atwoods maskine: To lodder i en snor over en super pulley
  • Lod trækker vogn gnidningsfrit (snor over super pulley)
  • Lod trækker slæde med gnidning. Lille kontralod over super pulley.
  • Den jævne cirkelbevægelse.
  • Hookes lov.
Omfang 39
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opstille og anvende modeller
  • Perspektivere
  • Undersøge eksperimentelt

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

The Beginning of Science (AT6)

Indhold

Newtons love mv. (Litteratur: se kinematik og dynamik forløb, sideløbende med AT6)

Videnskabens Kæmper, Aschehougs forlag 2004: Biografier om Kopernikus, Kepler, Galilei, Tycho Brahe, Newton

Studierejse til London 31.03-04.04.2008
Thames Barrier
Greenwich Royal observatory
The Royal Society
Saint Pauls Cathedral
Science museum
Museum of London
Musical: The Lord of the Rings

Afsluttende opgave: Vælg en videnskabsmand og gør rede for hans arbejde og videnskabelige metoder.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning